Idag kom det

Teleskopet alltså. Bara tre och ett halvt dygn efter beställningen kom avisering på telefonen att det befann sig på DHL:s terminal i Gammelstad. Givetvis valde jag alternativet Hämta själv * och var på plats någon timme senare.
 
Sedan vidtog uppackning och montering.
 
 
 
 
Och nu står det prydligt och klart.
 
 
Tyvärr var det inte lika klart när det gäller vädret så något stjärnskådande har ännu inte blivit av. Däremot har jag tittat lite på marknivå. Några tydliga synliga lampor kunde jag ha som riktmärken för att ställa in röd-punkts-siktet.
 
Tacksamt överaskad är jag av att ha fått det levererat så snabbt. På hemsidan där jag beställde (Stjärnhusetonline) stod det 14 dagars leveranstid så jag hade räknat med att få det först efter nyår. Roligt få det före jul. Då kan jag räkna det som julklapp.
 
I morgon (div säga senare idag) fortsätter arbetet med att lära sig använda instrumentet.
 

 
* man låter ju nästan som en liten unge men om jag valt hemkörninng hade jag fått vänta till efter julhelgen

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Lycka till med teleskopet och God Jul!

Svar: Tack! God Jul.
Torbjörn Lindahl

2018-12-22 @ 09:27:24
Postat av: Andreas Holmberg

En god och glad fjärde advent tillönskas dej med teleskopstrofen SvPs 254:2 och löftesstrofen SvPs 375:4 (som förklarar den förra strofens relevans även i vår på så många sätt mörka tid)! Och - givetvis - en God och glad Kristi födelses fest! / Fam. Holmberg i Hälsingland

2018-12-22 @ 11:43:52
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0