Elcyklar

är tydligen inne för närvarande. Och dom subventioneras visst av staten. I alla fall var det vad en arbetskamrat påstod när hon stod i begrepp bruka sin egen och rulla hem från jobbet i eftermiddags. Om man köper en elcykel får man visst bidrag med 25% var arbetskamratens påstående. Eller var det nåt man fått förut som missats? Strunt samma. 
 
Men oavsett om bidrag till inköp av elcykel ges eller givits så måste väl motiveringen vara att av klimatskäl få folk att cykla mer och förhoppningsvis därmed få folk att åka bil mindre. Då påverkar vi klimatet åt rätt håll, eller åtminstone mindre snabbt i fel riktning. Det måste väl vara syftet om det nu är sant att elcyklar subventioneras.
 
Och jag vill inte i detta inlägg ifrågasätta behovet av att minska de klimatpåverkande utsläppen, utan istället fråga om det är säkert att en åtgärd av typen subventionerade elcyklar verkligen får den eftersträvade klimateffekten. Har någon ordentligt räknat på det?
 
Jag minns för några årtionden sedan då jag tog del av ett försök att räkna ut vad som långsiktigt var mest miljövänligt, returflaskor av glas eller metallburkar. Givetvis förutsatt att båda returnerades. Allt medräknades: materialåtgång, energi vid tillverkningen, transporter (glasflaskor är ju tyngre), rengöring av flaskor mm. Slusatsen blev att returflaskor av glas sammanlagt var miljövänligare, men... om glasflaskan var försedd med en sån där tunn "krage" av folie som man kunde se på vissa öl- och julmustflaskor då var aluminiumburk plötsligt miljövänligare. Ni förstår svårigheten för en lekman att navigera rätt i bäst-för-miljön- och bäst-för-klimatet-djunglarna.
 
Så, vad får egentligen den ökade användningen av elcykel för miljö- och klimatkonsekvenser? Här följer några exempel på möjliga oönskade konsekvenser:
 
- en person köper elcykel men avstår likväl inte från att äga och köra bil. Är det då säkert att den måttliga elcyklingen verkligen uppväger de negativa miljö- och klimatmässiga följderna av elcykelns tillverkning och transport från fabrik till konsument?
 
- den som skaffar elcykel är normalt så miljömedveten att han/hon redan i betydande utsträckning åker buss istället för bil*, alltså innebär det ökade elcyklandet att de kommunala bussarna brukas mindre, alltså minskar kommunala bussbolaget på turtätheten, alltså kommer div folk som måste fram i tid att vara tvugna ta bilen, alltså ökar bilåkandet. Och därmed utsläppen.
 
- alla elcyklar proppar igen vägar och gatukorsningar så att en massa bilar blir stående på tomgång i väntan på alla elcyklar som först ska förbi, alltså förbränns inte bränslet lika bra som om bilen får susa fram i 90 km/tim, alltså släpps det ut mer växthusgaser.
 
Alltså, ska jag skaffa elcykel?
 
Ikväll var jag ute på en tur med min motorcykel och släppte därmed ut klart mindre avgaser än om jag åkt bil. Inte en enda elcykel såg jag.
 

 
* som undertecknad

Kommentarer
Postat av: Jonas M

Helt onödig subvention då elcyklarna ändå var populära..pengarna går nog mest ner i cykelföraäljarnas fickor. Ett verk av Miljöpartiet och dess företrädare Karin Svensson Smith vill ju beskatta köpcentrumparkeringar där lådcyklar ska finnas tillgängliga för att cykla hem med varorna. Lär korka igen vägarna ytterligare. Gud bevare..

2018-08-22 @ 00:04:30
Postat av: Maria

Att bli omkörd av en gammal tant som håller rasande fart på sin elcykel, det är irriterande. Jag tycker det är fusk att cykla på en sån!

Svar: Fusk var ordet!
Torbjörn Lindahl

2018-08-22 @ 09:31:21
Postat av: jokke

Om man hänger på en förbränningsmotor och slutar trampa sin tvåhjuling, är det mindre fusk då?

Svar: Nej, då tävlar man i en helt annan gren.
Torbjörn Lindahl

2018-08-22 @ 21:48:23
Postat av: jokke

Även cykel och elcykel är helt olika grenar, men jag måste faktiskt vända mig mot din uppfattning att våra olika sätt att färdas i allmän trafik skulle vara en tävling. För mig har min elcykel varit till stor välsignelse, eftersom jag pga ålder och sviktande hälsa inte längre orkar cykla. Så snälla missunna inte oss gamla gubbar och gummor den frihetskänsla som elcykel innebär genom att kalla oss fuskisar. Däremot vill jag tillägga att jag inte tycker den statliga subventionen var någon bra idé, och har ej själv utnyttjat den.

Svar: Jag unnar väl en gammal gubbe hans elcykel. Och eftersom jag själv kör MC lovar jag tala med mycket småå bokstäver om fusk.
Torbjörn Lindahl

2018-08-23 @ 06:50:25
Postat av: jokke

Tack Torbjörn!

2018-08-23 @ 20:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0