Ny handbok

 för svenska kyrkans gudstjänster har det beslutats om i veckan. Vad tycker jag om det? Vi delar upp den stora frågan i några mindre:
 
1. Tycker jag att det var nödvändigt med en helt ny handbok?
Nej.
 
2. Känner jag mig entusiastisk och förväntansfull?
Nej.
 
3 . Tycker jag att en mindre revision, eventuellt med vissa smärre tilläg, varit fullt tillräckligt?
Ja.
 
4. Anser jag att situationen i samhälle, kyrka och/eller det vardagliga språket så radikalt förändrats på 31 år att helt nya (böne)formuleringar är absolut nödvändiga för att dagens gudstjänstfirare engagerat ska kunna deltaga i gudstjänsten på ett levande sätt?
Nej.
 
5. Tycker jag att 1986 års ordning i grunden fortfarande håller?
Ja.
 
6. Anser jag att det s k Artos missale (som i stor utsträckning används av landets kvarvarande aktiva högkyrkligt inspirerade präster)* i sina alternativ till största del är betydligt bättre än det nu föreslagna och nyss beslutade?
Ja.
 
7. Ogillar jag starkt alla tendenser till s k inklusivt språk när det gäller gudomens personer?**
 
Ja, hemskt mycket ja.
 
Alltså...?
Just det!
 
- - - - -
 
* bl a i en kyrka vars gudstjänstliv och gudstjänstfirare är mig så kära att jag frestas kalla densamma kyrkan "min" (eftersom jag alltid är där oavsett om jag jobbar eller ej)
 
* * t ex att ständigt tala om "Gud" för att kunna undvika de påstått patriarkala och hierarkiska orden "Fader" och "Herre"
 
Eller genom att på ett onödigt tungrott sätt upprepa namnet "Jesus" i samma mening för att slippa ordet "han" i bisatsen
 
Osv.

Kommentarer
Postat av: Jonas M

Inklusivt språk och byte av genus är verkligen något helt förkastligt och dessutom teologiskt felaktigt, för att inte säga heretiskt i vissa avseenden. Jag tänker då särskilt på om man skulle börja kalla Gud för Moder istället för Fader. Då blandar man ihop Gud med jungfru Maria, vilket inte får ske (inte minst för att katoliker och prtodoxer ibland beskylls för att tillbe henne som man tillber Gud).

2017-11-26 @ 17:34:08
Postat av: Maria

Glömmer aldrig när en präst sa till mig att han inte ville att improperierna skulle sjungas eftersom de var så ”judefientliga”. Va?! Jag hade inte läst dem med sådana glasögon utan var så impregnerad med god teologi ända sedan konfirmandåldern att jag inte i min vildaste fantasi kunnat läsa dem så. Ja, man är miljöskadad....och av en utdöende art.
Ska bli intressant när man får bläddra i nya handboken. Jag har svårt att fatta budskapet i Överlåtelsebönerna.

Svar: Jag har heller aldrig förmått tolka Improperierna antijudiskt. När det sägs att "mitt folk" handlat illa har jag alltid tänkt att det är "vi" som genom våra synder korsfäst Kristus.
Torbjörn Lindahl

2017-11-26 @ 18:25:27
Postat av: Jonas M

Tillika ett vackert körstycke som passar bra i den instrumentfria långfredagsgudstjänsten.

2017-11-26 @ 23:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0