Lärorik helg

Lärorikt 1
Träffade yngre bror med hustru under begynnelsen av helgen. Vi möttes i fredags, delvis tillsammans med mamma. Trevlig dag.
 
Det lärorika bestod i att min bror instrurerade mig lite i användandet av modern mobiltelefon. Några detaljer ska jag inte plåga kära läsarna med men för att ni ska få en aning om läget kan jag återberätta en del av dialogen mellan mig och min bror:
Jag: skillnaden mellan mobiltelefoner och läsplattor och datorer och kameror börjar ju helt utplånas nu (jag hade i åtanke bl a det jag såg från MC-sadeln i torsdags under första maj-rundan: en person som filmade MC-kortegen med en läsplatta)
Brodern: börjar???!!! (hans ansiktsuttryck förrådde att han just skådade en stenåldersmänniska utkrypande ur sin grotta)
 
Lärorikt 2
Firade högmässa i Domkyrkan idag, Kunde konstatera att liturgin är istort sett exakt densamma som i Hertsön. Bara några små detaljer skiljer i det som står i agendorna. Så är det högkyrkligt i Hertsökyrkan så är det högkyrkligt i domkyrkan. Men jag vidhåller* att den stora skillnaden mellan kyrkorna är att liturgin fungerar bättre i ett mindre kyrkorum. Sedan är det ju roligt med folk som kan liturgin. Kanske det "högkyrkliga" består just i att folk går regelbundet i kyrkan?
 
Avslutade eftermiddagen med att gå i bönhuset. Där är det lågkyrkligt. Om inte trosbekännelse och gemensam inledande syndabekännelse är tillräckligt för att göra även det sammanhanget högkyrkligt?

* se förrförra inlägget. Läs även insiktsfulla synpunkter på min gamle kamrats blogg

Kommentarer
Postat av: maria, Skonummer 39

Själv betecknar jag mig som HÅGKYRKLIG med tanke på min bakgrund. Eller kanske mera LÖGKYRKLIG, vet inte.

Svar: Glad i hågen. En bra kyrklig riktning. Den kanske man skulle ansluta sig till.
Torbjörn Lindahl

2014-05-05 @ 17:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0