Biskopshearing

var jag på tisdag eftermiddag. Kulturens hus Luleå. De fem kvarvarande kandidaterna intervjuades en halvtimme var. Jag måste säga att jag nästan var mest imponerad av utfrågarna som lyckades få varje intervju att ta nästan på minuten exakt 30 minuter. Ordningen hade lottats och kandidaterna fick inte lyssna på varandra. Varje intervju började med att vi sjöng respektive kandidats favoritpsalm.
 
1. Leif Nordenstorm
Psalm: Jesus från Nasaret går här fram.
Den ende av kandidaterna som tydligt andades något av traditionell kyrkokristendom. Det givna valet för kristna väljare?
 
2. Kennet Nordgren
Psalm: Blott i det öppna*
Utan tvekan den som kändes tryggast och mest personligt kompetent. Den av kandidaterna som kunde använda ett mindre traditionellt kyrkospråk utan att flumvarningsflaggan omedelbart måste hissas. Hade han svarat ja tidigare så att han ordentligt hunnit lanseras tror jag han varit ett starkt kort. Ingav förtroende.
 
3. Anders Göransson
Psalm: Gud från vårt hus vår tillflykt du oss kallar*
Goda meriter bl a från missionstjänst i södra Afrika. Men i mina ögon sjönk han lite under intervjun. Hur intresserad är han egentligen?
 
4. Gunnar Sjöberg
Psalm: Gud i dina händer
Utan tvekan den scen- och kommunikationsskickligaste av dem alla. Men vad sa han egentligen? Inför Gunnars framträdande väcktes minnen från min tidigare prästtid då det kunde hända att folk kom att tackade för "en fin predikan". Jag tänkte ibland: "har dom verkligen hört vad jag sagt eller har dom bara bländats av en som kan tala en bra stund utan manus och utan att staka sig?" Den fråga jag skulle ställt till Gunnar om man fått möjlighet, är - med Jesu ord - kommer biskopen att "bära sitt kors"?
 
Åsa Nyström
Psalm: Nå't på 800. Om att sitta på en strand och Gud finns i närheten, typ.
Klar flumvarning. På psalmen alltså. Om jag minns rätt så var "samtal" i någon form svaret på nästan alla.
frågor.
 
Man noterar att Leif och Gunnar var de enda som valt en psalm som innehöll namnet Jesus. Dessutom hade Leif modet nämna att evangeliet måste tas emot; "öppna ditt hjärta i bön och bot...".
 
Noterbart var också att ingen av kandidaterna ännu vigt något s k samkönat par.** Det betyder att sossarnas vilja att det ska råda vigseltvång i denna fråga är ett fullständigt slag i luften. Det flesta präster i vårt land kommer aldrig få möjlighet förrätta en sådana vigsel, hur gärna dom än skulle vilja
 
Sen återstår frågan: spelar det någon roll vem som blir biskop? 3-4 månader efter det att nya biskopen tillträder så fyller jag 65. Kommer jag överhuvudtaget hinna träffa biskopen innan jag går i pension?
 
- - - - - -
 
* möjligen kan jag ha blandat ihop psalmerna här, men jag tror inte det
 
** jag skriver "s k samkönat" av det enkla skälet att samkönat rent språkligt borde betyda att könen är samman, dvs man och kvinna tillsammans. Jfr med det gamla ordet "samrealskola". Det var en skola där flickor och pojkar gick tillsammans, inte en skola där alla hade samma kön

Kommentarer
Postat av: Lennart G

Jag minns inte exakt Nyströms ord, men jag fick intrycket att hon ville lära sig om kristen tro av Kyrkans Unga; Borde det inte vara tvärt om?

Svar: Det mesta borde vara tvärtom numera.
Torbjörn Lindahl

2017-11-10 @ 16:41:38
Postat av: Maria

Lyssnade på dem på nätet nu. Synd man inte får rösta, valet hade varit självklart.

Svar: Åhå!? Nu blir man nyfiken.
Torbjörn Lindahl

2017-11-11 @ 00:57:16
Postat av: Maria

Teoretiskt sett hade jag kunnat bli präst och biskopskandidat. Jag hade inte kunnat svara ordentligt på hälften av frågorna ens. En av kandidaterna svarade rappt och tydligt på allt och kändes trygg i situationen. Synd att det inte kommer att bli han.

2017-11-11 @ 09:57:26
Postat av: Jonas M

Ett problem med kyrkoherde Nordgren är att han uppenbarligen förfäktar att alkoholfritt används i nattvarden, vilket är graverande. Förekom inte vad jag vet på kh Holmlunds tid.

Svar: Så är det nog. Vad jag vet är ju hela Umeå befriat från traditionella nattvardselement. Dock lär det användas s k avalkoholiserat vin vilket aldrig blir totalt alkoholfritt. Den svenskkyrklige som vill känna sig trygg med att det är traditionella nattvardselement i mässan tvingas snart konvertera. Dock kan jag utlova att det fortfarande är ok i Hertsökyrkan.
Torbjörn Lindahl

2017-11-11 @ 16:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0