Högtidsdag

Ledig dag idag på Kristi Himmelsfärds dag. Då fick man deltaga i Högmässan i Hertsökyrkan som vanlig gudstjänstfirare. Mässan leddes av kollegan Bosse och vi var tre präster i församlingen. För några år sedan när vi var egen församling i Örnäset uppkom en diskussion i prästkollegiet om huruvida det var nödvändigt att fira huvudgudstjänster denna dag då vi hade ett antal gökottor på olika ställen. Jag fick försvara vår högmässa i Hertsökyrkan och kunde visa att det alltid varit mellan 20 och 25 personer. I år var vi 32. Min tes (som egentligen inte är min utan övertagen från andra äldre och visare män) håller: firar man uthålligt och långsiktigt gedigna gudstjänster (vad gäller både liturgi och predikan) utan alltför mycket experimenterande och varierande så kommer det folk.
 
Onsdag kväll hade vi avslutningsfesten för vårens alphagrupp. Också det en högtid. Sena kvällen ägnade jag mig åt att skriva en debattartikel till NSD som svar på Irene Gustafssons (s) Boden, senaste inlägg. Men jag ska låta några vänner läsa den innan jag sänder in den. En stund under gårdagseftermiddagen hann jag också in på en av stadens två MC-affärer. Syftet var att köpa motorolja men givetvis kunde man inte heller låta bli att titta på några hojar. Kanske blir det byte till slut? Träffade även god vän och fick provsitta och känna på hans Yamaha Super Tenere. Hade jag varit rätt klädd hade jag nog stuckit med den för en tur. Fick nöja mig med att sedan ta min egen hoj till alphakvällen. Idag när man är fri och ledig är vädret kallt, surt och tråkigt :(
 
Om några timmar blir det ett möte med några av de Frimodiga i Boden. Då blir det åter glädje - du minns väl vilken kyrklig nomineringsgrupp som alltid har roligast!? - oavsett väderleken!
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria, Skonummer 39

Hade det stora nöjet att fira (och tjänstgöra i) en riktig gudstjänst idag. Det var som väntat helt underbart.
Sände en tanke till de stackare som var utomhus i detta väder.
Synd om dom!

2013-05-09 @ 19:50:48
Postat av: André Bergström

Tobbe,
Det var bra och klokt att du försvarade högmässan, jag tror att den har stor betydelse i vårt Sverige!

- Sedan detta du nämner om ”alphagrupp”, så vet jag att det finns kristna som är skeptiskt och kritiskt till just ”alpa kurserna”.

Läs t.ex. ”Varför jag är oroad över Alpha-kurserna”
Se länken:
http://bibelfokus.se/node/176

Jag önskar en trevlig och solig försommar!
André

2013-05-10 @ 12:18:05
URL: http://www.reportage2.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0