Mer om OAS-mötet

Av misstag råkade jag klicka på publicera när jag skrivit på föregående inlägg istället för spara som utkast. Då får andra halvan av mötet bli eget inlägg.
 
Dag 4 lördag 4 juli
Morgonmässa i kyrkan som vanligt. Fina predikningar  av kyrkoherden. Men de detaljer ur nya handboksförslaget som ingår i veckomässordningen hör kanske inte riktigt till mina favoriter.
 
Eftersom hotellet ligger nära så hinner man ta frukosten mellan mässan och förmiddagsmötet.
 
Då satt jag på biktprästplats igen. Talare var EFS' missionssekreterare Erik Johansson. Vi har hunnit bli goda vänner eftersom vi mötts åtskilliga gånger i både OAS- och Frimodig Kyrka-sammanhang. 
 
Eftermiddagen ägnade jag åt läsande och vilande. Struntade alltså i att gå på något seminarium
 
Vid kvällsmötet var det Hans Weichbrodt som talade utifrån Jes 6. Efter lite fika i serveringstältet vid kyrkan (som varje kväll) promenad till hotellet, en stunds pratande med annan mötesdeltagare vid hotellentren och nu god natt.
 
F ö blev jag uppmärksammad på att kyrkoherden i Söderhamn varit präst en period i min födelseförsamling Undersåker. Alltid roligt när man kan hitta anknytningar.
 
Dag 5 söndag 5 juli
Lugn morgon. Inget gemensamt program förrän högmässa* kl 11. Fin gudstjänst. Särskilt uppskattade jag förbönen där flera personer från olika länder bad på sina egna språk.
 
Så fort allt var slut satte vi oss i bilen och for norrut. Kaffepaus hos vännerna i Timrå som nu var hemma
Två motorcyklar såg jag i det öppna garaget. Den ena samma modell som min men några år äldre och i en vacker färg som jag drömde om när jag en gång var på väg köpa min. 
 
Matpaus vid höga kusten-bron igen och lite stärkande kaffe hos yngre bror i Umeå. Lite fler och längre pauser gjorde resan hem ca en timme längre. 
 
Nu har det här inlägget snart handlat mer om resa än om oasmöte.
 
Vad mina blogginlägg handlar om kan man också fundera över mer generellt. En person har gjort det och anser blogginläggen vara för kyrkokritiska. Håller kära läsarna med? Återkommer till det på ett eller annat sätt.
 
- - - - - 
* i kommentar på Dag Sandahls blogg har jag sett att vännen Andreas var där. Tråkigt att vi inte hann mötas.

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Lovade kära barnen som genomupplevat sin längsta högmässa att efter saft och bulle inte fastna i prat med "någon vuxen". Fastnade ändå för EFS-vännen Anders Anens från Edsbyn som jag inte träffat på några år. Varnade för att vi kom från veckans magsjukefamilj, dock utan utbrott på över 48 timmar. I natt fick dock kära hustrun sin andel, och dottern får väl då snart sin, så det kanske var bra att vi inte kom så nära varandra? Men jag såg dej i alla fall, vid ett tillfälle bara ca 5 meter från "vår" bänk, som låg snett mitt emot "regnbågsfolkets". Ja ja. Guds barn har aldrig sett varandra för sista gången, brukade pappas mjölkuddsvän Lars Wikström säga.

2015-07-06 @ 07:34:27
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Staffan Humlebo

Nej bloggen är inte för kyrkokritisk. Kan gärna vara mer salt tycker jag. Och ju mer MC desto bättre. Och gärna mer Laestadius tycker jag som längs norrlandskusten delgivit många gymnasieelever vad som står i Dårhushjonet ! Han förvånansvärt modern.

Svar: Tyvärr har jag själv inte läst så mycket i Dårhushjonet även om jag ägt den i årtionden. Mc-skriverier på bloggen lär blir mer sällsynta eftersom jag är utan hoj sedan vurpan i höstas.
Torbjörn Lindahl

2016-04-04 @ 09:59:04
URL: http://katolskblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0