Stordriftens nackdelar?

För några veckor sedan fick jag en kallelse av en prästkollega att kommma och hålla föredrag om bikten. Det är ett ämne jag talat om många gånger. Första gången jag fick en kallelse i det ärendet var när min gamle kamrat (förra gången han var komminister i norrbottens pärla) bad mig komma och tala på en församlingshelg. Sen har det blivit åtskilliga gånger fr a i OAS-sammanhang. Det var väl där som någon hört mig och tyckte det vore värdefullt om församlingsbor och gudstjänstfirare i distriktskyrka i större stadsförsamling i nybildat jättepastorat fick chans ta del av undervisningen.
 
Sagt och gjort, distriktsprästen (tillika en av mina prästvigningskamrater) ringde och bad mig komma, vilket jag lovade. Allt gott och väl? Trodde du, ja.
 
Igår f m ringde kollegan och sa att det blir ingenting. Hans beslut hade nämligen överprövats och upphävts av församlingsherden och ytterst pastoratskyrkoherden. Den senare av dessa  hade dessutom längre fram under dagen även vänligheten ringa mig personligen och framföra motiveringen.
 
Nu ska jag inte här fördjupa mig i anledningen till varför en kyrkoherde skulle kunna anse att just jag inte bör komma till pastoratet, utan fokusera på den organisationsstruktur som överhuvudtaget gör en sådan överprövning möjlig.
 
Jag gissar att det församlingsdistrikt till vilket jag var kallad sannolikt har en befolkning som gör att det för några årtionden sedan lika gärna kunnat vara ett eget pastorat med mer än en präst. Särskilt om det legat på landsbygden och inte i större (med norrlandsmått mätt) stad. I så fall hade den nu aktuelle distriktsprästen varit kyrkoherde och ingen annan, vare sig grannkyrkoherde eller prost hade haft minsta anledning bry sig.
 
Men så icke nu. I den nya kyrkostruktur som nu växer fram (som en enskild kyrkoherde naturligtvis är helt oskyldig till) blir de organisatoriska enheterna allt större. Makten koncentreras och flyttas steg för steg uppåt och samlas i allt färre händer. Och de (den!) som äger dessa händer kommer naturligtvis inte att vilja/kunna avstå att bruka den makt som i händerna samlas. Den som makten haver kommer alltid att finna goda och välmotiverade anledningar bruka den. 
 
Den principiella organisatoriska frågan alltså! Kommer detta att fungera? Naturligtvis inte! Lika lite som sovjetkommunistisk planekonomi. Andlig förnyelse, väckelse och äkta församlingsbyggande har alltid börjat nerifrån. 
 
I det nu aktuella fallet råkar det dock finnas en äktenskapsunion mellan anställd i det distrikt som nu tvingas missa gediget, på allt sätt oklanderligt, lutherskt föredrag, och kyrkoherde i grannpastorat. Detta kunde ju möjligen innebära att sagde grannkyrkoherde kunde kalla ökänd norrbottenskomminister till en föredragseftermiddag och då kunde Guds-ord-hungrande  församlingsbor i missgynnad distriktskyrka på egen hand göra en trevlig utflykt.
 
Ty "Guds ord bär icke bojor" (Paulus).
 
- - - - - -
 
Eftersom jag i detta inlägg fokuserat på den principiella organisationsfrågan så kommer kommentarer som innehåller gissningar om vilket pastorat som är första anledning till dessa skriverier icke att publiceras.

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Jag kan försäkra att om du inte ändrat i föredraget du höll i Älvsbyn på 1980-talet så är det bra. Och till sitt innehåll fullständigt fritt från sådant som kan irritera herdar av olika sorter ocgh dimensioner. Alltså måste det här handla om "anseende till person". Aposteln Jakob definierar sådant som synd - i alla fall i den Episteltext som lästes i herdarnas kyrkor för en dryg vecka sedan.
Vid telefontillfälle kommer jag att ges insikt om "vilket pastorat som är första anledning till dessa skriverier" - och det ser jag fram emot.

Svar: Naturligtvis inga hemligheter för min gamle kamrat. Tänkte aldrig på det där med att anseende till person är synd. Tänkvärt.
Torbjörn Lindahl

2016-10-05 @ 19:57:07
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Peter T

Jag för min del tror att det lika gärna kan vara teologiska skäl som ligger bakom.
Ett föredrag om bikten kan antyda att församlingsborna bär på något som de kan ha behov av att bikta. Det är ju fördömande att påskina att de går och bär på så stora synder att de behöver bikta sig.
Det blir ju ett budskap som går tvärt emoť debisen om att "du duger som du är".
Om föredragshållaren idtället varit en lekman med t.ex. laestadiansk tradition så hade det nog gått bra. Då hade det varit kulturellt intressant att höra hur en annan religion tänker kring bikt.
Annars kan du ju låna ut dina föredragsanteckningar till biskopen och låta honom bjuda in sig själv till den aktuella församlingen. Kanske han tar med dig som ett oannonserat bihang?

Svar: Enligt vad som sades till mig var det mer föreläsaren än ämnet som ansågs fel. Men visst kan även ämnet vara utmanande för vissa. Jag tänker på en rad ur psalm 231 som jag hade på begravning idag: "Guds nåd, jag skälvde inför den, men sedan gav den ro". Mina föredragsanteckningar skull biskopen gärna få låna - om jag hade några!
Torbjörn Lindahl

2016-10-06 @ 07:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0