Nu undrar jag

Hur ska det här gå? Vad är det egentligen för sten jag satt i rullning? Kan ju inte utelämna de enskilda personer som mailat mig men kan åtminstone avslöja att jag fått mail som förvånat en aning och som ger en annan bild än den i vissa sammanhang officiella om vad som rör sig i enskilda kristnas hjärtan.
 
Jag har i kommentars-kommentar lovat att skriva något lite om apostolisk succesion
 
Med det brukar man normalt avse den obrutna kejdjan av biskopar genom historien från apostlarna till vår tid. I både den ortodoxa kyrkan och den romerska (och den anglikanska) anses detta vara en viktig faktor för att kyrkan ska vara apostolisk. I övriga reformerade kyrkor är det väl lite si och så med den saken. Ibland är man medvetet mot tanken just kanske för att markera avstånd mot det "katolska", ibland för att man gör dygd av nödvändigheten: då man förlorat succesionen blir man tvungen säga att den är mindre viktig.
 
Nu handlar det inte bara om att biskopar existerat i rad efter varandra utan det ska finnas en fysisk kontakt: några tidigare biskopar ska lägga händerna på den nye och förmedla Andens gåva. Och det är dessa rätt vigda biskopar som i sin tur viger präster.
 
Att detta skulle vara viktigt för kyrkans apostolicitet har många radikala protestanter svårt att se. Där är "apostolisk" snarare ett epitet man kan lägga på sitt sammanhang om man anser sig ha rätt lära, tro, ande eller vad det nu är
 
Men den katolska och ortodoxa synen är snarare som en släkt eller familj: du blir inte "Lindahlare" bara för att du börjar tänka och agera som jag, utan man bli det om man föds i familjen.
 
Inom svenska kyrkan har vi väl aldrig officiellt lärt att apostolisk succesion i denna mening är absolut nödvändigt men vi har alltid tacksamt tagit emot att succesionen bevarades genom reformationstiden genom att åtminstone någon katolsk biskop från den gamla tiden var med när ny evangelisk biskop vigdes.
 
Men i praktiken har vi i svenska kyrkan agerat som om detta är nödvändigt eftersom vi sett till att EFS-missionärer varit prästvigda och inte farit runt i afrika och firat mässa som lekmän och genom att vi gett de afrikanska kyrkorna del av vårt biskopsämbete.
 
Detta gör att svenska kyrkan - ihop med att vi bevarat högmässoliturgin med dess gamla melodier, prästkläderna mm - framstår som betydligt mer katolsk än många lutherska kyrkor på kontinenten.
 
Men många i vår kyrkas mer lågkyrkliga  väckelsetraditioner har ju nästan helt förlorat kunskapen och känslan för allt detta och tänker inte att någon är "riktig" präst pga att han är vigd av en rätt biskop utan att prästidentititen mer sitter i utbildningen och den kyrkliga anställningen. Tycker man att dylika resonemang som jag ovan fört inte alls är viktiga kan man ju lämna det hela här.
 
Men tycker man det är viktigt då måste man fundera på vad man ska göra när nu även detta skelett i vår kyrkas kropp allvarligt hotas.
 
En utväg har jag berört: fly från allt och bli romersk-katolik. Med åtföljande tal om att man sviker sina syskon om man är vanlig kristen eller att man sviker sin hjord om man är präst.
 
Finns något alternativ? Att bli kvar i svenska kyrkans tradition men rädda det katolska-apostoliska arvet i svenska kyrkan? Det är vad Missionsprovinsen önskar. Återkommer till det.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Intressant diskussion. Vilken yttre kyrka ska vi vara med i? Jag har haft positiva kontakter med katolska kyrkan i Sverige. Där har jag mött mycket fromma människor som velat följa Guds ord och inte tummat på sanningen för det omgivande samhällets syn. En kyrka som blir stor och dominerande vill ofta liera sig med samhället runt omkring och tjäna det mer än Gud. Är det en fråga om makt? Jag anser att svenska kyrkan alltmer följer den vägen som det ser ut idag. Katolska kyrkan i Sverige följer inte staten på samma sätt här i Sverige.
Men det är bla tre saker som gör att jag inte skulle bli medlem där. 1. Nattvardsgemenskapen. Att bara kunna dela den med de som tillhör samma kyrka och då inte kunna dela den med sina närmaste. 2. Celibatet för präster. Det är en tradition och att upphöja en tradition till ett villkor för att bli präst är svårt. Det finns inget stöd i bibeln för det. 3. En präst som jag känner var först präst i ett katolskt land i Europa. Han hade svårt att inte tro och gärningar följdes åt. Om en präst blev kär i en kvinna fick han rådet av sin biskop att sköta det snyggt dvs ha förhållandet vid sidan om så ingen visste om det. Det var allmänt förekommande råd, som inte bara gavs av enskilda biskopar. Det fick honom att lämna katolska kyrkan.
Alla kyrkor och väckelser dras med problem. Var vill jag ha min tillhörighet? Risken är att jag lämnar en välkänd röra för att finna en annan. Jag söker mig därför till sammanhang där Gud får vara i centrum och det finns respekt för Hans ord men tyvärr, de sammanhangen blir svårare och svårare att finna.

Svar: Vi kan längta dit och dom kan längta hit. Konsekvent grönare på grannens hage synes det. Celibatet är ju f ö en ordningsfråga inom katolska kyrkan. Inget gudomligt eller bibliskt bud utan något som man mycket väl kan ändra om man vill. Det har ju "bara" gällt i ca tusen år. Undantag ges ibland så vissa gifta präster finns och fr a finns ju gifta präster i de österländska kyrkor som unierats med Rom.
Torbjörn Lindahl

2014-07-24 @ 11:05:34
Postat av: Roland Kristensson

Jag känner så väl igen mig i denna tankar och i din längtan efter förening med vår moderkyrka. Men som det nu är, är en övergång till RKK inte tänkbar, även om jag till stor del delar den tro som finns beskriven i Katolska Kyrkans Katekes. Jag har därför valt att bli medlem i Mpr, i den s.k. St.Sigfrids trosgemenskap, som innebär medlemskap utan att tillhöra någon koinonia. Detta gör att jag har en andlig gemenskap med trossyskon som delar den katolska tron i enlighet med Svenska kyrkans bekännelse och dessutom har en biskop (+Göran) som står för denna katolska tro. Roland Kristensson, kh em. (präst i SvKy i snart 46 år)

Svar: Jo jag har också funderat på den gemenskapen.
Torbjörn Lindahl

2014-07-24 @ 17:58:13
Postat av: +Göran

Det finns en sida vad gäller succession, som man ofta glömmer bort. Kristen tro bygger primärt inte på en 'lära', utan på ett budskap, budskapet om vad Jesus sade och gjorde, och om vad som hände med honom. Vi kan i vår tid nå det budskapet direkt genom att boktryckarkonsten har gett oss tryckta biblar. Men länge handlade det om ett budskap som en budbärare överlämnade – och det gör det i grunden fortfarande.

När man skall bedöma ett budskap, överlämnat av en budbärare, handlar det inte bara om budskapet i sig, utan minst lika mycket om budbäraren: är han trovärdig? (Det är ju en bedömning som man på motsvarande sätt måste göra av ett vittnesmål i en domstol.) Därför kan till slut inte vem som helst träda fram med sitt budskap. Frågan måste ställas: Från vem har du fått det budskap du för vidare?

Apostolisk succession handlar därför om (minst) två saker, om innehållet i budskapet, och om vem som har förmedlat budskapet till den, biskop eller präst, som har sänts att föra det vidare.

Svar: Tack biskop Göran för dina kompletterande synpunkter.
Torbjörn Lindahl

2014-07-25 @ 08:21:55
Postat av: Hannes

Intressanta inlägg och kommentarer. Har läst en hel del om den tyska evangeliska kyrkan ( EKD) på sistone, just för att förstå hur stor skillnaden kan vara i de lutherska kyrkorna här i världen. Själv är jag uppvuxen i just den del av världen och nog har man alltid varit dragen till ffa liturgin i den romersk- katolska kyrkan. För mig personlig är det sätt att kommer närmare Gud, på samma sätt som jag njuter att gå i de stora kyrkorna i mitt hemland. Ordet är nog alltid det viktigaste men trots allt tycker jag att vi kan försöka skapa en gudomlig känsla i våra gudstjänster. Och just därför är jag tacksam för den svenska kyrkan, där man får ta del av Ordet, där jag känner igen mig från 'min' kyrka i Tyskland men samtidigt där jag kan få ta del av en liturgi som är mer katolsk.
Det som jag också har svårt för med den romersk katolska kyrkan är att den upplevs lite mer 'kravbunden', dvs. att man komplicerar vägen ( och upprätthållande relationen) till frälsning /Jesus. Bibeln är så mycket enklare för min del, jag tror att Jesus har dött för mina synder.
Ja, nu var det några ord från någon som inte har en teologisk utbildning, och kanske mer av en personlig kommentar men ja, så fick det bli.

Svar: Tack för dina synpunkter. Du visar tydligt hur våra erfarenheter påverkar oss och att vad vi saknar och längtar till kan vara mycket personligt.
Torbjörn Lindahl

2014-07-25 @ 19:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0