I himmelen

känns det som jag varit. Och ännu är, så länge musiken finns kvar i medvetandet.
 
Jag fick nämligen ett mail från en vän med ett avsnitt ur en ortodox gudstjänst. Även påven finns med på bild så min gissning är att det är från någon unierad kyrka (en i grunden ortodox kyrka med östlig liturgi som anslutit sig till katolska kyrkan).En präst (eller diakon? eller bara man?) och en ung flicka sjunger solostämmorna.
 
Gudomligt vackert. Tur att jag lärt mig att man inte ska bli ortodox bara för den vackra liturgins skull, annars skulle jag konverterat på stört.
 
Nu får jag konvertera i lugn och ro. De flesta av mina vänner tycker jag ska göra det i så maklig takt att jag hinner dö först. Den som lever får se.
 
Tack för liturgin, du som sände den

Kommentarer
Postat av: Andreas%252525252525252520Holmberg

Ja, det är så oerhört vackert med ren stämsång a capella (stämbandet kallas ju "the Sacred Harp" i en populär gammalamerikansk, eg -europeisk mer skrålande sångstil)! Samtidigt tycker jag så mycket om Bobergs allhelgonasång, där det står om att "orglar brusa" kring det heliga Guds Lamm. Och Johann Meyfarts/Melchior Francks underbara allhelgonapsalm Jerusalem, du högtbelägna stad är både så härligt ackompanjerad (i olika orgelsättningar) OCH i sista strofen så underbart hyllande både den himmelska sången och de himmelska musikinstrumenten att jag bara måste länka till den också. Även instrumenten har nog sin del i den himmelska glädjen (jfr Psalt. 150) även om jag för ingen del motsäger den ortodox-gregorianska sångens himmelska karaktär: http://psalmboken.blogspot.se/2016/11/919-jerusalem-du-hogtbelagna-stad.html

2016-11-09 @ 07:49:22
Postat av: Jonas M

Det finns många östliga riter och åtminstone beträffande vissa är liturgin mycket lika. Jag pratade med en armenisk katolsk präst och enligt honom var största skillnaden att påven nämns i bönen.

2016-11-09 @ 20:51:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0