En annan kyrka

heter boken vars släpp jag var med om för en vecka sedan.* Nu är den just färdigläst. När jag ringde författaren för att meddela detta fick jag svaret
Har du inget annat att göra?
 
Tydligen inte. Bokläsande är för mig en inspirationssak. Får jag fatt på en bok som griper mig då läser jag (nästan) dag och natt. 
 
I det här fallet fick jag dock meddela författaren att boken är ungefär lika rolig som en protokollspärm. När man läser den är det ungefär samma tröstlösa känsla som att ta ta sig upp för en fjällsluttning. Men när man sedan under vandringen vänder sig om och inser att förr var vi där (långt borta) och nu är vi här. Då inser man att man trots allt har förflyttat sig. På samma sätt ser man under läsandet att svenska kyrkan har förflyttat sig och blivit just en annan kyrka.
 
Några avgörande milstolpar (om man ser det hela ur kvinnoprästfrågans perspektiv, vilket var anledningen till Kyrklig Samlings bildande) blir skiftet 70-80-tal, efter Ingmar Ströms nyårsdagspredikan 1978) och 93-94 då samtalsrapporten Kyrka Ämbete Enhet sabboteras och kyrkomötet kör över biskoparna i deras beslut om vilka som kan prästvigas. Iofs inga nyheter för den som hängt med, men ändå.
 
Vissa små intressanta detaljer hittar man. T ex när den s k Kvinnoprästutredningen (SOU:1981:20 ) refereras. I den sägs de kvinnliga prästerna ha gett uttryck för åsikten
"att samarbetssvårigheterna inte bara ligger i att man har olika uppfattningar i ämbetsfrågan. De beror också på att motståndarna i regel har en annan religiös grundsyn. Motståndarna har inte sällan en annan syn på dopet, nattvarden, församlingen mm. Kvinnoprästmotståndet är bara det mera framträdande uttrycket för att man har en annan uppfattning i religiösa frågor än den som svenska kyrkan står för." (Citat i Sandahl s 360).
 
Åhå, säger jag. Vore intressant bli undervisad - gärna av en kvinnlig präst, varför inte en domprost eller biskop? - om på vilka punkter jag har "en annan syn" på dopet och nattvarden "än den som svenska kyrkan står för".
 
Jag lyssnar med lärjungasinne.
 
Frågor väcks ju också om de  i ämbetsfrågan gammaltroende i något avseende väsentligen borde agerat annorlunda under årtiondenas lopp. T ex genom tydligt avståndstagande (också) från de biskopar som viger kvinnor till präster (tanke framförd av bl a Gunnar Rosendahl) istället för att låta markeringen av sin hållning bestå tydligast i avståndstagandet från direkt gudstjänstsamarbete med de prästvigda kvinnorna själva. En sådan hållning hade möjligen kunnat uppfattas som mindre direkt diskriminerande mot de prästvigda kvinnorna.
 
Får jag till sist i ödmjukhet nämna att jag själv finns omnämnd i boken. Då har jag gjort säkert kyrkohistoriskt avtryck. Vissa tror att dom med säkerhet existerar om dom varit på TV eller i tidningen. Själv övertygas jag om min ringa existens genom att vara domkapitelsanmäld och nämnd i en bok av Dag Sandahl.
- - - - - 
Beställ snabbt från AdLibris eller Bokus om du vill läsa så får du ännu introduktionspris. De få ex jag hade med från släppet är redan tingade.

* Komplett titel:
En annan Kyrka
Svenska kyrkan speglad genom Kyrklig samling
och Kyrklig samling speglad genom Svenska kyrkan

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Intressanta reflexioner. Ja, det hade varit rimligt med ett avståndstagande även från de biskopar som vigde kvinnor till präster. Jfr med hur orimligt det är att som biskop in spe (Erik Johansson från FK) signalera att samlevande homosexuella inte bör komma ifråga för prästvigning medan de som lär som dessa lever och gärna viger ihop dem (Åsa Nyström t ex eller hans "medtävlare" Susanne Rappmann) gott kan präst- och biskopsvigas. Det är FÖRVISSO en orimlig hållning som hela Frimodig Kyrka (inkl Dag Sandahl) omedelbart bör korrigera. Homosexuellt samlevande bör naturligtvis inte behandlas annorlunda än detta samlivs tillskyndare (om än aldrig så heterosexuella) vid kallelser till tjänster, konferenser m fl andliga förtroendeuppdrag.

2018-06-04 @ 23:01:43
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Anonym

Behöver ju inte läsa den då du har gjort det och kan berätta vem mördaren är. 😃

2018-06-04 @ 23:34:58
Postat av: +Göran

Andreas! ”Homosexuellt samlevnad bör naturligtvis inte …” Det är inte alls ”naturligtvis” – det rör sig ju om en punkt där hållningarna bryter sig. Du får gärna framhålla din åsikt i frågan, men självklar är den inte.

2018-06-05 @ 08:20:23
Postat av: Magnus Gustafsson

Jag ansluter mig till Andreas uppfattning och vidgar den gärna. I vår väckelse har det blivit så att samtliga svenskkyrkliga präster som är manliga och heterosexuella accepteras mer eller mindre fullt ut. Sedan kan de ha tämligen liberala uppfattningar och vara tillskyndare av såväl det ena som det andra, men för det blundas det ganska fritt.

Svar: Det gäller först och främst att skilja på ämbete och person. I vissa fall anses det viktigast att personen äger det som man uppfattar som ett rätt ämbete. Om istället personen som föredöme är viktigast då får personlig moral (och tro?) större betydelse. Om personen ska nyttjas som förkunnare blir ju både personlig tro/teologi och förmåga att förmedla densamma viktig. Villen/vilka av aspekterna som i ett visst läge anses viktigast kommer naturligen kunna påverka vilken av ett antal tänkbara kandidater man kommer att föredra. Och detta kan ju - åtminstone rent hypotetiskt - skifta från tillfälle till tillfälle.
Torbjörn Lindahl

2018-06-07 @ 17:41:20
Postat av: Jonas M

När det gäller vigningen är frågan om kön en dogmatisk fråga men frågan om sexuell läggning snarare en lämplighetsfråga som Kyrkan råder över. Därmed inte sagt att de som lever i homosexuella relationer bör komma ifråga att bli präster eller diakoner. Självklart inte.

Svar: Just så.
Torbjörn Lindahl

2018-06-07 @ 20:24:48
Postat av: Andreas Holmberg

+Göran! Visst bryter sig hållningarna. Men den ena hållningen syns mig hållningslös och stämpla homosexuellt samlevande på ett alldeles orimligt sätt. Om en person som säger (i föregivet "luthersk" anda) att det visst går bra att vara gift med två personer på en gång av en kyrka och församling bedöms positivare som präst- och biskopskandidat än den som lever som den andre lär (och alltså är gift med två personer på en gång), finner jag den hållningen hållningslös.

Och det behöver ju inte alls gälla bara äktenskapsfrågan. Som Ole Hallesby påpekar i sitt föredrag "Vort forhold til vranglaeren" finns ett ansvar för vilka vi som biskopar (och församlingar) släpper fram som förkunnare. Det hjälper inte om biskopen personligen är en god, kristlig förkunnare om han prästviger eller vägrar avsätta extrema liberalteologer som kh Åke Nordström i Gustav Vasa. Eller om församlingen är en sant kristen församling men bjuder in sådana som John Shelby Spong, inte bara till debatt utan i hans egenskap av "biskop" och kyrkolärare. Jfr 2 Joh. v 9-11.

Egentligen inser nog alla, vid närmare eftertanke, principen om medskyldighet. Det är väl därför Sofia, Katarina eller Gustav Vasa församlingar i Stockholm inte bjuder in Dag Sandahl eller Göran Beijer...

2018-06-10 @ 20:50:17
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0