Jag fick en fråga

av min gamle kamrat i kommentar till föregående inlägg. Två gånger försökte jag ge långa och uttömmande svar och lika många gånger for mina visheter ut i cyberrymden utan att lyckas fastna i kommentarfältet. Men tredje gången, då jag skulle ge en förklaring till min synbara vägran svara min gamle kamrat - då gick det som avsett.
 
Använder då ordinarie inlägg till att med anledning av frågorna diskutera något vidare om gudstjänstlivet i staden.
 
Det exakta gudstjänstutbudet i andra kyrkor i staden än de som är mig närmast - Hertsön och Örnäset - vet jag ganska lite om. Jag ids inte hålla reda på det, Lulebo som jag är. Jag skrev väl redan i förra inlägget att det förefaller som om nutidens julottebesökare prioriterar domkyrkan och Gammelstad. I domkyrkan sägs det ha varit fullt. Så icke i Örnäset alltså. Hur många övriga julottor som firas i staden är mig obekant. Redan på den tid jag tjänstgjorde i Nederluleå församling byttes flera julottor i distriktskyrkor ut mot midnattsmässor. En utveckling som jag själv var i allra högsta grad involverad i. Hur det står till med midnattsmässorna numera vet jag inte, men hörde att det visst var bra med folk i Mjölkuddskyrkan här i domkyrkoförsamlingen i år. Det är en kyrka som haft tradition med midnattsmässa ett bra tag. Under (åtminstone delar av?) 90-talet firades julnattsmässa i Örnäskyrkan. Själv har jag lett den minst 2-3 ggr. När de upphörde minns jag inte, ej heller vilken motiveringen var.
 
Skälet till att det ytterst måttliga deltagandet i julotta och annandagshögmässa i Örnäskyrkan så grep tag i mig beror på att det är en kyrka som är mig kär, det är min uppväxtkyrka. Så även min gamle kamrats.
 
Vad gäller annandagen i stadens olika kyrkor har jag heller ingen riktig aning. Men den trend man sett tidigare år är att dagen ofta är "sammanlyst" till någon annanstans eller så är det gudstjänst av typen julens sånger och psalmer.
- - - - 
Men nu ids jag inte sitta och gissa längre. Nu letar jag rätt på NSD för fredag 21 december och refererar verkligheten.* Utöver de kyrkor i staden som nämnts i mitt inlägg och min gamle kamrats kommentar finns även Stadsökyrkan och Sörbyakyrkan. Det sammanlagda gudstjänstlivet i dessa 9 kyrkor är som följer.
 
Julafton
Julböner (av olika slag, inkl julspel o dyl): 10
Midnattsmässor: 2
S:a 12 aktiviteter på 9 kyrkor
 
- - - - -
 
Juldagen
Julottor: 9 (varav dubblerat i Gammelstad och s:a 4 st i olika byar i Nederluleå)
Högmässa dagtid: 1
Kvällsmässa: 1
Gudstjänster dagtid: 2 (varav 1 typ samling vid krubban)
Konsert: 1
S:a 10 aktiviteter i 9 kyrkor (+ 4 julottor i byarna)
 
Annnandagen
Högmässa: 3
Kvällsmässa: 1
Konsert: 1
Julens sånger & psalmer: 1
S:a 6 aktivitetet på 9 kyrkor (4 kyrkor hade ingenting)
 
Så såg det ut. Hur många deltagare det var på respektive ställe = ??? Vad kan man mer plocka fram ur statistiken? Sammanlagt 8 mässor i 9 kyrkor under hela helgen. Två kyrkor hade två mässor; båda i domkyrko. Det betyder att tre kyrkor inte hade någon mässa under hela julhelgen; alla tre i Nederluleå. Jag nöjer mig med ett "hmm" så blir jag inte anmäld till domkapitlet.
 
Men när jag nu suttit och ögnat igenom julhelgens predikoturer flera varv så noterar jag att i den stora grannförsamlingen ** Nederluleå, där var det på fjärde söndagen i advent (23 dec) sammanlyst till Nederluleå kyrka i samtliga fyra distriktskyrkor. Alltså bara gudstjänst i en kyrka. Vad ska man säga om detta? Att det visar på ett agerande som är för svagt och med för lite engagemang från prästerskapet? Jag påstår med bestämdhet att "på min tid" (80-talet) skulle det inte kunnat förekomma. Eller ska man anklaga församlingen för sexism, då man i stort sätt lägger ner gudstjänstlivet den enda söndag på hela året som är tillägnad en kvinna, Maria, Guds moder. Det kanske skulle behövas några fler högkyrkliga kvinnoprästmotståndare bland prästerna för att kvinnan ska få sin rättmätiga plats i församlingen?
 
Också idag har det varit gudstjänstdag. Det var Bosses tur hålla högmässan i kyrkan där jag oftast går, oavsett om jag "jobbar" eller inte. Precis som förra helgen fick jag hjälpa till och distribuera. Ett drygt trettiotal var vi väl i alla fall (men det kan nästan ha varit närmare fyrtio). Ovanligt låg medelålder pga flera närvarande barnfamiljer. Ytterligare två präster närvarande utöver de tjänstgörande, varav en prästvigd i Missionsprovinsen.***
 

 
* att min gamle kamrat inte förmår att själv hålla sig underrättad om det andliga livet i sin barndomsstad beror på att hans husorgan är PiteåTidningen (det s k Lokala Världsbladet) och där står ingenting om sådant som händer utanför Pite älvdal
 
** sett ur min arbetssynvinkel alltså. Som boende är jag församlingsmedlem
 
*** kära läsarna noterar att det finns två saker jag omnämner så snart tillfälle ges: motorcyklar och Missionsprovinsen. Snart får jag kanske lägga till teleskop, men då måste det först bli klart väder 

Kommentarer
Postat av: jokke

Vi var t.om. en bit över 50! Tio i elva var det inte många, men i vanlig ordning blev det en kraftig tillströmning under klockringningen som skall vara den tid man sittande i kyrkbänken stillar sig inför Gud. Numera verkar besökarna tro att klockringningen betyder spring! Vi ringde extra länge (mycket extra) för att alla skulle hinna in innan Evangelieprocessionen. Vi har en klockringning kl halv elva också, det är den som signalerar att man ska sträcka på benen.

Svar: Ja, så var det säkert. Jag överblickade från dörren innan jag gick och satte mig och sen ser man ju inte alla eftersläntare. Du vara kyrkvärd. Du räkna! Men det är väl snarast ingångsprocessionen folk bör försöka hinna till. Evangelieprocession brukar väl avse då bibel/evangeliebok bärs före evangelieläsningen.
Torbjörn Lindahl

2018-12-30 @ 23:41:52
Postat av: Bo

Vi var 52 närvarande vid mässan.

Svar: Jo, Johan har ju redan påpekat det.
Torbjörn Lindahl

2018-12-31 @ 10:35:14
Postat av: Andreas Holmberg

Fantastiskt! Det kastar ju visst ljus över Torbjörns övriga statistik - han har alltså en benägenhet att underdriva. Där ser man... Fast predikanten Gabrel Annerscha i Burvik fick ju samvetsförebråelser även för sådant - dock i fiskesammanhang - ty hans samvete slog honom vid den att börja med positiva jämförelsen med storskrävlarna och undrade frankt vem som egentligen ljög mest ;o)

2018-12-31 @ 22:32:34
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0