Stormötesnattvardsgång

I afton fick jag slutgiltig förfrågan om att leda nattvardsgången på sommarens laestadianska stormöte här i Luleå efter att vissa preliminära sonderingar gjorts tidigare.
 
Av tradition - som nog bara har med den praktiska frågan att göra att förr måste alla präster vara hemma i sina församlingar på söndagen - så hålls nattvardsgången på lördag kväll. En gång förr har jag tillfrågats om att leda den i sin helhet  (både predika och celebrera) men då var jag tvungen tacka nej pga sjukdom i familjen. Däremot har jag predikat en gång och celebrerat en annan gång. Distribuerat har jag gjort många gånger.
 
Nu återstår bara att se om ansvariga lyckas skrapa ihop åtta präster till distributionen. Ofta är ju lekmän med numera men visst vore det högtidligt med bara präster - och vackert! Inte att förakta. Jag menar det är vackert med en större grupp personer klädda i alba och stola. Tänk på ett OAS-möte där det kan var 30-40 stycken. Är det viktigt hur det ser ut? Självklart är det så. Gudstjänsten (mässan) är en avglans av himmelen och ingen kan väl säga annat än att det blir vackert i himmelen.

Kommentarer
Postat av: Jan Johansson

Finns det något som förhindrar uppklädandet av eventuella lekmän i alba?

Svar: Nä, i princip inte. Och det förekommer. Jag tycker dock att man ska låta alban vara ett plagg som bärs av präster (och i förekommande fall av diakoner) så som det traditionellt varit och enligt etablerad praxis av dem som studerar till präster och under studietiden leder gudstjänst som praktikanter. Men innan man blivit vigd så bär man inte stola till alban.
Jag tycker alltså normalt att lekmän ska uppträda som just lekmän. Önskar man ge lekmän något slags högtidligare plagg så kunde man utveckla någon slags kåpa/dräkt i lite annan modell/färg.
Torbjörn Lindahl

2014-05-07 @ 08:12:52
Postat av: Populisten

Nu tycker jag blogginnehavaren är ute och cycklar, utan motor denna gång, i kommentaren. Det är stolan som är den vigde tjänstens kännetecken i allmänkyrklig tration, varför ska det hittas på några svenskkyrkliga utvidgningar av vad som är förbehållet präster och diakoner? Än värre med en egen svenskkyrklig lekmannadräkt. Det låter maskerad i mina ögon. Korgossar, altartjänare och även körmedlemmar har röcklin i kyrkor värmde över. Vad är problemet med det? Det är ju bara en vit särk.

Svar: Inte cyklar. Just nu åker jag buss! Vad är vi egentligen oense om? Att stola bärs av dem som är vigda framgår av min kommentar. Och en annan dräkt än Alba för lekmän skulle ju lika gärna kunna vara ett röklin. Alla nöjda.
Torbjörn Lindahl

2014-05-07 @ 17:55:22
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Leif W. Östborg

Men Torbjörn,
nog vore det väl allra bäst om du fick präster för distributionen av brödet och diakoner för kalken. Då blev det både högtidligt och liturgiskt "rätt". Det är viktigt att ge diakonerna den tydliga förankringen vid altaret, varifrån deras karitativa tjänst strömmar ut.

Svar: Så kan det säkert vara men i just detta sammanhang befinner vi oss på (tornedals-)laestadiansk mark och där gäller egna regler som jag inte är herre över. Manlig diakon skulle gå bra men kvinnlig diakon i Alba o stola skulle uppfattas som alltför kvinnoprästlikt för att gillas.
Torbjörn Lindahl

2014-05-07 @ 18:25:28
Postat av: Erling Wälivaara

Debatt om påven skägg.... Vad jag förstår så hade Jesus varken alba eller stola när han instiftade nattvarden. Gör aldrig traditioner till avgörande troslära. Men en tanke; den 2 oktober 2012 fastslog katolska kyrkan påvens roll som Guds ställföreträdare på jorden till Jesus kommer igen. Det han säger är Guds vilja fastslog man. Jo, jo men om inte förr så när Jesus kommer igen får alla frågor sina svar.

2014-06-13 @ 09:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0