Gemensam nattvard?

Det pratas om det ibland. Och särskilt nu inför påvens besök i landet. Från mången s k "protestantiskt" håll ifrågasätts att katolska kyrkans nattvardsbord inte är öppet för alla. Önskningar framförs om att påven under sitt sverigebesök ska säga, eller åtminstone antyda, något som visar att en förändring är på väg. De delade (icke gemensamma)* nattvardsborden förklaras vara en anstöt för den icketroende världen. Det borde undanröjas.
 
Själv har jag aldrig riktigt förstått detta med önskan om gemensam nattvard. Jag har alltid tyckt att det mer är enhetens mål än dess medel.
 
1. Att just delat (alltså: i betydelsen "icke gemensamt" , snarast sönderdelat)** nattvardsbord skulle vara någon särskild anstöt förstår jag inte. Svenskar på många mindre orter i landet har redan i åtskilliga årtionden vant sig att å central plats i samhället se en lång anslagstavla uppdelad i sektioner där Svenska kyrkan, EFS, Filadelfia, Betel, Elim, Ebenezer och Frälsningsarmen var för sig annonserar Väckelsemöte  lörd 19 och Helgelsemöte sönd 11. Enda undantaget var Svenska kyrkan som hade helgsmålsbön lörd 18 och högmässa sönd 11. Om inte denna upplysande anslagstavla - och den verklighet den visar - är anstöt nog så spelar det väl ingen roll om de kristna bakom kulisserna firar nattvard var för sig eller tillsammans?
 
Alltså: så länge samfunden består - och vi vill fortsätta leva i dem! - så gör väl just splittrat nattvardsbord varken till eller från. Vill vi fira gemensam nattvard på söndagen så bör vi omedelbart på måndagen lägga ner de samfund som genom sin blotta existens är en splittring. Och  vill vi behålla samfunden, ja, då är det som det är.
 
2. Varför är så många "protestanter" så angelägna att bli godkända vid just katolska kyrkans nattvardsbord? Förstår inte det heller. I hela mitt liv har jag levt i vetskapen att jag som barndöpt inte är välkommen till nattvard i troendedöparförsamlingar. Jag har aldrig brytt mig. Aldrig längtat efter det. Vill dom ha det så är det deras ensak. Nöjd och glad tar jag emot Kristi kropp och blod i mitt eget samfund.
 
Alltså: vill man nu så nödvändigt kommunicera i katolska kyrkan så får man väl konvertera. Anser man istället sin samhörighet i det egna samfundet och det egna samfundets existens, vara så viktigt att det är värt ens engagemang då får man offra något annat. Den som gifter sig med flickan i grannhuset väljer faktiskt bort flickan på granngatan. Äta kakan och ha den kvar är dåligt handlingsmönster.
 
- - - - -
 
* och ** lägger till förklaringar inom parentes då jag uppmärksammades på det jag redan insett: det här blev språkligt otydligt. Se kommentar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Till sist fattade jag: ett delat nattvardsbord är ett nattvardsbord som man inte delar.

Svar: Exakt så. Insåg själv att det blev komplicerat. Har försökt förtydliga genom förklaring inom parentes.
Torbjörn Lindahl

2016-10-29 @ 19:22:00
Postat av: Jonas M

Det verkar närmast vara en principsak, en rättighet man vill ta del av.

Svar: Och varför, kan man ju undra. Kanske återkommer jag till det.
Torbjörn Lindahl

2016-10-29 @ 23:54:09
Postat av: Stig Walldin

Är det inte den sjukan som florerar: JAG ska ha rätt?
Stig Walldin

Svar: En verklig farsot.
Torbjörn Lindahl

2016-10-30 @ 08:15:26
Postat av: Thorsten Schütte

Man behöver ju inte hälla ut barnet med badkaret. Bara för att man längtar efter att kunna delta i nattvarden när man besöker en kyrka som inte tillhör ens egen samfund/kyrka måste man ju inte slå ihop dem på en gång. Gemensam Nattvard uppfattar jag som en stark viljemarkering att vi kristna hör ihop, trots alla konfessionella skillnader. Och att bjuda gäster på mat är ju en urgammal sed att markera samhörighet och välkomnande.

Svar: Visst finns det olika situationer som kan innebära olika handlande. Det är lite skillnad på att se sig om gäst och att anse sig ha rätt till något. Och var gränsen går där gemensam nattvard kan ses som legitim enhetssträven (av dem som redan står varandra acceptabelt nära) och var det blir löjligt (pga bakomvarande stor oenighet) det är ju en fråga som kan (och måste) diskuteras.
Torbjörn Lindahl

2016-10-30 @ 20:23:47
Postat av: Jonas M

Det är ju skillnad när man befinner sig i Sverige och kan ta kommunion i sin egen församling och när man befinner sig utomlands en längre tid. Då finns möjligheten att få dispens - om man har samma syn på nattvarden som Katolska kyrkan.

Svar: Precis så tänker jag också.
Torbjörn Lindahl

2016-10-31 @ 11:42:13
Postat av: Thorsten Schütte

Bra inlägg i frågan:
http://www.sandaren.se/debatt/gjorde-vi-fel-som-firade-katolsk-massa

2016-11-25 @ 16:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0