Just nu

bär jag inom mig två insändare/debattartiklar jag skulle vilja skicka iväg. Den ena till Världen idag där jag i så fall skulle blanda mig i debatten mellan Bo Brander och bp Åke Bonnier. Den andra skulle gå till finlandssvenska kvartaltidsskriften Kristet prespektiv  där jag skulle vilja ytterligare problematisera frågan om skapelse-evolution vilket Joakim Förars skrivit en artikel om. Den som lever får se om jag ids producera någon av dem.
 
Inte just nu i alla fall. Nu blir det bara återblick på gågna helgen. I lördags var jag till Boden och hjälpte till med passning av barnbarn. Är det roligt eller roligt att få träffa de små krypen?
 
Söndag f m glömde jag bort det som allt mitt planerande för helgen centrerats kring; den ekumeniska friluftsgudstjänsten i Södra hamn. Istället for jag till kollega med hustru och satt där framför deras TV och såg helgonförklaringen av Elisabeth Hesselblad. Roligt varje gång man ser Petersplatsen och inser att där har man varit flera gånger. Högtidligt och fint med mässa från Peterskyrkan. Och som jag alltid brukar säga när jag på TV ser gudstjänst därifrån, eller deltager i en, vilket jag gjort en gång: "precis som i Hertsökyrkan, bara lite större format".
 
Det enda som stör mig är pratet om att sverige nu har två helgon. Varför så okritiskt låta Rom bestämma? Vi glömmer inte Ingegerd Olofsdotter (sveriges förste döpte konungs, Olof Skötkonung, dotter) som vördas som helgon i den ortodoxa kyrkan undrr namnet Anna av Novgorod och hon levde flera hundra år före den heliga Birgitta.
 
Under eftermiddagen skjutsade jag min inneboende student till flyget. Hans termin är slut så nu blir det sommarlov. Till hösten har han egen studentlägenhet.
 
På kvällen mässa i den kyrka och gudstjänstgemenskap som är mig kärare än t o m Peterskyrkan. Skälet till kvällsmässa var givetvis att möjliggöra deltagande i förmiddagens ekumeniska gudstjänst. Några av mässdeltagarna hade varit i hamnen på förmiddagen. Flitigt folk.
 
Synd att jag missade ekumeniken, tänkte jag på förmiddagen framför TV:n. Men det kändes som att jag trots allt fick en liten slev av ekumeniken; jag såg ju Antje Jackelen i TV-bild.
 
Lite förlängd helg känns det som när det var nationaldag idag. Lite firande på Hertsötorg under några timmar. Personal från kyrkan drog sitt strå till stacken. Avslutning med psalmsång och bön i kyrkan.
 
I morgon (nej, onsdag!) har vi heldagsmöte (nästan) med präster och diakoner och biskopen och stiftsjuristen. Då ska det handla om olika saker. Bl a stiftets utarbetade s k Codex Eticus (= om hur präster och diakoner bör uppföra sig, i jobbet och privatlivet.) Det stod väl inget specielt om bloggande?

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Vi glömmer väl heller inte S:ta Elin av Skövde och S:ta Ragnhild av Tälje? Eller S:ta Lina av Fröderyd? (För att nu begränsa sej till kvinnorna).

Inget ont om Birgitta Birgersdotter eller Elisabeth Hesselblad. Däremot kan man säga mycket om de påvliga "utnämningarna" (Nobelpriset i fromhet?). Det tänker jag dock inte göra nu.

Men jag sa till Elisabeth igårkväll att om och utifall hon hör mej - och orkar, det lär ju bli en viss anstormning efter helgonförklaringen - får hon gärna be för mej och min familj.

(Jag är ändå fortfarande betydligt säkrare på att min mamma, S:ta Ingrid, hör mej och ber för mej).

Svar: Frestar du mig möjligen att tycka att det var gott att påven la beslag på utnämningarna så vi slapp en fullständigt vildvuxen flora, en här och en annan där?
Torbjörn Lindahl

2016-06-07 @ 12:48:30
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Stig Walldin

Någon sade att skillnaden mellan barn och barnbarn är, att de senare kan man åka ifrån när man är trött, vilket ju inte går med de egna barnen.

Svar: Så är det väl.
Torbjörn Lindahl

2016-06-07 @ 14:51:49
Postat av: Andreas Holmberg

Ja, nog ÄR väl helgonen en vildvuxen flora (i vår Herres underbara hage)? "O vilka under helgonen äro". Vi ska naturligtvis inte ha några officiösa helgonutnämningar ö.h.t. och jag tänkte allra minst ta över sysselsättningen själv. "Herren känner de sina".

Vänder vi oss inte till de saligen avlidna i våra aftonböner (med bön om förbön) blir det ju också mindre viktigt med den kyrkligt approberade världsvida vördnaden. Hur vet kubanerna f.ö. att det där tillfrisknandet berodde på sal. Elisabeths förböner? Gud kanske valde att förbarma sej ändå - jag tror ju inte att han i varje läge straffar helgonåkallare med uteblivna bönesvar (varför skulle han?) när de trots allt för sin egen del ber i Jesu namn, det enda som kan ge oss hopp och verklig tro på bönesvar (vilket naturligtvis inte utesluter bön om förbön, men då i första hand riktad till ett säkert närvarande och bön-hörande trossyskon).

Men vi kan med eller utan påve frimodigt - enligt Hebr. 13:7 - tänka på och hedra våra ledare som talat Guds ord till oss. Och ta efter deras tro. Där - och just i den utsträckningen - vill jag gärna vörda både Birgitta och Elisabeth. Jag vill heller inte gräla med dej och Karlendal om det här, bara beklaga att inte fler aktivt valde att tacka nej till RKK:s inbjudan. Just en sådan här ceremoni hör till det som alla icke-romerska katoliker tydligt borde hålla sej borta ifrån. (Däremot lyssnar jag gärna till föredrag om EH).

Svar: Vildvuxet eller ej; till din förra helgonlista borde väl vi norrlänningar lägga till S:ta Maria (Milla Clemensdotter) från Åsele.
Torbjörn Lindahl

2016-06-07 @ 22:40:55
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Peter T

Jag tycker att det är lite märkligt att Åke Bonnier ibland uttrycker tydlig Jesuscentrering och lika ofta en universalism om att alla vägar bär till Gud.
Är det bara jag, eller finns det ett mönster i att det förra används i det inomkyrkliga samtalet och det senare i det offentliga?
(Då räknar jag debattväxlingen i Världen Idag som inomkyrklig.)

Svar: Personligen har jag inte följt Bonnier så noga men rent generellt kan jag säga att jag ofta tycker kyrkliga företrädare uttrycker sig för svagt eller otydligt i många sammanhang.
Torbjörn Lindahl

2016-06-08 @ 09:32:07
Postat av: Thorsten Schütte

Ang frågan om frågan om skapelse-evolution stannar skomakaren (fysikern) Thorsten vid sin läst vad detaljer i biologin och biokemin anbelangar. Som fysiker, och sedan ungdomen även intresserad och insatt i astronomi/astrofysik, är det dock omöjligt för mig att bortse ifrån att huvuddragen av kosmologin, astrofysiken, jordens utveckling talar ett tydligt språk m a p tidsrymder av miljarder, ej tusentals år och att det i fossiler i grova drag finns en utvecklingsprocess av livsformer med tiden.
Guds skapelsegärning förminskas för mig inte om den sker via en kombination av geniala naturlagar och finjusterade naturkonstanter som gör universum, vårt solsystem och vår planet möjliga med deras fantastiska mångfald, inklusive livets evolution i någon form. Sedan är jag inte sen att medge att populärvetenskapligt tillrättalagda och förenklade "evolutionsberättelser" och militanta nyateister som Richard Dawkins irriterar mig lika mycket som "ungjordskreationister".

Svar: Jag är också uppvuxen i ett sammanhang där det aldrig skapats onödiga motsättningar mellan tro och vetenskap.
Torbjörn Lindahl

2016-06-08 @ 14:06:15
Postat av: Andreas Holmberg

Ja Torbjörn, absolut vill jag ha med S:ta Maria (Milla) av Åsele, S:t Laestadius andliga mor - och S:ta Maria Elisabeth (Maja Lisa) av Kåge, S:t Rosenius andliga mor.

Skulle vilja säga att det har vi nog redan "i vår ande", vi är bara lite ovana att likt aposteln säga "de heliga" om troende vi har ibland oss redan här på jorden, och särskilt om enskilda personer, helige (S:t) Laestadius eller heliga (S:ta) Milla. Där har påven trumf på hand - ofta tar vi i vår egen kyrka bara upp av påven approberade helgon i samband med Allhelgonavandringar för skolbarn t.ex.

Jag sjunger så gärna med både svarta och vita den sång som åtminstone tidigare brukade sjungas vid Lule Hockeys intåg på isen: "Oh when the saints go marching in, oh when the saints go marching in - oh Lord, I want to be in that number, oh when the saints go marching in."

Svar: Värst vad många helgon det blev nu på en gång! Inte mig emot. Men att kalla Maria i Åsele för Laestadius' andliga mor är nog en överdrift. De träffades bara en gång. Och det var inte Laestadius som sökte upp henne, tvärtom hon sökte upp honom. Enligt Laestadius' berättelse "sedan hon hört altartalet". (F ö - med särskild hälsning till laestadianska läsare - är den traditionella laestadianska tolkningen att hon sökte honom i syfte att undervisa - ungefär som Priscilla och Aqvila gentemot Apollos i Apostlagärningarna - sannolikt inte riktig. Det är mycket troligare att hon sökte honom för att hon tänkte att här finns en som begriper något om kristendom, istället för att hon skulle känt anledning förmana honom pga han döda tro, vilket är den gällande schablonbilden. Se Gunnar Wikmarks bok: Laestadius väg till nya födelsen).
Torbjörn Lindahl

2016-06-11 @ 20:27:46
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0