Palmsöndag

Trogna läsare torde vid det här laget ha noterat att jag bloggar varje helg under fastetiden. Tidigare år har jag tagit komplett bloggfasta, men några läsare, kunniga i den allmänkyrkliga traditionen - min gamle kamrat och Andreas var det kanske? - påpekade då att söndagar inte är fastedagar. Det har jag nu begrundat och beslutat tillämpa å bloggandet. I alla fall i år.
 
Under helgen har Luleå Fridsförbund haft församlingsdagar. Brodern i tron, ämbetet och Frimodig Kyrka, Stefan Aro, var en de kallade talarna. (Den andre predikantens namn vågar jag inte ge mig på att stava!) Roligt mötas, men tyvärr hann vi inte samtala så mycket. Igår kväll hade vi, tillsammans med två andra präster från staden, mässa i Örnäskyrkan. Jag har inget emot att lekmän medverkar i nattvardsutdelandet, men det är roligt att också kunna visa att det faktiskt finns flera präster som är beredda ställa sin ämbetsutövning till de laestadianska sammanhangens förfogande. Och då framstår - hittillsvarande och eventuellt kommande - lekmannaledda nattvardsgångar i sitt rätta ljus: det är inte en tvingande nödvändighet.
 
I samband med mässan kom ett gäng ungdomar till mig med en vän från utlandet som kommit till tro på Kristus och anmälde sin vilja att bli döpt. Efter samtal kom vi överens om att det ska ske i Hertsökyrkan vid påskdagens högmässa. Det blir en fin högtid.
 
Idag hann det bli både familjegudstjänst i Hertsökyrkan, sjukkommunion på lassarettet och besök i bönhuset. Och så kyrkkaffe hemma hos kristna vänner. Nä, vi drack te. Under samtalet påpekade min värd att han på lördagen sett ett antal kristna, som deltagit i eftermiddagens predikogudstjänster, ge sig av hemåt efter kaffet istället för att deltaga i kvällens mässa. Han tolkade det som ett tecken på en  - tyvärr - allt mer tilltagande reformert tendens inom väckelsen: man ser bara nattvarden som något symboliskt och därmed mindre viktigt.
 
Nu börjar stilla veckan (tillägg/ändringar i kursiv stil efter påpekande i kommentarer).
 
Påskhelgen i Hertsökyrkan ser sålunda ut:
Skärtorsdag kl 19 Mässa Lars-Gunnar Ottestig
Långfredag kl 11 Gudstjänst Bo Nordin
Därefter möjlighet till bönevaka i kyrkan under dagen.
Stilla andakter kl 15 (Jesu dödsstund) och 18 (Jesu gravläggning)
Påsklördag kl 10 Andakt Jesus vilar i graven
Kl 18 Knytkalas. Anmälan till vaktmästare (husmor) Ingela senast Långfredag tel 264915
(tidigare hade jag fel nr angett)
Påskdagen kl 11 Högmässa (m vuxendop - kom gärna och var med om det!) Torbjörn Lindahl
Annandag Påsk kl 18 Mässa Torbjörn Lindahl
 
 
Glädjen sig till alla sprider
som har väntat utanför
Palmer för din fot man strör
Genom portarna du rider
Alla ropar med en röst:
"Hosianna, sions tröst
 
Du som mänskohjärtat känner
vet att hyllningen du får
snart i glåpord övergår
Ensam skall du utan vänner
höra ropen inom kort:
"Korsfäst! Bort med honom, bort!"
(446:2-3)
 
 

Kommentarer
Postat av: korrekturläsarvännen

Hömässa?

Svar: Roligt att du finns med i läsekretsen!"Allt kött är hö!"
Torbjörn Lindahl

2013-03-25 @ 22:51:45
Postat av: Lars-Gunnar Ottestig

Vill bara påminna brodern i tron att det är undertecknad som leder mässan på torsdag, samt att det kommer att anordnas ett knytkalassamkväm (kan det kallas så?) i Hertsökyrkan, med start kl.18:00. Anmälan, om man vill vara med, görs till Hertsökyrkans husmor så snart som möjligt.
M.v.h. Lars-Gunnar Ottestig

Svar: Rättat
Torbjörn Lindahl

2013-03-25 @ 23:50:31
Postat av: Lars-Gunnar Ottestig

Samkvämet går av stapeln på Påsklördag.

2013-03-25 @ 23:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0