Så blev det äntligen av

Att lasta teleskopet i bilen och ge sig ut på vischan för att kunna skåda lite på stjärnhimlen. Det hade ju i flera dagar utlovats klart väder idag så siktet var sedan länge inställt på amatörastronomi. Redan för många veckor sedan har jag varit på biltur och försökt finna en plats utanför stan utan alltför mycket light Pollution inom relativ närhet. En plats dit man kan ta sig med bil även vintertid, dvs plogad väg. En acceptabel sådan plats inom likaså acceptabelt avstånd tyckte jag mig ha funnit och mot den styrde jag i afton. Men när jag vikit av från E4 kände jag inte riktigt igen mig. Jag hade slltså svängt av på fel ställe. Men det gjorde inget visade det sig. För här fann jag ett ännu bättre ställe. Visserligen såg man tydligt ljus från stan på södra delen av himlen, men mer kan man inte begära bara femton km från stans centrum. Roligt var det i alla fall få använda teleskopet på riktigt en stund. Men nog kommer det ta ett tag innan man får in rutinerna ordentligt. Så väldigt länge kunde jag inte leka amatörastronom för efter en knapp timme dök plötsligt moln upp med fart. Och tur var kanske det för temperaturen var -27 när jag for hemifrån.
 
Var det entusiasmen eller de ordentliga kläderna - det finns inte dåligt väder, bara dåliga kläder! - som gjorde att kylan inte störde alltför mycket? I glädjen över min första riktiga observationstur var jag tvungen ta omvägen förbi Statoil i Gammelstad på hemvägen och fira med chokladkaka och cappucino.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0