Idag

Dvs söndagen den 26 juni kan man på Bloggardag testa sin svenskkyrklighet. Två varianter av testet finns. Ett för äldre och ett för yngre. Jag klarade 12 resp 18 av de 20 frågorna i respektive test. Innebär det att jag som 62-åring är yngre? I många av de gudstjänstfirande församlingarna i svenska kyrkan skulle jag utan tvekan höra till de yngre (om det inte är gudstjänstgemenskaper med många invandrar- eller laestadian- familjer!) I vart fall har just den årliga knappa fyramånadersperiod börjat, under vilken jag plötsligt är ett år yngre än min jämnårige gamle kamrat :)
 
Läsarna noterar tydligt att jag inte rekommenderar bloggen ifråga. Sådant kan man bli anmäld till domkapitlet för. Frågan är om man kan bli anmäld för att man kollar in en blogg? Ni förstår att så här i dagarna när det är precis ett år sedan de första anmälningarna mot mig droppade in så är man lite skärrad.
 
Att jag själv är genuint svenskkyrklig ända sedan min barndom och varit i hela mitt liv var ju något jag också hävdade i yttrande över fjolårets anmälningar. Numera synes det ju finnas personer som driver tesen att samstämmighet med de två senaste kyrkliga uppfinningarna (kvinnor som präster och äktenskap för personer av samma kön) är det som visar sann svenskkyrklighet. Kanske får vi snart se motsvarande fenomen inom politiken: att man är äkta socialdemokrat visar sig inte i att man under hela sitt liv tagit parti för jämlikhet och solidaritet utan att  man likt Sverigedemokraterna applåderar veckans riksdagsbeslut med hårdare asylregler?
 
Så kan det gå.
 
Min äkta svenskkyrklighet kan ju om inte annat bevisas av att jag blivit nattad av en biskop redan som sexåring.
 
Idag är det s k växlande molninghet. Eller ska vi säga att det var soligt vid uppstigandet medan det nu blivit molnigt.
 
Idag är jag ännu ett steg på vägen mot tillfrisknande från förkylning. Inte helt återställd, men jag är nog vid utgången ur tunneln.
 
Idag firar jag mässa kl 18.

Kommentarer
Postat av: den gamle (nu något äldre) kamraten

Vad gäller min egen svenskkyrkliga ursprungsgaranti kan jag varken anföra gedigna historiska kunskaper alternativt biskopligt nattande. Mer praktiskt folkligt - typ.

Döpt redan som liten i Luleå Domkyrka.
Söndagsskola i EFS-regi i Norra Örnässkolan innan Örnäsets kyrka och Örnäsgården byggdes.
Gudstjänster i Lövskataskolans aula - lokalen av samma orsak som ovan.
Gudstjänster - Förkortad Högmässa (utan Nattvard) - 9.30 i Örnäsets kyrka inklusive Söndagsskola.
Konfirmand i ordinarie verksamhet i Örnäset.
Örnäsets Kyrkliga Ungdomskrets - postkonfirmandialt.
Efter något år också föreningen Caritas inom Kyrkliga Gymnasist-Förbundet.
Parallellt tjejsökeri i KU-grupper iGammelstd och på Mjölkudden.
Kontnuerligt gudstjänstliv i Luleå följande "säkra frkunnare".
Några år feriesysselsatt i ommarkyrka i Luleå, Piteå och Norsjö-områdena.
Fler ungdomsläger än jag kan räkna.
Teologie studerande i Uppsala. Gudstjänster i Lötenkyrkan, Mikaelskyrkan och Sankt Ansgar.
Prästvigd juni 1978.
Församlingspräst Älvsbyn 78-90.
Stiftsadjunkt under några år.
Skolpräst och lärare på kyrklig folkhögskola nästan 17 år.
Amatörbloggare i drygt ett decennium.
Komminister i Älvsbyn sedan 2013.
Känner inga "höjdare". Är nog dessutom okänd hos dessa.
Aldrig fått episkopala godnattpussar.

Svar: Det ska ju vara bristen på biskopligt nattande som fullständigt riskerar kullkasta din annars gedigna svenskkyrklighet :) Om det inte i sin tur uppvägs av att du kom med i kyrkans söndagsskola när kyrka och församlingshem byggts; och hörde till de fyra i vår årskull (du, jag, brorsan och Lars-Göran Sundström) som gick i söndagsskola ända t o m åk 6 (då man slutade för att sen gå och läsa) och därför högtidligt tilldelades en psalmbok vid söndagskoleavslutningsutfärden till Jämtöns småkyrka. Din svenskkyrklighet är räddad.
Torbjörn Lindahl

2016-06-26 @ 15:15:22
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Peter T

Det andra stycket skulle kunna komma att uppfattas som ironi.

Need I say more?

Dessutom är väl en sann socialdemokrat en som applåderar partilinjen i alla lägen, alldeles oaktat 180graderssvängar?

Eller som seriefiguren Dilberts kollega Wally säger "You can't break if you haven't got a spine!"

Svar: 180-graderssvängar var ordet. Bara att hänga med.
Torbjörn Lindahl

2016-06-26 @ 18:49:33
Postat av: Hannes

Kommer bloggaren att celibrera på stormöte nästa helg?

Svar: Nej.
Torbjörn Lindahl

2016-06-26 @ 21:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0