Vad är det
Bra story. Lite tilläggsinformation angående läget på fastlandet: det är faktiskt så att klimatet fastlandet sedan länge har varit så skadligt att också det är i det närmaste obeboeligt. Detta på grund av en svavelosande rök som stiger upp ur den bottenlösa avgrunden. Nya uppgifter gör också gällande att ön inte i sin helhet kommer att dränkas av vattenmassorna. Så det är nog bäst att söka sig upp till bergen. (Upp 3:8)
Jag har länge tänkt kommentera, men lyckats beherrska mej (Odebergsk stavning). Nu dock ett litet inlägg, även om jag tror mej ha sagt det mesta förut (fast det kanske du också har gjort, Torbjörn?).
SJÄLVKLART ska vi alla be och arbeta för verkligt kristen enhet. Givetvis vill vi (väl?) i grunden återförenas. Men inte på vilka villkor som helst. Romerska katoliker är tack och lov, liksom Torbjörn och jag, alltför noga med läran för att låta Torbjörn och mej tas upp i deras kyrka med våra "lutherska villoläror" i behåll. Så...
Jag tycker alltså inte alls att det är uppseendeväckande att en lutheran med vår nuvarande kyrkoledning i beaktande kan tycka att Arborelius och påven själv trots allt är mer renlärig än Jackelén. Men det räcker alltså inte - vi måste köpa hela paketet!
Jag vill jättegärna ha full och öppen gemenskap med påven, men inser ju att det bara inte går så länge han eller jag inte backar kring ett antal dogmer kring Maria och påven, de där som C S Lewis kallade "era två hädelser", enligt Sayers: Jack; samme Lewis som konstigt nog citeras så flitigt som ett mönster av ortodoxi i Kreefts "Summa apologetica".
Enligt min mening motbevisar Luk. 2:48, Mark. 3:21,31-35 och Rom. 3:22b-23 tydligt 1854 års mariadogm (om än S:t Martin Luther i motsats till S:t Chrysostomus eller självaste S:t Thomas av Aquino skulle ha omfattat den), vilket i sin tur motbevisar 1870 års dogm om påven. Men jag beundrar uppriktigt S:ta Maria som så ärligt delgav S:t Lukas och eftervärlden sitt ömkliga försök att skylla den grova föräldramissen på Jesus - liksom hon aldrig försökte dölja sin medverkan i projektet "plocka-den-galne-Jesus-av-banan", eller att hon i båda fallen fick, och ödmjukt tog till sej, direkt bitande repliker från sin förstfödde. DET är helgonlikt! Ja, helig är hon verkligen, men inte på något annat sätt än övriga helgon, även om hennes uppdrag var unikt. Frågan om hennes kroppsliga himmelsfärd kan vi lämna öppen och får inte som påven binda samveten vid - vare sej åt ena eller andra hållet (1 Kor. 4:6).
Det finns ett - kanske flera - problem med liknelsen: "prognoserna visar en så stor ökning av havsnivån att ön på sikt kommer bli obeboelig" är ett sådant. Vad säger att det är så? Oåterkalleligt?
Hela föreställningen om ön verkar dessutom innefatta en anpassing efter denna tidsålders sätt och väsende - men fromt, tvärtom och flyende.