slut för den här omgången. Nu har jag undervisat tre gånger på Fridsförbundet, vilket jag tidigare berättat om.
Första gången gick vi igenom de ställen i bibeln som talar om nattvarden. Instiftelseorden i de synoptiska evangelierna och 1 Kor 11 och de ställen i Apostlagärningarna som berättar hur brödet bryts. Kapitel två och tjugo var det väl. Och i det senare stället berättar författaren Lukas att det var "första veckodagen". Här ser vi början till vårt söndagliga gudstjänstfirande.
Joh 6 hade jag också tänkt kommentera men hann bara ytligt beröra. Tvistefråga: när Jesus talar om att äta hans kött och dricka hans blod och att den som gör det har evigt liv; syftar han då på nattvarden eller ett andligt ätande genom tron?*
Andra gången stod olika nattvardsläror i centrum. Här gällde det att betona läran om realpresensen. Brödet och vinet är inte bara symboler.
Ikväll var det dags gå igenom högmässoritualet. Lite om dess bakgrund dels i synagoggudstjänsten (ordets gudstjänst) och i påskmåltiden (nattvardens gudstjänst).** Även en genomgång av hur mycket bibelord som finns med i en vanlig liturgi. Till sist min personliga favorit: att visa hur den kompletta högmässan gestaltar Jesu liv.*** Det har jag skrivit om här på bloggen för några år sedan.
Roligt få undervisa. Men delvis lite märklig känsla i dessa sammanhang. Jag menar: många som finns med i laestadianskt församlingsliv glider ju sakta allt längre bort från kyrkligt nattvardsliv. Medan jag själv under åren vuxit in i det allt djupare och innerligare för varje år som gått.
Hmm...?! Säger jag bara. Fortsättning kanske följer.
- - - - -
* Kyrkor som ofta firar nattvard brukar hävda det förra, dom som sällan firar nattvard tror ofta det senare.
** Jag nämnde även att tempeltjänsten ju också måste vara en bakgrund till vårt nattvardsfirande eftersom vi kallar den möbel där man dukar upp nattvarden för altare .= offerplats. Men den offerplats vi tänker på är ju Golgata, där Kristus bar fram sig själv som ett offer.
*** I korthet:
Beredelsen = Johannes döparen
Gloria/laudamus= Jesu födelse
Evangelie- (procession och) -läsning= Jesu offentliga framträdande vid dopet
Predikan= Jesu offentliga verksamhet (undervisning och under)
Trosbekännelsen= Petri bekännelse vid Caesarea Filippi
Tillredelsepsalmen= "Se vi går upp till Jerusalem..."
"Välsignad vare han som kommer..." (i Helig)= Intåget i Jerusalem
Instiftelseorden=Golgata
(Epiklesen (bön om Anden)=Pingsten - här blir det, som den uppmärksamme noterar, lite "fel ordning")
Kommunionen= Den uppståndne bryter bröd i Emmaus på påskdagskvällen
Tacka och lova + välsignelsen= himmelsfärden (Lärjungarna tillbad, Jesus välsignade)