Förlåt oss våra skulder

Har just sett dokumentärfilmen på TV med det namnet. Filmen om den första kvinnliga prästen i Växjö stift. Ett tragiskt levnadsöde. Hon dog alkoholiserad redan i 50-årsåldern.
 
Berodde hennes alkoholism på det motstånd hon mött från "kvinnoprästmotståndarna"? Ja, det låg väl som en antydd underförstådd förutsättning under hela programmet, men det leddes väl knappast i bevis och vem skulle kunna bevisa ett sådant samband. Tragiskt levnadsöde i alla fall. Men som Dag Sandahl påpekade i programmet så var det naturligtvis helt oansvarigt av kyrkan att skicka ut henne i sin första tjänst på det sätt som skedde. Men omsorg om sina anställda har kanske aldrig varit de svenskkyrkliga stiftens bästa gren.
 
En av hennes studiekamrater, Peter Bexell, berättade att en grupp studenter försökt tala den kvinnliga teologen "tillrätta". Man fick nog intrycket att han skämdes en aning för tilltaget då han beskrev det som utfört i ungdomlig iver. Jo, visst kan saker ske i överdriven ungdomlig iver, men själva saken, att försöka tala någon tillrätta som man anser gå på fel väg? Är det fel?
 
Livet är väl snarare alltför fullt av människor som gör tokiga äktenskapsval, tveksamma yrkesval (tex pga anpassning till föräldraambitioner), som skiljer sig för lättvindigt eller som dricker för mycket. Vi borde snarare be om förlåtelse att vi alltför sällan tar oss för att - i kärlek givetvis! - tala människor till rätta. Snarare är det väl en plikt om man ska följa skriften?
 
I några fall har jag själv ägnat viss tid och kraft åt att framställa det - i mina ögon - tveksamma och oriktiga i att kvinnor blir präster för kvinnor som själva funderat i de banorna. Jag skäms faktiskt inte ett dugg för det. Och skulle någon av dem bli alkoholist så kommer jag inte att ta på mig något ansvar. Var ock en är själv ansvarig för sina livsval, både för yrkesval och dryckesval. Säger jag som just nu har en kopp te bredvid mig trots att andra alternativ finns i huset!

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Jag berördes starkt av filmen Jag instämmer i ett citat från tidningen Dagen en artikel skriven av
Marie Starck "– Jag säger inte att hon söp ned sig för att domprost Danell och de manliga teologistuderande i Lund mobbade henne, men hennes utsatthet som människa i kombination med utmaningen att vara själasörjare, måste ha bidragit till hennes missbruk. Det tog mig väldigt hårt, berättar Tom Alandh." ur http://www.dagen.se/insikt/jag-blev-valdigt-tagen-av-hennes-historia/

Svar: Jo, det är ju precis den känslan man får.Men läs även Dag Sandahls blogginlägg
om saken.
Torbjörn Lindahl

2014-02-14 @ 07:01:23
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.se
Postat av: Bo Nordin

Jag hoppas att uppmärksamheten inte kommer att ligga runt Ingers alkoholism. Den skulle hon ha fått tampas med hur än förhållandena runt henne hade varit. Efter att i 14 år ha behandlat alkoholister och sett många få sitt liv förändrat, inser jag att det handlar om ett kemiskt beroende. Det går att skylla på att livet blivit för hårt, eller att livet blivit för framgångsrikt, eller att livet blivit för vardagsgrått, men alla dessa orsaker är fel. Har man anlagen för det kemiska beroendet och man smakar alkohol, är man illa ute hur än livet ter sig . En människa som bär på anlaget för alkoholism och börjat dricka,kan inte så självklart och enkelt välja mellan te och alkoholhaltiga drycker utan måste få kunnig hjälp med att förstå vad det handlar om. Ingen som super sig till döds har velat det. De har alla haft andra ideal de velat leva upp till. Hennes alkoholism har inget alls med frågan om kvinnliga präster att göra.

Svar: Jo att förklara hennes alkoholism med "kvinnoprästmotståndet" är nog att göra
det lite för enkelt. På Bloggardag
Problematiseras hennes situation
Ytterligare i en del kommentarer.
Torbjörn Lindahl

2014-02-14 @ 11:51:20
Postat av: Tobbe

Jag lät bli att publicera en kommentar till detta inlägg eftersom den innehöll svepande och oprecisa negativa påståenden om medmänniskor av en typ som jag inte vill ha på min blogg.

2014-02-14 @ 21:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0