Hemma igen (2)

Men efter bara en halv dsgs bortovaro denna gång.
 
Jag besökte stormötet i Haparanda tillsammans med goda vänner från Luleå som i sin tur hade med sig god vän från Kalix.
 
Ett tag har jag burit på tanken besöka stormötet. Men inte ensam. Så igår ringde jag i tur och ordning två vänner i det ärendet. Den ene tackade nej den andra nådde jag ej. Men rätt som jag idag i slutet av förmiddagen satt och läste så ringde andra vänner och undrade om jag skulle med. Dom befann sig visserligen i stugan men bara jag gav mig ut på E4 en bit så kunde vi mötas och jag få skjuts en del av vägen.
 
Sagt och gjort. Allt gick enligt plan. Väl framme hann jag höra två predikningar före middagspausen. Särskilt uppskattade jag den andra där predikanten talade över Mark 2 där Jesus förlåter och botar den lame. Det uppmuntrande var att höra ord som helt bekräftade min egen undervisning om bikt och förlåtelse förra helgen.
 
Under middagspausen blev jag anmodad hjälpa till i mässan (jo, jag hade för säkerhets skull tagit alba med). Till min glädje fick jag distribuera i par med Missionsprovinspräst* som varit min parhäst i dylika sammanhang flera gånger.
 
Dock gillar jag inte att man även i dessa laestadianska sammanhang understundom kan byta konsekvent till glutenfria oblater. Att man har en extra skål för den som önskar må möjligen accepteras men att tvinga alla nattvardsgäster avstå från det som historiskt är en riktig oblat, dvs av vete - det gillar jag inte. Ska man behöva bli katolik också av detta skäl? Tur att det var riktigt (=alkoholhaltigt) vin så det i alla fall var någon ordning.
 
Att glutenfritt (och på sina håll alkoholfritt) numera sprider sig som en löpeld tror jag beror på att man i allt fler familjer vänjer sig vid att det i förskolor, skolor och sjukhus är en fullständigt självklar "rättighet" för var och en att vid behov få specialanpassad kost. Så tar man med sig den attityden till kyrkans gudstjänster och tror att det helt naturligt skulle vara samma sak där.
 
Men, notera: inför Gud har vi människor inga rättigheter. Jo, en, rätten (makten) att bli Guds barn. (Joh 1:12). Men sen är det slut. Nå, denna sak kan vi diskutera en annan gång. Kanske borde det bli ett eget inlägg?
 
En stunds paus i goda vänners stuga innan hemresa. Men då hann det ju bli i morgon också.
 
- - - - - -
 
* så det är fritt fram om någon vill domkapitelsanmäla mig för Missionsprovins-samröre. 

Kommentarer
Postat av: Jonas M

Det är ju en mycket olycklig utveckling där även man i konservativa sammanhang tar så lätt på elementen i den heliga nattvarden. Angående Katolska kyrkan så godkänns där oblater med mycket låg glutenhalt som giltig materia, anses som giltig materia.Och att det är giltig materia måste vara det avgörande!

Intressant artikel här om varför det är vete i brödet

https://www.catholic.com/magazine/print-edition/why-wheat-bread

Svar: Jo, jag tycker inte man ska börja slarva med detta. Och detta är väl svagheten i mycken s k lågkyrklighet, att man har viss förmåga skilja äkta från oäkta när det gäller det ord man hör (predikan) men inte alltid har sammma känsla när det gäller den materiella delen av sakramentsförvaltningen.
Torbjörn Lindahl

2017-07-03 @ 10:37:52
Postat av: Jonas M

Och en skillnad är förvisso att en predikan inte blir ogiltig beroende på vem som håller predikan, och inte heller mer eller mindre uppbygglig beroende på vem som håller predikan, medan det är en helt annan sak i fråga om ett sakrament som Jesus gav åt apostlarna att förvalta.

2017-07-03 @ 12:51:02
Postat av: Håkan Kero

En reflektion över begreppen låg- och högkyrklighet.

Ser man djupare i bibliska beskrivningar av gudstjänster, så var den av Gud ordnade gudstjänsten i gamla testamentet högkyrklig.(Se 3.Mos)
Ser man i nya testamentet så var gudstjänsten mer lågkyrklig. Exempelvis då Jesus instiftade nattvarden. Brödsbrytelse, lovsång och sedan gick de ut.
Om man ser hela bibeln som grund för den synliga gudstjänsten, så passar hög- och lågkyrkliga i samma tält, bönhus eller kyrka.
Sedan finns det bland låg- såväl som bland högkyrkliga för mycket förnuft, och saker utanför bibelns pärmar blir avgörande om det är rätt eller fel på predikan eller sakramenten. Man jämställer traditioner med bibelns lära, eller i värsta fall låter man traditioner gå före den heliga skrift. Gud bevare oss för onödiga trätor om saker som inte står beskrivet i Guds ord.

Svar: Jag skulle nog säga att det är vanskligt läsa in de moderna begreppen i bibeln. Men vi lovade ju varandra i lördags att inte träta mer...Men roligt se ditt namn på bloggen igen.
Torbjörn Lindahl

2017-07-04 @ 22:07:08
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0