Präster och predikanter


Följande inlägg började som en kommentar till kommentar av Håkan Kero till föregående inägg, men min kommentar blev så lång att den får bli ett eget inlägg istället. Riktigt intresserad läsare må spana in Håkans kommentar för att få lite bakgrund.
 
1. "Lång univeritetsutbildning" har inget med saken att göra när vi diskuterar vad ett rätt ämbete är. Utbildningskrav och anställningsförhållanden mm hör helt till mänskliga ordningar som kan varieras. I delar av den östliga kyrkan, tex i Ryssland har det funnits tider där formell utbildning för präster helt saknats så dom som blev präster var oftast prästsöner som var "hemlärda" av sina fäder.
 
2. Jo, visst är det mer grannlaga att tala Guds ord än att läsa innantill ur en kyrkohandbok. Vem förnekar något så enkelt? Men övervägandena om ämbetsroller vilar på betydligt större grunder
 
3. När det i den lutherska kyrkans huvudbekännelse, den Augsburgska bekännelsen, talas om "Evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltningens ämbete" så är det ingen tvekan att man menar det som kyrkan tidigare och vi senare kallat "präster". Under reformationstiden fick man dock betona predikan eftersom den prästerliga förkunnelsen var försummad under senmedeltiden. Ingen tvekan dock att normalfallet var att man menade att prästen är både predikant och sakramentsförvaltare.
 
4. Även under medeltiden fanns dock "lekmannapredikanter" som vistades ute bland folk, fr a munkar i olika ordnar.
 
5. När väckelsetiden kom (fr a 1800-talet) blev behovet av delar av den prästerliga tjänsten betydligt större än vad präster mäktade med eller var intresserade av. Alltså började även lekmän förkunna för att de andligt hungrandes törst skulle släckas. *

6. I vår kyrka har vi alltid burit med oss att den som offentligt förkunnar ska vara "rätteligen kallad". I vår tradition har vi ansett församlingens kallalse i kombination med prästvigning som ett uttryck för ett sådant rätt kallande.
 
7. Hur ska man då se på predikande lekmän? Inom vår kyrka finns nog flera synsätt:
a) det är fel
b) det är ett principiellt undantag, av historisk nödtvång, men man bör undvika att permanenta det
c) lekmannapredikanterna är principiellt att betrakta som "evangelister"/"missionärer" men bör inte ses som församlingens "herdar" och "lärare"
d) dom är delaktiga av "evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltningens ämbete" men bara av ena halvan. Man ser det då så att detta är en situation som uppstått (med den helige Andes ledning) och som vunnit legitimitet genom de kristnas acceptans (precis som många äldre "traditioner" i kyrkan). Dock bör dom vara tydligt "utvalda" och "ordinerade" tex med bön och handpåläggning. Efter det - menar jag - är dom i riktigt strikt mening inte längre vanliga "lekmän".
 
8. Vad gör man då när "lekmannapredikoämbetet" blir riktigt etablerat och för många enskilda kristna blir det verkliga "herdeämbetet" i de sammanhang man finns? Två huvudalternativ (om man inte längre kan "fortsätta som förut"):
a) man utökar deras uppgifter till sakramentsförvaltning, dock utan att inordna dem i det riktiga kyrkliga ämbetet (det är vad man gjort på sina ställen, något som jag motsätter mig).
b) man prästviger dem i god kyrklig ordning och räknar dem sedan som "riktiga präster", dock utan att självklart ha alla kyrkliga "rättigheter" till lön och tjänster. Så gjorde man ju med majoriteten av EFS:s predikanter på 80-talet.** Sannolikt är svenska kyrkan idag inte intresserad av en dylik lösning med laestadianska predikanter. Som påpekats i kommentar till förrförra blogginlägget så motionerade Bertil Murray och jag (mest han, jag hakade på) i kyrkomötet om att öppna för prästvigning av troende, engagerade lekmän utan fullständig teologiutbildning men efter en kortare teologikurs, för att kunna vara "präster" i tex sin lokala församling. Skulle kunna hjälpa tex i glesbygd där avståndet mellan ordinarie präster kan vara stort.
c) som variant av alt b) finns ju - som jag nämnde i förra inlägget - alternativet att dom vigs via Missionsprovinsen. Men när ett sådant skeende skulle kunna anses rimligt och riktigt och fungerande, kräver nog många överväganden, särskilt som en sådan handling uppfattas som splittrande av den officiella kyrkan..
 
9. I din kommentar till mitt bibelstudium om ämbetet i föregående inlägg skrev du om Petrus och Paulus att för dem verkade förkunnelsen vara det viktiga och det synes som att sakramenten (i alla fall dopet) lämnas till deras "medhjälpare". Jag säger inte emot. När du så tydligt talar om en huvudämbetsinnehavare och hans medhjälpare så öppnar du ju dörren på glänt för det som senare blivit den katolska traditionen: biskopsämbetet är huvudämbetet (apostel) och prästerna är biskopens medhjälpare. I luthersk tradition har nog synen varit vanligare att prästämbetet är huvudämbetet ur vilket biskopens roll som ett slags "chef" utvecklats utan att biskopsrollen är helt nödvändig. I ett av vår svenska kyrkas viktigaste bekännelsedokument (Laurentius Petris Kyrkorodning från 1571) står dock att biskopsämbetet utan tvekan är "av Gud den helige Ande utgånget". Starkt ord! Laurentius Petri var vår förste lutherske ärkebiskop. Och jag är glad att vår kyrka bevarade den rikedom som ett riktigt biskopsämbete innebär,

(noter tillgada dagen efter inlägget)
 
* en annan bakgrund till lekmannanpredikandet i landet är ju - vilket jag skrivit för en tid sedan men gärna upprepar för klarhets skull - den gamla byabönen. Den uppstod på det gamla kyrktvångets tid då alla i princip vara skyldiga gå i kyrkan. För att underlätta för dem som bodde för långt från kyrkbyn kunde kyrkoherden utse en "byabönshållare" som ledde samlingar där man läste det gamla högmässogudstjänstritualet och ur en postilla istället för att predika. Sedan började även lekmän tala vid dessa samlingar. Och just i den laestadianska väckelsen så har ju beteckningen "bön" bevarats som namn på de egna gudstjänsterna. Att i byabönen behålla ett (något så när?) komplett högmässogudstjänstritual är ju bevarad tradition på några enstaka ställen
 
** ett annat fenomen som uppstår när lekmannaledda andliga gemenskaper utvecklas till allt mer stabila "församlingar" som i praktiken blir det "andliga hemmet" för många är ju - om man sakta tappar den täta kontakten med kyrkans nattvardsliv - att man i praktiken får en kristendom utan eller i vart fall med väldigt sporadisk nattvardsgång. För att undvika denna situation av (nästintill) nattvardslöshet börjar man på sina håll i lågkyrkliga kretsar låta lekmän även ta över nattvardsfirandet i de egna "församlingarna". Och denna problematik fanns med när man beslöt viga EFS-pastorerna till präster. Så klart är det angeläget att även lågkyrkliga väckelsekristna regelbundet går i nattvarden - den urkyrkliga "regeln" är ju utan all tvekan varje söndag - men jag önskar att sakramentsbruket ska finnas i en kyrklig struktur. 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Föredömligt saklig översikt! Tack! Murrays/Lindahls motion om prästvigning av "lekmän" efter en slags teologisk kortkurs eller validering av existerande kunskap/erfarenhet är MYCKET, MYCKET intressant och ter sej i mina ögon som en "öppning" i flera avseenden. (Ett slags utvidgat veniat liksom).

Diskussioner sådana som denna kan f.ö. ha ett värde även där man inte lyckas övertyga varandra - genom att faktiska skiljelinjer klarläggs och kan bearbetas, medan inbillade, "pådyvlade" skiljelinjer kan avföras som osakliga.

2013-01-16 @ 17:15:37
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

Nå, till kriterierna kunskap och erfarenhet får förstås även fogas personlig lämplighet. Sedvanlig prövning alltså, även om just de akademiska meriterna (idag ofta av tvivelaktigt värde) får stryka lite på foten. "Utvidgat veniat" är det ju ändå inte utan en riktig prästvigning, "rite vocatus". Riktigt tänkt, tror jag! Men motionen avslogs ju, och nödfallsläget består (med lite olika nödlösningar...).

2013-01-16 @ 17:25:27
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Håkan Kero

Ok Tobbe, av ditt inlägg kan jag se att du ger mig delvis rätt och bibeln går som bekant att tolka till sin egen åsikts fördel. Jag kan bara redovisa i vilken miljö jag har uppfostrats i.
Oavsett uppväxtmiljö behöver vi begrunda Pauli ord i Ef.4 15-16. Om dessa ord får präntas in i våra sinnen, så börjar vi inte strida om vare sig ämbetsfrågor eller andra saker som blivit traditioner.

Grundorsaken till att önskemålet till en lekmannaledd nattvardsgång, är bristen på tillit till den svenska kyrkan. Av samma orsak är några angelägna om att söka samarbete med Missionsprovinsen. Båda dessa grupper borde läsa Ef. 4:1-16 innan de orsakar alltför stora sår i väckelsen med sin iver till förändring.

Nog kan vi diskutera traditioner, vanor och seder som finns mellan bibelns rader och utanför pärmarna. Men för allt i världen, se till så att det inte splittrar Guds församling.

mvh
Håkan

2013-01-16 @ 20:53:02
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: bertil kero

Det är bra att du Torbjörn ger lite info om "kyrkohistorien", som många inte tar del av

2013-01-16 @ 21:21:39
Postat av: Tobbe

Håkan!
Ett fint bibelord du hänvisar till. Väl värt att ta till sig!

Nej, naturligtvis inte splittring i onödan. När jag märkte den oerhörda debatt som blev efter mitt inlägg "Laestadian-nattvard" så fruktade jag att jag bidragit till att skapat en splittring. Men uppenbarligen finns redan en oenighet, den råkade bara nu bli synlig, för senaste dagarna har jag fått ett flertal hälsningar, SMS, telefon, epost, från människor längre norrut i Tornedalen som lever i eller i närheten av den laestadianska rörelsen, vilka alla uppmuntrat mig och tackat för mina ord och uttryckt glädje över att jag tog upp saken. Det finns uppenbarligen en stor oro över att "nyheten" med lekmanna-nattvard ska spridas och "tvingas" på dem som ännu vill stå kvar vid gammal ordning.

Om inte annat så visar också denna debatt hur svårt det är att nå enighet genom samtal och diskussioner (hur länge skulle du och jag, Håkan, behöva tala innan vi var helt ense?)men om enheten i stället uttrycks via ett gemensamt handlande så är det lättare (både du och jag kan samlas vid samma nattvardsbord - vilket vi gjorde senast i somras).

Svar: Se även Bertil Keros långa kommentar som just kom in under inlägget "Laestadian-nattvard" (scrolla tillbaka två inlägg).
Torbjörn Lindahl

2013-01-16 @ 22:50:40
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Håkan Kero

Tobbe!
Jag nog förstå reaktionerna, därför är det bra att ta det lugnt med drastiska förändringar.

Bertil!
Helt rätt, nattvarden är ingen bisak. Slarvigt skrivet av mig. Vad jag tänkte då jag skrev, var att: vem som leder nattvarden är en bisak. Tack för korrekturläsningen.

mvh
Håkan

2013-01-17 @ 05:24:14
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: ErikJA

Tack Torbjörn för ytterligare ett spännande blogginlägg. Läsvärt och begrundansvärt. (Även om jag fortfarande går och funderar kring ditt förra inlägg - bloggosfären är så snabb, så snabb.)

Postat av: Hans Ahlskog

Intressant debatt också för en f.d. laestadian. Citat: Om inte annat så visar också denna debatt hur svårt det är att nå enighet genom samtal och diskussioner (hur länge skulle du och jag, Håkan, behöva tala innan vi var helt ense?)men om enheten i stället uttrycks via ett gemensamt handlande så är det lättare

En fråga borde ställas med anledning av detta. Hur kan man uttrycka en enhet som inte finns, som ju "är svår att uppnå genom samtal"? Och en annan fråga eller undran: är det brukligt i Svenska kyrkan numera att omdefiniera den sakrala enheten och gemenskapen från att ha varit en enhet i lära och bekännelse till att numera gälla som en enhet i handling, t.ex. i ett gemensamt firande av nattvarden? Eftersom det har ordats mycket om kyrkohistoria skulle en gärna rekommendera ett studium av den ur- och fornkyrkliga synen på kyrko- och nattvardsgemenskap, förslagsvis utifrån Werner Elerts Abendmahl und Kirchengemeinschaft in der alten Kirche hauptsächlich des Ostens. För den kyrkan gällde enheten i läran och utan denna enhetliga lära firade man ingen nattvard tillsammans.

2013-01-17 @ 18:52:37
Postat av: Tobbe

Hans!
I grunden håller jag naturligtvis med dig. Och de synpunkter du här lyfter fram hade jag - åtminstone i någon mån - i åtanke när jag skrev, så jag insåg att min formulering nog var något situationsbetingad och ur ett principiellt perspektiv skulle behöva problematiseras.

Däremot är det väl så att jag under åren också sett exempel på hur man i vissa lutherskt konfessionella kretsar försökt nå läromässig enhet på ett sätt där man varit så petig in i minsta detalj att det snart inte finns någon att vara enig med. Det är väl när det urartar åt det hållet som strävan efter läroenhet också blir en återvändsgränd.

Men annars står jag för att nattvardsenhet ska bygga på läroenhet (men jag skulle kanske hellre säga enhet i tro). Det är tex därför jag tycker att de som motsätter sig lekmannanattvard ska avstå från att deltaga i den (det man gör ska spegla det man tror).

2013-01-17 @ 23:37:05
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Åke Talltorp

Med tanke på den viktiga motionen som nämns i 8 b, kan påminnas om att just denna modell förespråkades av anglikanen Rolan Allen för 100 år sedan, med bakgrund i bl.a. Kina-erfarenheter. I England har tanken förverkligats, men i Sv.K. VÅGAR man inte ta i frågan.Varför? - Jag skrev en lic.avh. om detta 1988/89 (Sacrament and Growth) och C-H Martling har skrivit en prästmötesavhandling 1971, "diakon, Veniat, Assistentpräst?" - väl värd att studeras på nytt! / Åke Talltorp, Linköping

2013-01-18 @ 15:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0