Idag - lite senare*

Det blev bättre väder igen. Den molninghet som slog till just när jag skrev förmiddagsinlägget vek undan och sen har det varit ganska fint väder resten av dagen.
 
Idag firade jag alltså kvällsmässa som vi gör varannan vecka under sommaren. Något förkortad högmässa. Inte så många var vi men fin gudstjänst, tycker jag i alla fall, även om jag hostade och kraxade mig igenom den. Inför mässan hade jag gjort upp med organisten att inte sjunga prefationen men när jag väl kom till mässliturgin så upplevde jag att talande och psalmsjungande värmt upp rösten så mycket att det gick.
 
En bloggkamrat - Mikael Karlendal - har idag konverterat. Han hade ju förutspått det på sin blogg men inte släppt datumet. Bland hans kommentatorer har vissa lyckönskat, andra beklagat. Jag hör till förstnämnda grupp. Varför inte? Mikael var ju ändå frikyrklig. Nu kommer han till en riktig kyrka! Annorlunda för oss i Svenska kyrkan. Vi anser oss ju ha levt i en riktig kyrka (med historik - ska vi säga "stamtavla"? - ämbete och sakrament). Men sakta(?!) ser vi allt detta förspillas. Vad gör man då?  Blir vi tvungna konvertera vi också? Eller kan det som vi uppfattat som det goda svenskkyrkliga arvet räddas? 
 
Några som på sitt sätt försöker det - på ett sätt som vissa stöder, andra ifrågasätter - är vännerna (för mig är dom vänner!) inom Missionsprovinsen. Kommer deras väg få framgång? Det var en fråga jag fick fundera på ikväll när jag samtalade med en Missionsprovinspräst som deltagit i mässan och sedan följde mig hem på en kopp kaffe.
 
Nu återstår frågan: kan man bli anmäld till domkapitlet för att man räknar en Missionsprovinspräst bland sina vänner - och till råga på allt bjuder honom på kaffe?
 
Den som lever får se.
 
- - - -
* pga fotboll med eftersnack blev det så sent att det redan inte längre är idag utan i morgon - sett ur ett gårdagsperspektiv alltså!
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Kärleken till Svenska kyrkan är stark. Just därför blir sorgen över hur den förfaller så tung att bära. Att konvertera hjälper liksom inte, då får man ändå leva med sorg, fast den blir på ett annat sätt.
Ja, var och en måste ju bestämma själv.

Svar: Precis så.
Torbjörn Lindahl

2016-06-27 @ 04:43:43
Postat av: Andreas Holmberg

Torbjörn, jag förstår din sympati för en god kristen broder som Mikael, och kan dela dina funderingar kring Svenska kyrkans framtid, men jag förstår inte hur du resonerar när du verkar gratulera snarare än beklaga Mikaels beslut. (Nu skrev du visserligen bara "Guds välsignelse!", vilket ju inte nödvändigtvis måste tolkas som en gratulation, men att du inte beklagar Mikaels utveckling skriver du ju öppet).

Han gick ju dock faktiskt inte direkt från pingst till Rom, utan via oss i Efs, och ingav stora förhoppningar om att med sin kunskap och verbala förmåga kunna stärka den (någorlunda) bekännelsetrogna fronten inom Svenska kyrkan. Han skrev ju efter sin omprövning i dopfrågan artiklar som togs in i både Nya Väktaren och Svensk Pastoraltidskrift.

Att han nu övergått till ett sammanhang där man väljer sej ett skyddshelgon att anropa om kvällarna (om förbön, jo, jag vet) och utfärdar jubelår där t.o.m. vanliga präster - fast bara påvetrogna förstås - får tillsäga människor som gjort abort syndernas förlåtelse (tillsammans med en mängd goda, sant katolska/allmänkyrkliga läror, visst) - det borde väl ur vår synvinkel beklagas? Att utan förbehåll gratulera ger ju intryck av att vi under snar framtid tänker oss - och önskar oss - få del av samma "förmån" som Mikael, nämligen att, bland mycket annat, få välja oss ett skyddshelgon.

(Jo, jag skulle naturligtvis inte beklagat mindre utan mer om han likt alltför många f.d. frikyrkliga blivit en företrädare för kyrkoledningens anti-högkyrkliga liberalteologi. Men i alla fall.)

Svar: Tyvärr, Andreas. Skyddshelgon hör inte till det jag har svårast med i romersk teologi/praxis. Frågan är väl bara hur vi ser på förhållandet mellan de stridande och triumferande delarna av Kyrkan? Om de är ett så är det väl i teorin inte underligare att gå till en förebedjare i saligheten (=välja skyddshelgon) än att välja i vilken förbönskö jag ställer mig på ett OAS-möte.Vad Karlendals kortvariga stopp i EFS beträffar så har jag ingen uppfattning. När jag på allvar började läsa hans blogg och annat han skrev, samt talade med honom i telefon (vilket vi gjort många gånger) så framstod det tifdigt för mig som att resan nog inte var slut. Även om han själv inte sa det. Det var jag som tänkte det. Jag tyckte mig känna igen mönstret från andra frikyrkliga konvertiter: svenska kyrkan räcker inte. När man väl börjat få upp ögonen för Kyrkan då vandrar man ända tills det säger stopp.
En trons försvarare att stå sida vid sida med kan han nog vara även som katolik.
Torbjörn Lindahl

2016-06-28 @ 13:41:26
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

Nej, Torbjörn, en enfaldig tro på skyddshelgon hör inte till det jag har svårast med heller! Det klargjorde jag även på Karlendals blogg. Däremot har jag verkligen ohyggligt svårt läran om skyddshelgon som kyrkolära, liksom jag har svårt för påvliga helgonförklaringar - enbart av påvetrogna och EN svensk på över 600 år! - och för kriterierna för dessa "utnämningar"! Herren känner de sina, men om just påven ("Sankte Pär"?) alltid känner dem vet jag inte precis. Petrus döpte ju t.o.m. trollkarlen Simon, och hade denne haft vett att hålla käften hade han kanske aldrig avslöjats som humbug (ifall inte Petrus fått en särskild uppenbarelse som beträffande Ananias och Safira - men har påven Guds löfte om att alltid "ha koll"?).

Idén om att de saliga döda leder varsin förbönskö (där man inte ens antas behöva vänta på sin tur som i en Oas-kö eftersom de saliga döda likt Gud själv har tid med oss alla) är ju dock mer en from fantasi - förvisso vacke! - än något vi har Guds ord och löfte på. Melanchton har så innerligt rätt i att de underbara löften om bönhörelse vi har i Skriften ("åkalla mig i nöden" o.s.v. "vadhelst ni ber om i mitt namn" o.s.v.) och de underbara löften om förbön vi kan få av en kristen broder och syster här i tiden ("var finner du Gud om inte hos din broder?" sägs ju vara en laestadiansk slogan, stämmer det?) inte har någon som helst motsvarighet när det gäller de saliga döda.

Några upplevelser av bönhörelse efter åkallan av en saligen hädangången kan man förstås ändå få - Gud är ju som sagt inte så småsint att han förmenar alla romerska katoliker bönhörelse bara för att de bett någon död men i Herren levande bistå sej - och jag förnekar inte möjligheten att de saliga döda ber för oss, i största allmänhet åtminstone, eller att de t.o.m. i vissa fall skulle kunna se och höra oss ("en stor sky av vittnen").

Men det jag förnekar är här, precis som i frågan om Marie himmelsfärd, påvens rätt att binda kristnas samveten vid något som så påtagligt går utöver Skriften. Blir jag katolik förväntas jag alltså välja mej ett skyddshelgon - fast är det obligatoriskt? - och utan alla löften i Skriften och utan att helgonet ifråga visar sej, bara på påvens auktoritet (som påstås vara "Kyrkans") tro att jag kan vända mej till mitt skyddshelgon i mina aftonböner och be om deras förbön. Jag kanske vänder mej till min döda mormor ändå, utan att påven helgonförklarat henne, och man behöver inte göra stor sak av allt småprat med de döda, men upphöja det till kyrkolära? Jfr "det flygande helgonet", piloternas skyddshelgon: http://www.dagen.se/kronikor/vem-ar-jordens-salt-1.746438 DET är mitt problem (bland mycket annat) med påven och den annars mycket önskvärda återföreningen.


Svar: Intressant att läsa vad du har problem med i katolsk tro, men vad har det med mig att göra?
Torbjörn Lindahl

2016-06-30 @ 14:58:26
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

PS. Det är mycket möjligt att Karlendals sista steg var förutsägbart, särskilt för den som höll tät kontakt. Fast jag såg det aldrig som någon naturnödvändighet - lika lite som Ekmans steg - eller som Andens entydiga ledning (i så fall hade jag ju följt dem genast). Och det vore ju förfärligt om vi i Svenska kyrkan - men nu säger jag alltså inte att du gjort det, Torbjörn! - närmast skulle börja rekommendera dem som t.ex. upptäckt sakramentens eller ämbetets betydelse att gå till påven! Eller om vi medan vi ännu är kvar i Svenska kyrkan och utåt arbetar för dess förnyelse (jfr aKf) slutar beklaga att verkligt kristtrogna lämnar den. (I det avseendet är jag alltså bekymrad över din hållning, Torbjörn - eller är det beklagligt om folk likt Eva Hamberg går till andra samfund men inte om de går just till påven?). Då bör man väl tåga ut själv innan man blir misstänkt för att bara vilja samla pensionspoäng vid orgeln (i mitt fall) eller altaret (i ditt). Den som inte längre församlar förskingrar. (Jo, jag tror att det ordet är tillämpbart även i en ytligare mening än vår Frälsare använde det på). Det är väl tillräckligt många ändå som tycker att vi borde lämna Svenska kyrkan utan att vi ska leda ut oss själva och frimodiga nyomvända, jfr Kjell-Ove Nilssons syn på Mpr http://www.kyrkanstidning.se/debatt/missionsprovinsen-borde-lamna-svenska-kyrkan och Roland Gustafssons svar http://www.kyrkanstidning.se/debatt/missionsbiskopen-lat-missionsprovinsen-och-svenska-kyrkan-samtala?key=98aee738c4c903b8073fb53e35d29eaa&time=1467205046. // Ett välsignat "laestadianskt" stormöte i Luleå önskas dej hursomhelst - eller far du till Torneå för att beskåda SRK:s? DS.

Svar: Andreas!Jag får lust att säga: "tjatmoster"!
Kan vi inte bara nöja oss med att konstatera: din spontana reaktion var beklagande, min var det inte?*
Och till detta säger vi bara ett unisont "jaha"!
*skälen till det utvecklade jag i ett långt mail till dig igår men din e-adress jag tidigare använt funkade inte. Mailet finns kvar, ge mig bara en fungerande e-adress.
Torbjörn Lindahl

2016-06-30 @ 15:22:02
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0