Domkyrkan igen

blev det den här helgen. Fler gudstjänstdeltagare var det denna söndag än förra söndagen. Vad beror det på? Folk börjar komma hem från semestern? Eller kanske var många knutna till sorgehus? Det var fjorton tacksägelser
 
Många präster bland gudstjänstfirarna. Fem om jag räknade rätt. Nytt rekord? Alltid roligt!
 
Det känns som ett visst privilegium få fira mässa och predika i domkyrkan. Men det kräver mer av en som präst. Så man skulle behöva vara där mer regelbundet för att komma in i traditionerna som gäller där. Lite inslag ur nya förslaget är inskrivet i gällande agenda. Själv trivs jag bäst med det mer traditionella.
 
Efter gudstjänsten blev jag bjuden på kyrkkaffe hos goda vänner tillsammans med prästkollega från annan ort som råkade befinna sig i staden.
 
Sen en sväng förbi mamma.
 
F ö kan jag berätta att jag haft kontakt med Dag Sandahl flera gånger under gångna veckan, både telefon- och epostvägen. Men eftersom de svenska domkapitlen inte har sammanträden så ofta så lär det dröja ännu en tid innan vi vet om jag därmed kan anses ha gjort något förgripligt.
 

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Du har ju åxå haft en del kontakt med mig. Räknas det inte?

Svar: Absolut har jag haft en massa kontakt med dig. Den räknas också. Ytterst värdefull. Skillnaden dock att ingen ännu - vad jag vet - i anmälan till Domkapitlet lagt det någon till last att vederbörande evenruellt utbytt information med dig.
Torbjörn Lindahl

2015-07-26 @ 23:47:25
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Maria

Syster Karin i Alsike, hon får priser och får prata i radio. Det är intressant.

Svar: Syster Karin var oss till stor hjälp för ett antal år sedan när vi jobbade med en asylsökande - som till sist fick uppehållstillstånd.
Torbjörn Lindahl

2015-07-27 @ 00:10:38
Postat av: Jenny


Varför är det intressant hur många präster det sitter i kyrkbänken? Ger det fler poäng i himlen om man har haft präster på gudstjänst än andra kyrkbesökare? Är inte kyrkans budskap att alla människor är lika mycket värda?

Svar: Då kan jag väl nämna att det var minst tre aktiva kyrkorådsledamöter också (jag känner inte dem alla så det kan ha varit någon till) + minst en eller två f d ledamöter. Och en diakon också.
Torbjörn Lindahl

2015-07-28 @ 07:44:33
Postat av: Sara

Om det sitter hemlösa, "A-lagare", ensamma, sjuka, tiggare, marginaliserade och flyktingar i bänkarna så vore det något att skriva om i en blog och framförallt känna förundran och tacksamhet inför. Det skulle också vara ett oerhört stort ansvar att på ett befriande sätt förmedla Guds villkorslösa kärlek och nåd.
Jesus sa på sin tid, troligtvis skulle han säga det idag också: "Ve er skriftlärda och fariséer, ni hycklare. Utanpå ser ni ut att vara rättfärdiga, men inuti är ni fulla av hyckleri och ondska" ur Matt 23.

Svar: Så är det!
Torbjörn Lindahl

2015-07-28 @ 20:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0