Nya året rullar på

Men igår kände jag mig trött. Rejält trött. Fruktade ett tag att jag skulle behöva ringa en kollega och be om hjälp med dagens högmässa. Låg mest på soffan hela dagen. Nå, några praktiska saker i huset blev fixade enligt plan men det var så när. Kändes mest som jag fått en infektion men utan alla märkbara symptom såsom snuva, huvudvärk, illamående, feber eller vad det nu skulle kunna vara. 
 
Idag lyckades jag dock utan större besvär ta mig igenom dagens huvuduppgift som var högmässa i Hertsökyrkan. Jag funderade ett tag om detta var sista gången som jag och musiker Samuel får jobba tillsammans på ett bra tag. Men nej, riktigt så illa är det inte. Vi har högmässan tillsammans även kommande söndag. Men sedan får vi ett var-annan-vecka-schema så om han är i tjänst är jag ledig och är jag i tjänst är han ledig. Lite underligt kanske att gudstjänstgemenskapens ansvarige präst och huvudansvarige musiker aldrig arbetar tilllsammans. Men det är mycket man numera inte förstår i "svenska kyrkan". Inte heller förstår jag varför dagens rubrik i nuvarande evengeliebok ändrats till "Guds hus" från det tidigare "I Faderns hus". Jo, jag vet att "Gud" anses mindre patriarkalt och hierarkiskt än "Fader" men förstå det vill jag inte. Noterar bara att den som på allvar introducerar Fader som tilltal till Gud är Jesus själv och han brukar ju anses stå på rätt sida i jämställdhetsfrågor! Ja, ja, slutsatsen av dagen: krafterna verkar sakta återvända. Ingen fara på taket sålunda.
 
Noterar att vännen Per-Eric Simma  fått till ett nytt blogginlägg i mer positiv anda och att min gamle kamrat kunnat slita sig från barnbarnen så länge att några minuters knapprande på tangentbordet varit möjligt.
 
Nu väntar ett sextioårskalas och på tisdag - Trettondedagen - blir det högmässa i Örnäsets kyrka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0