Handboksförslaget

Satt några timmar torsdag eftermiddag tillsammans med en kollega och gick igenom delar av nya handboksförslaget. Den del som gäller den allmänna gudstjänsten. Vi hann titta igenom, kommentera och bedöma fr o m inledningen t o m helig i mässdelen. Resten tar vi en annan gång. Här gäller det alltså texterna, inte det musikaliska.
 
Vad blev då slutsatsen av vår genomgång?
 
1. Är det något av det nya som vi tycker är bättre än det nuvarande? Svar: nej.
2. Är det något i det nya som vi skulle finna verklig glädje i att få använda? Svar: nej.
3. Är det något i det nya som vi ser som en naturlig och rimlig fortsättning på den liturgiska utvecklingen med dess succesiva upprättande av allmänkyrkligt gudstjänstliv, vilken pågått inom svenska kyrkan de senaste 100 åren? Svar: nej.
4. Finns det något i det nya som möjligen skulle kunna vara acceptabelt (men som knappast är så mycket bättre än det nuvarande att det motiverar att tvinga en gudstjänstgemenskap att lära om)? Svar: ja, något.
5. Finns det något i det nya som är så anpassat till "vår tid" att det sannolikt kommer att upplevas som gammalt inom relativt kort tid? Svar: ja, det tror vi.
6. Finns det något i det nya som är direkt teologiskt felaktigt?  Svar: ja, men bara någon enstaka formulering.
7.Finns det formuleringar i det nya som i sig själv möjligen skulle kunna accepteras men som tillsammans med ytterligare liknande material blir så svagt och tunnt att det gemensamt knappast håller som uttryck för kristen tro? Svar: ja, åtskilliga.
 8. Finns det formuleringar i det nya som är så "snömosiga" att det knappast går att bedöma om dom är rätt eller fel, dom känns bara totalt intetsägande? Svar: ja, en hel del.
 
Kuggfråga:
Blev våra mest frekventa reaktioner skratt eller gråt?
 
Kuggfråga 2:
Är detta ett seriöst handboksförslag eller är det en idébank för workshops och gudstjänstverkstäder på KU-läger och ungdomsledarkurser?

Kommentarer
Postat av: Carolina

Det skulle vara intressant om du utvecklade svaren på frågorna 5, 6 och 7 ovan med exempel.

Svar: Jag räknar med att skriva mer, och mer detaljerat.
Torbjörn Lindahl

2013-01-04 @ 20:12:23
Postat av: Andreas Holmberg

Håller med Carolina. Är f.ö. hos far i Lule med mina tre barn just nu (fast utan hustrun) och har haft en del roliga kusinbesök m.m. men tyvärr ingen möjlighet att - som jag hoppats - sammanträffa med bloggaren. Gud signe oss ändå.

Svar: Hade varit kul sammanträffa med dig, men fred-sönd har jag befunnit mig å annan ort - se nästa inlägg - men nu är jag tillbaka!
Torbjörn Lindahl

2013-01-04 @ 23:53:43
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Maria, Skonummer 39

Tänk att man snart är inne på sin tredje handbok/mässbok. Vilken erfarenhet! Vilka perspektiv! Vilka minnen! Ungdomarna har aldrig sjungit och bett för barnaföderskor i längre Litanian, men det har vi!! Ha!

Svar: Tyvärr så användes ju den längre formen av Litanian rätt sparsamt de sista åren den fanna kvar. men visst fanns det mycket i den som man fortfarande borde be för tex att "bevara alla biskopar, präster och församlingar i sann tro och heligt leverne"
Torbjörn Lindahl

2013-01-05 @ 00:43:00
Postat av: Sture

Ånä!

Ku är betydligt mer seriösa än kansliet i Uppsala!

Om tjugo år är det vi som ger igen.
Är det inte dags att kyrkan känner till vad som står i dess bekännelseskrifter?

2013-01-05 @ 00:56:20
Postat av: Mika

God reflektering, känner detsamma som ni. Dessutom är det många mässtexter som är omskrivna till oigenkännlighet, de har fått nya texter som handlar om saker som den egentligen inte alls handlar om. Agnus Dei, (O, Guds Lamm nr 5) i D-serien är ett av de värsta exemplen: "Du tar emot oss som vi är". Det är ingen teologisk felaktighet, vad jag vet, men Agnus Dei texten handlar om Guds Lamms förbarmande över mänskligheten och utgivandet av hans frid.
Nä, detta förslag måste röstas ner och göras om.

2013-01-05 @ 09:10:12
Postat av: Maria, Skonummer 39

Jag var tvungen att plocka fram en gammal mässbok och läsa igenom hela. Den fungerar fortfarande! Det är lite fascinerande, faktiskt.

2013-01-07 @ 17:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0