Glädje och katastrof

Så är den då avklarad. Förstamajrundan Fryrkanten runt. Tyckte vi var många hojar i år men någon sa att det "bara" varit 580 motorcyklar ut från Luleå. Kallt väder till att börja med men från Boden till Älsvbyn var det soligt. Lite varmare blev det först senare på eftermiddagen då man åkte hem efter paltinmundigande på Noliarestaurangen. Hade sällskap på rundan av bekanta som är med i Fridsförbundet. Nå, vi körde inte tillsammans men vi träffades på samlingsplatserna. Men i Älvsbyn sa dom att dom skulle gena hem och strunta i Piteå. Dom fick i alla fall chans att hälsa på min gamle kamrat som troget dök upp för en pratstund. Eftersom jag i år inte kan räknas bland arrangörerna så hade jag inte åtagit mig vara förstamajmärkesförsäljare så i år kunde jag ägna hela Älvsbypausen till att "ljuga" med min gamle kamrat, bla om den språkdebatt som sista tiden förekommit på en del bloggar.
 
Nå, en av märkesförsäljarna i Luleå var inte motorcyklist så jag tog hans kvarblivna märken och sålde dem i Boden. Men det var min ringa insats för den goda saken. Väl i Piteå sammanstrålade jag med flera gamla styrelsekompisar och vi konstaterade hur skönt det var att nu bara kunna åka rundan utan att ha ansvar för något. Träffade även trevlig motorcyklist från Piteå som visade sig vara kusin med en av min gamle kamrats (och min tvillingbrors) prästvigningskamrater.
 
Hemma i Luleå drog jag direkt till mamma för att få kaffe och tillsammans titta på Lunds studentsångare som sjöng in våren. Även det ett måste om det ska bli vår på riktigt.
 
Och det var då katastrofen drabbade mig. Jag insåg mitt under sångprogrammet att det ju bara är män som sjunger. Så ojämlikt! Så totalt otillbörligt och oacceptabelt. Hur kan detta få fortgå? Och det i ett land som i årtionden regerats av jämlikhetssträvande socialdemokrater!
 
Se här! En given uppgift för Irene Gustafsson (s) i Boden. Hon som i ett debattinlägg i NSD nyligen försvarat den demonstration utanför kyrkan i Boden som hon ordnade 2005. Ett utmärkt tillfälle, säger hon än idag, eftersom det vara många kvinnoprästmotståndare där. Nu borde Gustafsson till näste år organisera en norrbottnisk resa till Lund. Det finns säkert många manskörsförespråkare (blandadkörmotståndare?) samlade utanför universitetstrappen. Ett utmärkt tillfälle att demonstrera för jämlikhet i körsången. "Ut med ökensångarna" blir den givna plakat-texten.
 
Jag tror jag får offra förstamajrundan nästa år och ta en MC-tur till Lund så jag med egna ögon får se detta Gustafsson-initierade genombrott för jämställdheten.

Kommentarer
Postat av: Irene

jag följer med dig :)

2013-05-02 @ 18:20:50
Postat av: Bodil

...så fick du en Böna då, Tobbe... ;)

2013-05-03 @ 19:31:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0