Hur många gånger

har jag rubricerat ett blogginlägg "en trevlig kväll"? Vet inte. Men troligen så många gånger att det kan finnas anledning variera sig, även om den rubriken skulle passat utmärkt.
 
Var hos god gammal vän och kollega tillsammans med två andra vänner tillika kollegor och badade bastu. Vad handlar samtalen om när fyra präster möts?
 
1. När ska vi nästa gång träffas och basta? Troligen till sommaren. Men då blir det vedeldat.
 
2. Hur ska vi lutheraner (om det nu är det vi är) se på Marias upptagande till himmelen? Vi ansåg nog till sist att vi knappast har skäl se på saken annorlunda än de historiska kyrkorna: katolska kyrkan, ortodoxa och koptiska. Men riktigt hur ser de på saken. Viss osäkerhet.
 
3. Var ska man bo när man blir pensionär? Har man råd köpa lägenhet här stan? Och var är i så fall bästa läget? Krongårdsringen, föreslog jag; mitt emellan katolska kyrkan och laestadianska bönhuset :) så kan man gå dit eller dit!
 
4. Ska man (på sikt?) konvertera? Svaren varierade mellan ja, nej, sen och vaddå?
 
I morgon ska jag fördjupa mig i nya handboksförslaget. Gardera med möjligen acceptabelt. Grundtips: jag är emot det.

Kommentarer
Postat av: brattforsbonhus.blogg.se

Svar på frågorna:

1. Vi har vedeldad bastu med plats för 9 präster, ni får komma när ni vill ;-)
2. Se min uppsats.
3.Här förstås!
4.Nej, inte så länge du kan celebrera en mässa.

Svar: Tack för det. Då har man ju en framtid.
Torbjörn Lindahl

2016-05-11 @ 22:00:08
URL: http://brattforsbonhus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0