Dit och dit

Ja, lite rörelse i grytan blev det. Jag hamnade i både Dagen och Världen idag för mitt ogillande av kyrkliga kondomer. På Milkael Karlendals blogg utnämndes jag till den ende kristna prästen i Luleå. Jo, jag tackar. Kanske har det till sist smittat av sig att jag alltid haft bilden av Laestadius på väggen ända sedan jag fick mitt första egna hem, han som såg sig som en ensam Ropandes röst i öknen.
 
Av Jan-Olov Madeleine Ågren fick jag i kommentar till förrförra inlägget det omdömet att allas lika rättigheter inte står högt i kurs på denna blogg. Inget kan vara felaktigare. Jag hävdar med bestämdhet allas lika rättighet i livets viktigaste avseende: rätten att bli Guds barn när man tar emot Jesus.
 
Den senaste tidens turbulens har dock stulit från mig den naturliga inspirationen att uppdatera kära läsarna om vad som senast timat.
 
1. Var en vecka i Rom för en månad sedan. Som vanligt avkopplande och roligt. Ska dock noga passa mig för att skriva något som på minsta sätt kan uppfattas som katolikpositivt. Vill ju inte provocera ett antal ännu kärare läsare att behöva ägna en massa dyrbar onödig tid åt att undervisa mig om katolicismens fördärvligheter; dyrbar sommartid som dom istället skulle kunna använda till att klippa gräset eller umgås med familjen. Nöjer mig med att konstatera att jag inte snubblade på gatstenarna en enda gång trots att vi promenerade lite för fort till allt vi skulle beskåda så man hann inte stanna och beskåda alla motorcyklar och scootrar i alla upptänkliga modeller. Jo, en riktigt snygg svart hatt köpte jag också. 
 
2. Jag var norrut förra veckan. Inte lika långt norrut som Rom är söderut, men nästan kändes det som. Det var min prästvigningskamrat Timo Saitajoki som med hustru bjöd mig upp till sitt föräldrahem vilket dom nu har som fritidshus. Fint ställe och god gemenskap även med ett gäng andra vänner. Roligt mötas just denna tid eftersom vi firade 35-årig prästvigningsdag den 10 juni. För fem år sedan var jag också där och firade, den gången även med annan prästvigningskamrat som bor här i Luleå. 
 
3. Precis före midsommar drabbades jag igen av ett förmaksflimmer som fick åtgärdas på elektrisk väg på lassa. Nu har jag alltså elkonverterats två gånger på kort tid. Är det tecken på att jag ska konvertera på riktigt? Nej, förlåt mig, nu kanske jag triggar igång antikatolikerna igen! Ska kanske hota med att bli ortodox den här gången så kanske jag t o m kan få några katoliker att gå igång?
 
Samtalet med läkaren gav vid handen att man kanske inte kan försöka hitta stress- eller andra anledningar till hjärtats beteende. Bara acceptera att vissa får dessa besvär. Men jag undrar. Förra gången, slutet av april, var bara några veckor efter det att jag kritiseret Luleförsamlingarnas församlingsblad. Denna gång var några veckar efter min kritik av kyrklig kondomutdelning. Finns något samband? Kanske bäst bli tyst och oförarglig. Inte säga något om något. Då passar det bra att ta sig an Dag Sandshls senaste bok Inget för någon (visst hette den så?). Jag väntar den från förlaget före eller efter kommande helg.
 
Prästvigningskamrater. Timo och Torbjörn

Kommentarer
Postat av: maria, Skonummer 39

Voj, voj, vilka gamla gubbar!

Svar: Jag trodde det hette "vördnadsvärda äldre män".
Torbjörn Lindahl

2014-06-23 @ 17:41:51
Postat av: den ännu äldre kamraten

Gubbar, gubbar...

Svar: Tur att du denna gång ändrade din signatur annars hade jag tvingats påpeka att du själv är lika vithårig som en isbjörn.
Torbjörn Lindahl

2014-06-23 @ 20:57:51
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: SigridL

Nåt har hänt. Jag kan inte längre läsa din blogg i mobilen. Det går inte att rulla ner så jag kan läsa allt. Har du gjort nån sorts "förbättring"?

Svar: Nej jag har inte gjort någon medveten ändring
Torbjörn Lindahl

2014-06-23 @ 21:46:30
Postat av: Timo

Trevligt och glädjande att ha dig och er andra på besök hos oss på finska sidan av gränsälven. Före midsommaren åkte vi tillbaka till Terjärv (lite över 60 mil söderut i Finland) för under helgen skulle jag vara åter i tjänst. I söndagens "friluftsgudstjänst" deltog, trots regn och temperatur på 10 grader 120 personer. Nå, vi fick lov att istället samlas i en liten byskola. Trängseln var påtaglig i salen och korridoren. Guds välsignelse vilar över Terjärv. Vi är förundrade och tacksamma.
Till Skonummer 39. I 3 Mos. 19:32 finns en regel som du nu måste börja tillämpa: "För ett grått huvud skall du resa dig upp, och den gamle skall du ära". Hur känns detta Maria? Dessa uppmuntrande ord gäller även dig, även om du säkert är flera år yngre än mig och Tobbe. Förresten, av någon
märklig orsak ser man sällan gråhåriga
kvinnor nuförtiden:)
Tobbe! Med tanke på vad som framgår i dina texter på din blogg vill jag uppmuntra dig och dina läsare med apostelns ord: Vaka, stå fasta i tron. Var manliga och starka. Låt allt hos er ske i kärlek". 1 Kor.16:13-14. Aposteln har också ett starkt ord för kyrka, församling och enskild som/vilka hellre älskar världen och dess normer än Herren i 1 Kor.16:22.
Timo och Susann

Svar: Stort tack för en trevlig kväll och tack för uppmuntran.
Torbjörn Lindahl

2014-06-24 @ 12:02:47
Postat av: maria, Skonummer 39

Jag reste mig en stund för att ära er båda, självklart!
Timo, jag glömmer aldrig när du var nyprästvigd och vi hade gudstjänst på långvården. En av de gamla tanterna blev så glad när hon hörde din predikan att hon brast ut i ett: "Gud har inte glömt oss här, äntligen får vi höra Guds ord!"
Ett mycket fint minne!

2014-06-24 @ 21:40:30
Postat av: Lars-Gunnar Ottrestig

Tobbe, nog känner väl åtminstone du till ytterligare några kristna präster i Luleå. De skriver bara inte så mycket om det, eller hur?. -:)
"Pensionären"

Svar: Absolut.
Torbjörn Lindahl

2014-06-25 @ 09:51:25
Postat av: Bertil Kero

Man omhuldar mångfald. Men mångfald inkluderar inte de som har en annan åsikt än media och org. Företagarna. Om man hade varit islamtroende, så hade man haft större respekt för ens åsikter.

2014-06-25 @ 13:38:09
Postat av: Timo

Maria, det är alltså du som är/har Skonummer 39! Det var roligt att bli påmind om gamla goda tider.
Gud är lika god fortfarande!
Timo

2014-06-26 @ 13:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0