Gaystapo

har varit ute på en räd igen och infångat oppositionella som inte vill inordna sig under den av makten pålysta ordningen.*
 
Att det hänt i Enköping läste jag i Dagen och fick ytterligare kommenterat i morgonens inlägg på Bloggardag (Dag Sandahls blogg). Det var en kristdemokratisk politiker som på Facebook skrivit något om att Gud kan "fixa" en människas sexuella läggning. Ordet "fixa är kanske i sammanhanget lite slarvigt - men så är det ju på sociala medier som snarast är talspråk i skriven form - men det borde inte behöva leda till omedelbar politisk avrättning. Ett samtal hade räckt. En redigering av Facebookinlägget varit tillräckligt.
 
Vad kristne brodern och vännen Bertil Kero i Pajala exakt gjort sig skyldig till vet jag inte. Men enligt NSD handlar det på något sätt om att han inte velat ställa sig bakom ortens Pride. Omedelbart är Företagarnas styrelse framme med avrättningsbilan och beslutar att Kero inte längre har styrelsens förtroende som ordförande - trots att ingen kritik riktats mot honom i den rollen. Tvärtom: vice ordföranden uttryckte sig mycket uppskattande om hans arbete hittills. Men nu har han tydligen fel "värdegrund" eftersom han inte ställer upp på HBTQ-agendan.
 
Observera nu exakt vad jag skriver och inte skriver! Jag ifrågasätter inte RFSL:s rätt att ordna Pridefestivaler. Jag argumenterar inte heller emot om individer påstår att existensen av dylika evenemang upplevs som en personlig befrielse.
 
Nej, det jag ifrågasätter är det sätt på vilket RFSL lyckats få HBTQ-agendan att lägga sig som en blöt rysk pälsmössa** över hela samhället så att dess normer blir de enda enligt vilka allt och alla ska bedömas; så att varje individ eller rörelse som inte direkt, fullständigt och helhjärtat ställer upp på agendan omedelbart ska sättas i den samhälleliga frysboxen. Och jag reagerar över den feghet - jag tycker inte det är annat - som gör att många så snabbt och instinktivt drar sig bort från personer som stämplats som misshagliga. Sannolikt för att man inte själv vill bli besmittad.
 
Det är en totalitär anda under frihetens täckmantel. Det är vad jag ogillar och kallar Gaystapo.
 
Men för att nu underlätta Gaystapos arbete och minimera behov av kommande förhör så kan jag öppet deklarera:
 
1. Jag tänker inte gå på Pride eller deltaga i något pridetåg
2. Jag umgås regelbundet med personer som är kritiska på samma sätt som jag (under närmaste dygnet ska jag t o m åka miltals för att kunna ägna mig åt denna subversiva verksamhet)
3. Jag gillar inte att prideflaggan på söndag i procession ska bäras in i Domkyrkan
4. Jag tänker inte gå på pridemässan
5. Jag sätter inte upp någon regnbågsflagga vid huset, bär inga regnbågsfärgade kläder och avser inte ha regnbågsfärgade naglar
6. Jag uttalar att Bertil Kero är en god kristen broder som jag skattar högt och som jag inte skäms att vara vän med
7. Jag struntar fullständigt i om "facit" säger att jag nu har fel värdegrund
8. Jag är kritisk mot formen för kyrkans engagemang på Luleå Pride
 
Gaystapo vet var jag bor om jag ska infångas.
* jag vill inte påstå att jag är den som hittat på uttrycker Gaystapo
 
** norrländsk variant av det annars brukade "våt filt" (vi norrbottningar med närhet till gamla Kalixlinjen har ju rysskräcken i blodet)

Kommentarer
Postat av: Bosse

Frihetsivrare som drar på sig en totalitär mantel är alltid intressanta att betrakta. De kan åsamka stor skada men faller alltid på eget grepp.

Svar: Så är det.
Torbjörn Lindahl

2014-06-14 @ 20:01:19
Postat av: Andreas Holmberg

Fast nu handlar det om förtroendefrågor, och där vore jag i maktställning beredd att handla EXAKT som kristdemokraterna i Enköping - fast åt andra hållet s.a.s. Jag tycker nämligen inte vi ska ha landstingspersoner, eller präster o.s.v. som likt dagens KD- och kyrkoledning tror att män kan föda barn.

Det är ju ingen rättighet att ha partikamraters förtroende, och heller inget konstigt att de grupper och ideologier som för tillfället har hegemonin försöker sprida sina värderingar och marginalisera dem som står emot. Totalitärt, Bosse? Nej, det är bara att lära av andras frimodighet och på sikt återupprätta en vettigare kyrkotukt. ("Du ska ta ledningen och makten", som Jörn Svensson så riktigt sa).

Någon Geheime Staatspolizei-liknande verksamhet är det alltså knappast fråga om, och det gläder mej att det inte var du som kom på det opassande uttrycket Gaystapo, med tanke på den oerhörda skillnaden mellan vad nazisterna utsatte homosexuella för och vad "Gaystapo" utsätter oss för. Vore tacksamt om du inte använde det heller. (Blilr jag själv en del av Gaystapo om jag kritiserar detta uttryck?).

I sak: jo, något slags defekt eller funktionsnedsättning i fertilitetshänseende måste entydig homosexualitet rent sakligt kunna betecknas som. Med all respekt för personerna i fråga. Det blir absurt om man inte får säga att just man+kvinna har en för hela vår existens livsviktig funktion ihop. Eller att man-kvnina-förbundet åtminstone förtjänar ett eget begrepp (vilket det numera inte har i Sverige, inte ens i Svenska kyrkan).

Svar: Det står dig givetvis fritt att kritisera uttrycket. Jag vidhåller dock det jag i sak skrivit. Den snabbhet med vilken man fördömer folk som på minsta sätt klivit på sidan av normen, det är ett totalitärt drag.
Torbjörn Lindahl

2014-06-14 @ 21:11:37
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: staffan wadström

Delar helt din syn, och skräms över denna utveckling som liknar det vi möter i totalitära samhällen. Lite lustigt att de som "bara önskar" att HTBQ-personer ska ses som vilka andra som helst, kräver så mycket speciell behandling. Faktum är ju att siffror från DO visar att kränkningar pga sexuell läggning, utgör bra några procent av anmälningar till DO, diskriminering pga etnisk tillhörighet, eller funktionsnedsättning helt dominerar. Hissar SvK deras fanor? Och KD - ja, deras behandling av de som har en något avvikande uppfattning från det politiskt korrekta - ynkedom är ordet. Kommer inte leda till några extra röster - tvärtom.

2014-06-15 @ 10:08:21
Postat av: Anna-Sara Walldén

Ja, det är verkligen en hetsjakt!
Den totala oförståelsen för andra åsikter och övertygelser än den egna är riktigt ledsam att se (och höra).

2014-06-15 @ 21:30:00
Postat av: Alma-Lena

Andreas har kloka invändningar. Precis som det är en slags historierevisionism att säga att Israel utför Holocaust på palestinier är det revisionism att jämföra den totalitära HBTQ-agendan med nazismens brott mot mänskligheten. Sedan håller jag med i resten. Ingen ska bli avsatt för en åsikt om en Pride-festival om det inte är i Pride-festivalens ledningsorganisation personen i fråga sitter. Konstigt att ingen, varken Wejryd eller svenska journalister, inser hur totalitärt detta är. De har glömt orden: "Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem."

2014-06-19 @ 05:52:53
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Jan-Olov Madeleine Ågren

Jag förstår att uttryck som "alla människors lika rättigheter" och liknande inte står så högt i kurs här men jag tycker nog ändå att det är rätt centralt och värt många tankar i många sammanhang.

Att dessutom hävda att HBTQ-personer (ett uttryck som uppkommit som samlingsbeteckning för personer som bryter mot rådande samhällsnorm vad gäller kön) själva skulle ha kommit att utgöra någon slags norm känns faktiskt enbart absurt och tyder på någon slags snedvriden verklighetsuppfattning. Eller ett märkligt behov av att framställa sig själv som offer för ...

För mig är det viktigt att även Svenska Kyrkan, som verksamhet, organisation, landets största förening/samfund, arbetsgivare, myndighetsutövare m m, känns trovärdigt vad gäller synen på såväl kvinnor som HBTQ-personer. När jag läser denna blogg och annat i samma härad känns detta väldigt långt bort.

Å andra sidan vet jag ju att de flesta inom Svenska Kyrkan inte delar dessa uppfattningar och, liksom jag, tycker att ett uttryck som "Gaystapo" är enbart tragiskt och smaklöst. Väldigt smaklöst och dessutom historielöst. Det säger förstås mer om avsändaren än om något annat ... Och att anklaga någon för en "totalitär agenda" när denna agenda baseras på mänskliga rättigheter tyder också på någon slags skevhet.

För övrigt är jag helt för grundläggande fri- och rättigheter inklusive yttrandefrihet och religionsfrihet men där någon av dem innebär att andras rättigheter, som t ex rättigheten att inte bli diskriminerad, begränsas har vi ett problem som måste lösas på något sätt. Eftersom vi, tack och lov, lever i en sekulär stat kan inte lösningen vara religiöst baserad.

Nej då, ingen är tvingad att delta i t ex ett Pridearrangemang. Men det kan förstås vara bra om anställdas värderingar någorlunda stämmer överens med arbetsgivarens värdegrund. Stora, viktiga avvikelser på den punkten torde innebära problem.

Svar: Du skriver en del om vad som sker inom och som bör rymmas inom svenska kyrkan. Nu handlade mitt inlägg väsentligen inte om det utan om hur personer som framför "felaktiga" åsikter blir bemötta inom andra samhällssektorer: en politiker i Enköping och en företagare i Pajala.
Det handlar alltså om det som även i andra seriösa sammanhang diskuterats: att den accepterade "åsiktskorridoren" i det svenska samhället blivit allt smalare.

Att rubriken på mitt inlägg skulle vara uttryck för historielöshet förnekar jag. (Jag är visserligen medveten om att det finns en inofficiell debattregel som säger att den som i debatten gör jämförelser med något som förekommit under nazitiden, den har redan förlorat debatten. Jag tar risken. Jag är van höra till förlorarna. Påminner bara om att när Jesus var död och begraven så var det många som var säkra på att han för alltid förlorat. Vi vet ju hur det gick tredje dagen därefter och vad som sedan hänt...).
Nej, tvärtom. Jag kan historien. Jag vet att också i de samhällen där den mest grymma totalitarismen vuxit fram har utvecklingen en gång börjat i betydligt mindre och oskyldiga angelägenheter. Alla som ser tillbaka kommer att ställa frågan: varför reagerade vi inte i tid? Då möjlighet fanns att reagera.? Jag vidhåller att de mycket snabba reaktionerna mot en ung politiker i Enköping och en erfaren föreragare i Pajala ÄR uttryck för en olycklig totalitär anda som vi har all anledning kväva i dess linda.
Torbjörn Lindahl

2014-06-20 @ 21:40:41
Postat av: Håkan Kero

Det blir omöjligt att diskutera med en religion som anser att mänskliga rättigheter står över Guds ord. Ormen i paradiset ifrågasatte Guds ord. Kunskapens träd och dess frukter var vackra att se på, frukterna var ätbara, men Gud förbjöd Eva och Adam att äta därav. HBTQ är för många vackert att se på och det är möjligt att leva ut så. Enligt bibeln är det dock inte enligt Guds vilja. Idag ifrågasätter samma orm Guds ord genom att påstå att kärleksbudskapet står över texter om Sodom och Gomorra eller Pauli brev.

Man frågar sig, är det någon mening att diskutera med dessa HBTQ-beivrare? Ska vi, när vi anklagas, säga lika mycket som Jesus svarade Pilatus (Matt.27:14)?

Skulle Eva inte svarat på ormens fråga: "har Gud verkligen sagt...", och vänt ryggen till djävulen, skulle det sett annorlunda ut.

2014-06-21 @ 12:15:06
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: Bertil Kero

Man omhuldar mångfald. Men har man en annan åsikt än media och org. Företagarna så blir man häcklad och uthängd i media. Skulle man vara islamtroende så skulle alla respektera ens åsikt, men som kristen så finns inga gränser på hatmejlen och mediadrev.

2014-06-25 @ 14:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0