Vi var en gång ett gäng

Ungdomar. Teologer. Präster och blivande präster. Till dem hörde vår nuvarande biskop Hans. Vi var alla mer eller mindre delaktiga i ett andligt skeende under 70-talet och början av 80-talet med centrum i Luleå stift men med förgreningar ut över landet. Hela detta skeende har i en uppsats vid Umeå universitet kallats Laestadiansk ungdomsväckelse. Många var givetvis de som i någon mån berördes av detta skeende. Men om jag tänker på teologerna i gänget, vad har hänt med oss? Och hur kom vi med i sammanhanget? Några var med redan från sin ungdomstid. Några drogs in i skeendet då de redan var teologer eller i något fall redan präster.
 
Som sagt, vart tog vi vägen? Jag försöker tänka och minnas men skippar namnen. Den som inte vet behöver inte veta.
 
En blev inte ens färdig präst. Han hoppade av utbildningen. Är nu predikande lekman i laestadianska sammanhang. Och t o m sakramentsförvaltare i bönhus i stiftet. Säkerligen i god ordning men absolut i strid med gällande svenskkyrklig ordning.
 
Tre är ortodoxa kristna varav en ortodox präst.
 
En är katolsk präst.
 
En avstod under lång tid sin prästerliga syssla men har återupptagit den i Missionsprovinsens sammanhang.
 
En är inte alls präst. Jobbar sedan många år som lärare.
 
En är präst i Finland, Borgå stift. Och en i södra sverige.
 
Två är kvar som präster i Luleå stift. Biskop Hans Stiglund och undertecknad.
 
Hur kan man beskriva detta faktum? Tex så:
"Av ett gäng teologer, ca ett dussin personer, som levde i djup andlig samhörighet och delade många rika andliga erfarenheter, är det i dag - efter i runda tal 35- 40 år - bara en (1) som står kvar vid biskopens sida som församlingspräst i Luleå stift: Torbjörn Lindahl".
 
Hur ska detta bedömas? Ska denne ende kvarvarande  ktitiseras? Och det av just biskop Hans Stiglund och hans kapitel? Tvärtom! 
 
Så inför Domkapitlets sammanträde i morgon ger jag härmed förslag till protokollsformulering som särskilt bör värma biskopens hjärta:
"Torbjörn Lindahls prästgärning är exempel på en enastående solidaritet och trofasthet mot svenska kyrkan i Luleå stift".
 
Nu ser jag fram emot mötet med domkapitlet. I morgon kl 13.45.

Kommentarer
Postat av: Bodil

Då har jag just avslutat julvandringen och har tid att ägna mig åt förbön. Minst ett ljus kommer att brinna för dig i Örnäsets kyrka då.
Guds välsignelse!

2015-12-02 @ 21:33:25
Postat av: Maria

En del dagar har det varit sorgesamt. Man blir ledsen och trött, men är kallelsen att vara kvar så blir man kvar. Så känns det för mig.

Svar: Så är det. Man kan inte ge upp för minsta motgång.
Torbjörn Lindahl

2015-12-02 @ 21:46:31
Postat av: Andreas Holmberg

Var frimodig! Att ingen är syndfri, inte ens en präst, innebär inte att du ska behöva ta sk-t för något som varje normalbegåvad läsare insåg var pricksäker satir. Det är stifts- (och kyrko-) ledningen själv som borde nagelfaras för märkliga ställningstaganden och queeranpassningar (finns det någon särskild vits för ett barn med att ha en pappa, ja, hur var det nu? - och är man-kvinna-förbundet särskilt välsignat och väldesignat eller bara ett alternativ bland andra vid äktenskaps ingående?).

Och varför beundrar vi alltid folk som vågar kritisera det egna sammanhanget utom kanske just när det är vårt eget sammanhang det gäller?

Svar: Sista frågan tänkvärd.
Torbjörn Lindahl

2015-12-02 @ 22:31:47
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Kristina Högman

Guds frid när du står inför "domstolen"!

2015-12-02 @ 22:53:34
Postat av: Pär

Då ber vi imorgon 13.45.

Svar: Tack!
Torbjörn Lindahl

2015-12-02 @ 23:04:52
Postat av: Anders Rönnblom

Lysande skildrat Tobbe! Mitt i prick, och jag kan berätta att jag och vår son igår kväll hade glädjen att få lyssna till Bengt som med sin hustru Monika gästade studentföreningen Heimdal i Uppsala igår kväll och talade bla om Korpelarörelsen. Ämnet lockade måttligt men sonen ville höra den man han hört sin far berätta så många märkliga ting om, och som varit ett redskap för mångas andliga väckelse.
Framförandet var verkligen mycket bra, och vi slapp ältandet om en havererad rörelse-istället placerades allt in i den gnostiska ström som tiderna igenom svept genom historien och som väl snarast är ett normaltillstånd i dagens samhälle och delvis även kyrka.
Jag tänkte i mitt stilla sinne: "det här känns som och låter som på 70-talet, Pohjanen in full swing" Och jag undrade om ändock inte ungdomen därstädes kanske "oroades" en aning!
Håll fanan högt Tobbe!

Bästa hälsningar

Anders Rönnblom

Svar: Roligt höra av dig.
Torbjörn Lindahl

2015-12-04 @ 18:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0