Blir det ny religion nu?

I svenska kyrkan alltså. När någon av de fem kandidaterna ska väljas till ärkebiskop? Kommer vi att få en ärkebiskop som inte klart kan säga att Jesus ger en sannare bild av Gud är Muhammed? I så fall säger jag: den kyrkan tillhör jag inte.
 
Redan sedan ett antal år tillbaka undertecknar jag i vissa kyrkliga sammanhang med förkortningen e.s.i. efter mitt namn. Det ska uttyrdas Ecclesia Suecana Invariata* (den oförändrade svenska kyrkan). Alltså inte den av div kyrkopolitiker fördärvade och förvanskade.
 
Nu får saken ökad aktualitet. Om vi får en ärkebiskop som inte tydligt kan stå upp för Jesus kommer jag inte att tillräkna vederbörande någon som helst auktoritet i andliga frågor.

* fick idén från en äldre pensionerad kollega för några år sedan. Vet inte om han tillämpar det själv

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Tack för det uttalandet, Torbjörn!

(Men visst vore väl annars Baha´i den perfekta folkkyrkoreligionen? Och det är väl den snarare än ortodox islam vi riskerar hamna i under C:s och S:s ledning? http://sv.wikipedia.org/wiki/Baha%C2%B4i )

Svar: Baha'i är ju den perfekta folkreligionen; en blandning av allt och det ena lika bra som det andra
Torbjörn Lindahl

2013-10-15 @ 08:52:03
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Bosse

Kanske ärkebiskop Antje ger ett svar fortare än kvickt.

2013-10-15 @ 14:53:50
Postat av: Lisa

Och hin håle räknar skrattande in ytterligare några getter...

2013-10-15 @ 18:34:37
Postat av: Gunvor Vennberg e.s.i.

ännu en liten tid. Mycket man hända på 8 mån. Maranata!




2013-10-15 @ 22:34:58
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0