Svar på frågan

Finns det? Alltså på frågan jag ställde i förra inlägget. Uttolkad ungefär så: vad är minst fel; en prästvigd kvinna eller en lekman som förrättar nattvarden? Och vilken av dessa två skulle ha störst möjlighet "leverera"* en rätt nattvard?**
 
Hela frågeställningen utgår ju från att man har den grunden att en rätt prästvigd man bör vara sakramentsförvaltare. Delar man inte den grundsynen är ju hela diskussionen meningslös.
 
Nu har några kommentatorer gett goda synpunkter med anledning av föregående inlägg så kanske behöver inte mer tilläggas. Men då jag är allmänt prat- (läs:skriv-) sjuk så kan jag väl inte avstå några egna synpunkter.
 
Är ett rätt ämbete nödvändigt för sakramentets*** giltighet? I många (förment?****) lutherska sammanhang skulle man nog förneka det. Det är väl därför som man i många s k**** lutherska sammanhang har haft relativt lätt att acceptera att man förlorat biskopsämbetet och därefter låtit ämbetet vidareföras bara av präster, eller bevarat ett yttre biskopsämbete trots förlorad succession eller rentav tappat även prästämbetet och upphöjt tidigare lekmän (predikanter) till nya ämbetsbärare utan vare sig biskoplig eller prästerlig vigning.
 
Andra mer "högkyrkliga" lutheraner skulle kanske mena att det rätta ämbetet är nödvändigt. Åtminstone skulle dom känna sig osäkra om det inte var för handen. Riktigt exakt vad man då bygger på har jag aldrig riktigt fått klart för mig, men själv skulle jag kunna tänka mig Augustana art V: "För att vi ska få denna tro (min kurs) har evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltandets ämbete inrättats".
 
När jag får frågan om jag tror att en ovigd lekman eller prästvigd kvinna kan fira en rätt nattvard, brukar jag svara att det är inte mitt problem, jag deltar aldrig i dylika nattvardsgudstjänster. De som gör det får själva ta ansvar för det som sker. Själv är jag bara angelägen deltaga i mässor som i så stor utsträckning som möjligt innehåller alla rätta beståndsdelar:
- riktigt (akoholhaltigt) vin
- veteoblater
- fullödig teologiskt korrekt liturgi
- manlig präst, vigd av biskop i historisk succession
- god förkunnelse (gäller det bara enstaka tillfälle kan man ha viss tolerans mot brist på denna punkt)
 
Att sedan, om någon av de rätta beståndsdelarna saknas, dra den exakta gränsen  för när ett äkta sakrament upphör - det vill jag inte göra. Och är det skillnad på enstaka tillfällen (tex i krigssituation där antingen bröd och vin eller riktig präst saknas - så att Gud skulle kunna låta den kontinuerliga välsignelsen följa med in även i en tillfällig bristsituation?) och etablerade sammanhang där man kontinuerligt (utan att det är helt nödvändigt) fortsätter att leva i brist? Vem vet?
 
Om någon skulle leva i en andlig gemenskap där det kontinuerligt brister i något av dessa avseenden skulle jag dock vilja uppmuntra att så snart möjligt söka upprättelse av det som ännu brister.
 
Men ursprungsfrågan var ju: vilket vore bättre/sämre i en tillfällig nödsituation, lekman eller prästvigd kvinna?
Jag avstår.
Jag skulle nog anstränga mig en aning till för att få fram en person som jag kan betrakta som en rätt präst.
 
- - - - -
 
* som det numera i alla sammanhang heter
 
** jag medger att frågan var lite skämtsam, men ändå inte helt utan allvar. Den passar kanske in under denna bloggs "allvarliga skämtsamheter"
 
*** vi talar här i praktiken bara om nattvarden. Eftersom kyrkan godkänner lekmannaförrättade nöddop så gäller ju frågan inte där
 
**** varför skriver jag understundom "förment" eller "s k" lutherska (detta är inte första gången). Jo, därför att jag anser att många lågkyrkliga och väckelsekristna sammanhang som berömmer sig av Luther likväl tappat mycket av ett fullödigt lutherskt kyrko- och gudstjänstliv.

Kommentarer
Postat av: Peter T

Jag kan inte minnas att något väckelsekristet sammanhang berömt sig av Luther. De flesta sådana sammanhang har ofta ett kyrkohistoriskt glapp mellan år 80 och mitten av 1800-talet.
För mig som gått åt det hållet från högkyrkliga gudstjänster, är det trevligt att det kontinuerliga historiska perspektivet bejakas mer och mer på sina ställen.
Till dina fem nattvardspunkter är det dock en bit kvar på tre-fyra av dem.

Svar: Med väckelsekristet avser jag nog huvudsakligen våra inomkyrkliga rörelser fr a laestadianerna, EFS, BV (ELM) även om det inte är kvar särskilt mycket väckelse i dem längre
Torbjörn Lindahl

2016-09-23 @ 06:53:20
Postat av: +Göran

Torbjörn, jag delar de bedömningar som du här gör. Jag kan lägga till en historisk notis ang. nödvändigheten av vin för en 'riktig' mässa.

På 1560-talet blev det vinbrist i Sverige, krig med Danmark omöjliggjorde import. Ärkebiskopen Laurentius Petri gav då 1564 instruktioner i ett herdabrev. Man skulle först använda det vin man hade sparsamt. Man gick spä ut det med vatten, dock inte mer än att vinsmak fanns kvar. När vinet definitivt var slut, fick man inte fira någon mässa, utan fick nöja sig med en predikogudstjänst, med bibehållen liturgi så långt det gick. Instruktionerna gavs mot bakgrund av medeltida ordningar om 'missa sicca', mässa utan kommunion (ens för celebrerande präst).

Alltså: nattvarden är inte så viktig för saligheten att man får tumma på det rätta bruket!

Svar: Alltid nyttigt lära av historien.
Torbjörn Lindahl

2016-09-23 @ 09:34:00
Postat av: Peter T

Då kan jag bara konstatera att vi nog har olika gränsdragning mellan begreppen lågkyrklighet och väckelsekristet.
För en gammal Oas:are som jag så är jag nog ett mischmasch av det mesta.
Eller som jag ibland beskriver mig: "en nattvardsliturgiälskande schartauansk lågkyrklig karismatiker, med en vurm för den tidiga kyrkan".

Svar: Det mesta är väl en definitonsfråga.Själv brukar jag lite på skoj beskriva mig som högkyrklig när jag celebrerar mässan, laestadian när jag predikar och karismatiker när jag ber.
Torbjörn Lindahl

2016-09-23 @ 12:00:07
Postat av: john

Ett par frågor för att förstå rätt:

Skulle du tagit nattvard av Ulf Ekman, prästvigd och man, under dennes Livets ord på talet, på 00-talet när de blev mer liturgiska eller som katolik?

Vad gäller manliga präster vigda av en kvinna?

Vad gäller EFS präster?

Vad gäller fullt godkänt vigda präster med skum teologi? Här gissar jag iof att du svarar att sakramentet är giltigt även om prästen är bristfällig.

Mvh john





Svar: Nu blir jag nästan politiker; "jag svarar inte på hypotetiska frågor".Det handlar ju inte bara om att prästen själv skulle kunna godkännas utan även om att man upplever sig samhörig med hela sammanhanget.man hoppar inte heller mellan samfund - om man inte är i en ren nödsituation och egna samfundet ( -s präster) inte finns i närheten.
Jag skulle nog vilja säga att som grundregel har man att bara kommunicera där man känner sig trygg och samhörig med det som sker.
Torbjörn Lindahl

2016-09-23 @ 15:01:15
Postat av: Torbjörn Lindahl

Fortsättnning av svar till John (slutet av mitt svar försvann).
Vad Ekman beträffar gäller i princip "en gång präst alltid präst". Men då hsn lämnade sv ky stod han ju utan sammanhang ( man kan se det så att prästen får sin .ämbetsrätt på "delegation" av biskopen) och en präst bör inte vara "frilansare".

Efs-präster är ju prästvigda i kyrklig ordning.

Manlig präst, prästvigd av kvinna? Om jag visste om det skulle jag nog avstå.

Frågan om godkänd präst med skum teologi? Prästens personliga brist kan inte förstöra nattvarden - om sakramentet firas korrekt i övrigt. Men man kan ju tänka sig att den skumma teologin får sådant genomslag, i både predikan och liturgins utformning, att det ger en felaktig prägling av hela gudstjänsten. Då blir det problem eftersom det bör vara som vi sjunger i en psalm "handling och bön må bli ett".

2016-09-24 @ 08:28:06
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Populisten

I en verklig nödsituation, jag tänker mig t.ex. en stad under ständiga bombanfall, där jag inte vet om jag överlever morgondagen skulle jag föreslagit att den prästvigda kvinnan celebrerar. Anledningen är att hon ju rimligen är den som kan ritualen bäst. Men man måste då också inse att den sakeamentala giltigheten kommer i bakgrunden inför mässans förmåga att genom upprepande av en kär ritual ge kraft här och nu i en hopplös situation.

Den som tänker annorlunda än mig kan byta ut den prästvigda kvinnan mot en diakonissa. Hur skulle ni tänka då?

2016-09-26 @ 07:31:52
URL: http://populisten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0