Söndag ännu en gång

har det varit idag. Hur många söndagar har gått sedan Kristi uppståndelse? Vem räknar ut det?
 
Två gudstjänster blev det idag. Bosse tjänstgjorde i högmässan tillsammans med prästpraktikant från Finland som skaffar sig lite vana för att kunna börja jobba i Sverige. Själv var jag "bara" (?) gudstjänstdeltagare. Frågan är om jag då blev förvandlad till volontär och hamnar dubbelt i statistiken. Jag sjöng ju alla psalmer helt frivilligt.
 
 
Volontär måste jag dock absolut ha varit senare på eftermiddagen då jag predikade i bönhuset. Dock inplanerad denna gång. Jag talade om Josuas bok. Efter mig predikade Erling om Job. Inte jobbigt alls. Lärorikt och lättlyssnat.

Kommentarer
Postat av: Andreas%252525252525252520Holmberg

Jag tycker nog att Josuas bok är lite (mycket) jobbig. Men den här sången är klämmig (man får lägga till en liten upptakt i starten för att betona Josua som vi brukar göra på svenska - eller också sjunga på engelska så klart):
http://friapsalmboken.blogspot.se/2017/03/josua-ledde-slaget-vid-jeriko.html

2017-03-20 @ 07:46:00
URL: http://www.efsidag.blogspot.se
Postat av: Andreas%25252525252525252520Holmberg

Omkring 100 000 söndagar bör det väl ha blivit. Mer exakt än så törs jag inte uttala mej.

2017-03-20 @ 07:47:09
URL: http://www.efsidag.blogspot.se
Postat av: Stig Walldin

Bör ha varit approximativt 103.270, om man tar bort räknefelet på fyra år, som munken gjorde, när kalenderbytet gjordes!
På Bästkusten sa man förr, att när en kyrkstigen blir otrampad tre söndagar i rad, förblir den otrampad.
Och den gode Luther sa, att ett år utan söndagar med Gud, blir en evighet utan Gud.
Vi behöver uppmuntra de kyrktrogna genom att berätta för dem vilken oerhörd uppgift de har, när de firar gudstjänst: de är världens lunga.

2017-03-20 @ 09:24:50
Postat av: Stig Walldin

Ursäkta mig! Jag tror jag räknade fel. På ca 200 dagar. De ska alltså dras bort från densamma jag angav.
Bäst att följa Andreas inlägg.

2017-03-21 @ 08:20:16
Postat av: Stig Walldin

Ursäkta mig igen. "densamma" ska vara "den summa".

2017-03-21 @ 08:23:20
Postat av: Jonas M

Men frågan är om det är något speciellt just med psalmerna jämfört med andra moment i gudstjänsten?! Då är ju samtliga gudstjänstdeltagare voluntärer.

Men för en kristen att delta i söndagsgudstjänsten är ju inte frivilligt i den meningen att man med gott samvete kan stanna hemma såvitt man inte har laga förhinder.

Svar: Jag stod upp också. Under vissa moment. T o m under sådana som INTE är *-märkta i agendan. Det kallar jag frivillighet!
Torbjörn Lindahl

2017-03-21 @ 22:37:34
Postat av: Jonas M

Sannerligen säger jag,det är frivillighet.

Det sitts för mycket i kyrkan hos dem som inte har medicinska skäl att göra det.

2017-03-23 @ 19:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0