Nattvardsprat

slut för den här omgången. Nu har jag undervisat tre gånger på Fridsförbundet, vilket jag tidigare berättat om.
 
Första gången gick vi igenom de ställen i bibeln som talar om nattvarden. Instiftelseorden i de synoptiska evangelierna och 1 Kor 11 och de ställen i Apostlagärningarna som berättar hur brödet bryts. Kapitel två och tjugo var det väl. Och i det senare stället berättar författaren Lukas att det var "första veckodagen". Här ser vi början till vårt söndagliga gudstjänstfirande.
 
Joh 6 hade jag också tänkt kommentera men hann bara ytligt beröra. Tvistefråga: när Jesus talar om att äta hans kött och dricka hans blod och att den som gör det har evigt liv; syftar han då på nattvarden eller ett andligt ätande genom tron?*
 
Andra gången stod olika nattvardsläror i centrum. Här gällde det att betona läran om realpresensen. Brödet och vinet är inte bara symboler.
 
Ikväll var det dags gå igenom högmässoritualet. Lite om dess bakgrund dels i synagoggudstjänsten (ordets gudstjänst) och i påskmåltiden (nattvardens gudstjänst).** Även en genomgång av hur mycket bibelord som finns med i en vanlig liturgi. Till sist min personliga favorit: att visa hur den kompletta högmässan gestaltar Jesu liv.*** Det har jag skrivit om här på bloggen för några år sedan. 
 
Roligt få undervisa. Men delvis lite märklig känsla i dessa sammanhang. Jag menar: många som finns med i laestadianskt församlingsliv glider ju sakta allt längre bort från kyrkligt nattvardsliv. Medan jag själv under åren vuxit in i det allt djupare och innerligare för varje år som gått. 
 
Hmm...?! Säger jag bara. Fortsättning kanske följer.
 
- - - - - 
 
* Kyrkor som ofta firar nattvard brukar hävda det förra, dom som sällan firar nattvard tror ofta det senare.
 
** Jag nämnde även att tempeltjänsten ju också måste vara en bakgrund till vårt nattvardsfirande eftersom vi kallar den möbel där man dukar upp nattvarden för altare .= offerplats. Men den offerplats vi tänker på är ju Golgata, där Kristus bar fram sig själv som ett offer.
 
*** I korthet:
Beredelsen = Johannes döparen
Gloria/laudamus= Jesu födelse
Evangelie- (procession och) -läsning= Jesu offentliga framträdande vid dopet
Predikan= Jesu offentliga verksamhet (undervisning och under)
Trosbekännelsen= Petri bekännelse vid Caesarea Filippi
Tillredelsepsalmen= "Se vi går upp till Jerusalem..."
"Välsignad vare han som kommer..." (i Helig)= Intåget i Jerusalem
Instiftelseorden=Golgata
(Epiklesen (bön om Anden)=Pingsten - här blir det, som den uppmärksamme noterar, lite "fel ordning")
Kommunionen= Den uppståndne bryter bröd i Emmaus på påskdagskvällen
Tacka och lova + välsignelsen= himmelsfärden (Lärjungarna tillbad, Jesus välsignade)

Kommentarer
Postat av: jokke

Tack för god undervisning. Speciellt sista gången, då du förklarade innebörden i sursum corda att hela skeendet vid nattvarden sker i realpresens och att det verkligen inte är en symbolisk rit.

Svar: Roligt att du uppskattade det. Det finns mycket att fördjupa sig i.
Torbjörn Lindahl

2016-10-15 @ 06:57:48
Postat av: den gamle kamraten

Hmm...
Du hann inte med Johannes 6. Allt kan ju inte hinnas - naturligtvis.Men viktigt föll då bort. Johannes 6 är den evangelistens bärande Nattvardstext - han utelämnar därför berättelsen om Nattvarden natten innan Jesus död. Och det finns -som jag uppfattat det - inget som tyder på att Johannes skulle avsett någon sorts "icke konkret andligt ätande genom tron". Han tänker konkret! Liksom om dopet som föder på nytt och därför är nödvändigt för saligheten - typ.

Svar: Delar helt din syn. Något lite sa jag om Jh 6 men absolut inte allt jag tänkt. Att många s k evangeliska kristna valt att tolka Jh 6 som syftande på något slags "andligt" ätande "genom tron" är dock odiskutabelt. Men mer och mer upplever jag det som ett sätt att "göra dygd av nödvändigheten".; om man firar nattvard förhållandevis sällan så måste man naturligtvis förklara bort de texter som talar om nattvarden som viktig eller t o m avgörande eller rentav nödvändig.
Torbjörn Lindahl

2016-10-15 @ 11:00:54
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Sara Larsson

Befinner mig i Luleå nu & tittade in på din blogg. Hur ser du på det här med helande i nattvarden? Vore intressant med ett blogginlägg om just det.

Svar: Vad glad jag blir se ditt namn igen! Helande i nattvarden - är väl kanske inte det som jag är mest expert på, men något kanske jag kan skriva.
Torbjörn Lindahl

2016-10-15 @ 22:28:22
Postat av: Andreas%252520Holmberg

Uppbyggligt och bra! Det är ju f.ö. också en positiv sida av rosenkransen: att den är en hjälp att minnas och återuppleva de centrala momenten i Jesu liv och död och uppståndelse för oss.

2016-10-16 @ 22:20:23
Postat av: Sara Larsson

Intressant inlägg det här. Nu börjar jag förstå delar av gudstjänsten. Jag har fått låna en bok som heter "Läkedom i Kristus. Den helande församlingen" av Lillemor Hallin. Fantastiskt fin bok. Har du inte läst den - så tar den upp även det helande element som finns i Kristi kropp och blod.

Svar: Jo, jag har den boken. Och det jag eventuellt skulle kunna skriva om helande och nattvarden är knappast mer än det som redan finns i den boken.
Torbjörn Lindahl

2016-10-16 @ 23:31:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0