Vad är det

som  gör att man ens kan överväga tanken att någon gång konvertera till Rom trots att man är medveten om det som "skiljer protestanter och katoliker"? Några kommentatorer har ju förtjänstfullt visat på skillnader.
 
En liknelse till hjälp:
Vi bor på en ö. En gång bodde vi på fastlandet. Men våra förfäder kom i skarp opposition mot den dåvarande statsledningen och samhällsordningen. Till slut såg dom ingen annan utväg än att flytta ut på en udde. Om dom blev utkörda ur staden eller lämnade den frivilligt finns det olika uppfattningar.
 
Med åren har vattnet i havet börjat stiga (det är väl klimatet :) Udden blev en ö. Hittills har livet på ön fungerat tillfredsställande. Fiendskapen mellen öborna och fastlandsfolket var till en början stor men med tiden har det lugnat sig och numera sker ett visst handels- och kulturutbyte.
 
Nu är problemet att prognoserna visar en så stor ökning av havsnivån att ön på sikt kommer bli obeboelig. Många öbor har redan börjat flytta mot öns bergspartier. Andra tänker sig att man får väl bygga sig ett torn högst uppe på högsta kullen och bosätta sig där.
 
Men några börjar tänka: är det inte på sikt bättre att flytta till fastlandet. Ett och annat är visserligen ganska annorlunda i styresskick och kultur men mycket i byggnadsstil och heminredning förvånansvärt hemlikt. Nä, fastlandsborna har det i vissa avseenden inte exakt som vi skulle vilja ha det. Men några av oss öbor är övertygade om att det i alla fall skulle gå att överleva där. Och det är kanske primärt det viktigaste.

Kommentarer
Postat av: Hans Ahlskog

Bra story. Lite tilläggsinformation angående läget på fastlandet: det är faktiskt så att klimatet fastlandet sedan länge har varit så skadligt att också det är i det närmaste obeboeligt. Detta på grund av en svavelosande rök som stiger upp ur den bottenlösa avgrunden. Nya uppgifter gör också gällande att ön inte i sin helhet kommer att dränkas av vattenmassorna. Så det är nog bäst att söka sig upp till bergen. (Upp 3:8)

Svar: Även du tycks ju ha historieberättandets gåva, käre bror.
Torbjörn Lindahl

2014-07-30 @ 16:40:30
Postat av: Andreas Holmberg

Jag har länge tänkt kommentera, men lyckats beherrska mej (Odebergsk stavning). Nu dock ett litet inlägg, även om jag tror mej ha sagt det mesta förut (fast det kanske du också har gjort, Torbjörn?).

SJÄLVKLART ska vi alla be och arbeta för verkligt kristen enhet. Givetvis vill vi (väl?) i grunden återförenas. Men inte på vilka villkor som helst. Romerska katoliker är tack och lov, liksom Torbjörn och jag, alltför noga med läran för att låta Torbjörn och mej tas upp i deras kyrka med våra "lutherska villoläror" i behåll. Så...

Jag tycker alltså inte alls att det är uppseendeväckande att en lutheran med vår nuvarande kyrkoledning i beaktande kan tycka att Arborelius och påven själv trots allt är mer renlärig än Jackelén. Men det räcker alltså inte - vi måste köpa hela paketet!

Jag vill jättegärna ha full och öppen gemenskap med påven, men inser ju att det bara inte går så länge han eller jag inte backar kring ett antal dogmer kring Maria och påven, de där som C S Lewis kallade "era två hädelser", enligt Sayers: Jack; samme Lewis som konstigt nog citeras så flitigt som ett mönster av ortodoxi i Kreefts "Summa apologetica".

Enligt min mening motbevisar Luk. 2:48, Mark. 3:21,31-35 och Rom. 3:22b-23 tydligt 1854 års mariadogm (om än S:t Martin Luther i motsats till S:t Chrysostomus eller självaste S:t Thomas av Aquino skulle ha omfattat den), vilket i sin tur motbevisar 1870 års dogm om påven. Men jag beundrar uppriktigt S:ta Maria som så ärligt delgav S:t Lukas och eftervärlden sitt ömkliga försök att skylla den grova föräldramissen på Jesus - liksom hon aldrig försökte dölja sin medverkan i projektet "plocka-den-galne-Jesus-av-banan", eller att hon i båda fallen fick, och ödmjukt tog till sej, direkt bitande repliker från sin förstfödde. DET är helgonlikt! Ja, helig är hon verkligen, men inte på något annat sätt än övriga helgon, även om hennes uppdrag var unikt. Frågan om hennes kroppsliga himmelsfärd kan vi lämna öppen och får inte som påven binda samveten vid - vare sej åt ena eller andra hållet (1 Kor. 4:6).

Svar: Tack för ditt inlägg, Andreas. På något sätt har jag väl ändå väntat på dig. Men inget du skriver är nytt. Jag skrev ju i första inlägget i frågan att jag kan allt det där om påven och helgonen och Maria.

Jo, jag har hört det där om att ta hela paketet. Problemet är ju att det redan finns så stora delar av vår kyrkas paket som jag inte köper att det snart framstår som ett större problem.

Den fullkomliga lösningen på alla dessa problem finns inte. Särskilt inte så fullkomlig att inte du kan kritisera den. Försöker man tex som bekännelsetrogen i svenska kyrkan hitta en väg att leva i relation till de prästvigda kvinnorna som kunde vara möjlig idag (vilket vi i Frimodig kyrka försöker) så utsätts man ju ständigt för din anklagelse om falskhet och hyckleri.
Torbjörn Lindahl

2014-07-30 @ 21:28:31
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: den gamle kamraten

Det finns ett - kanske flera - problem med liknelsen: "prognoserna visar en så stor ökning av havsnivån att ön på sikt kommer bli obeboelig" är ett sådant. Vad säger att det är så? Oåterkalleligt?

Hela föreställningen om ön verkar dessutom innefatta en anpassing efter denna tidsålders sätt och väsende - men fromt, tvärtom och flyende.

Svar: Det jag tycker är oåterkalleligt är försvagningen av vår ämbetstradition när vi nu får en kvinnlig biskopsvigande ÄB. Men tveksamheterna i denna del är beroende av att man anser det oapostoliskt med kvinnor i biskops- och prästämbetet. Om man inte tycker det är problem, ja då faller ju hela argumentationen.
Torbjörn Lindahl

2014-07-30 @ 22:08:16
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0