KG Hammar

Jag måste göra ett litet undantag och skriva trots att jag har bestämt mig att fasta från bloggande. Man kan ju se det som att man har rätt att "äta" på söndagar men jag bara råkade inte ha tid blogga på första söndagen i advent så jag får göra det om tisdagen istället. F ö verkar det som om läskretsen - som fortfarande i genomsnitt består av knappt 40 personer per dag trots att jag inget skrivt på snart en månad - under sistlidna söndag var upptagen med gudstjänstfirande och annat, för på första söndagen i advent hade jag 0 besökare på bloggen.Jag tror aldrig det hänt förr. Ska det tolkas som om läsarna består av idel frommisar eller var dom på stan hela skyltsöndagen och sålde hembakat för sina barns skolresor?
 
Nå, vad skulle jag då skriva som var så intressant att det kan få mig ändra mina principer? Jo, jag har fått en uppenbarelse.
 
Bakgrund:
Jag fattar inget av vad KG Hammar skriver. Det började med tankekonstruktioner som fick kritik sedan skrev han ett svar som fick kritik. I förra veckans KT skrev han svar igen och jag fattar ännu mindre.
 
Men nu har en kär kollega i landet gett mig den tolkningsnyckel som gör att man förstår KG. Kollegan sa:
 
- Felet är att du tror att Hammar är kristen. Om du istället lägger på tolkningsmönstret att han är buddhist då faller alla bitar snabbt och lätt på plats och allt blir omedelbart begripligt.
 
Att jag inte fattat det förr! Jag minns hösten 1999 då KG höll ett föredrag på dagar för alla präster i Luleå stift och levererade tio teser. Massor av folk var lyriska . Min reaktion: fint föredrag, men vilken religion handlade det om? Nu har jag äntligen fått svaret.
 
Vad ska man säga? Eureka!*
* jag har funnit det
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Det stämmer med vad K-G Hammar själv sa till Dalai Lama: "Innerst inne är jag nog en liten buddhist." (Se http://blogg.varldenidag.se/siewert/kg-hammars-privatreligion/ )

K-G Hammar är intelligent och trevlig. Men hur blev han ÄRKEBISKOP i en evangelisk-luthersk kyrka? (Samma fråga ställer jag mej beträffande Wejryd och Jackelén). Socialdemokraterna och Centerpartiet kanske har svaret?

Fortsatt god och glad och vilsam adventsfasta!

Svar: Fantastiskt bra artikel du länkade till. Att jag missat den! Min kollega och vän hade alltså mer rätt än han trodde.
Torbjörn Lindahl

2013-12-04 @ 00:24:16
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Ann-Katrin Roth

Intressant. Men från en som funnit KG Hammars politiserade attityd och offentliga ställningstaganden i en av Mellanösterns konflikter rentutsagt folkfientlig, inte är han nån vidare god buddist heller. Dalai Lama, som jag själv hört tala, har inte betett sig som KG Hammar.

Svar: Mellanösternfrågan avstår jag. Din formulering i övrigt, uppfattar jag, antyder en bild av buddhismen som en normalt fredlig idologi. Det är inte den enda och kompletta saningen. Inom buddhismen finns olika riktningar och även sådana som aktivt och fysiskt förföljer kristna till exempel. Har själv träffat en kristen från Sri Lanka som berättat om detta och som sade att vi västerlänningar ofta låter oss duperas då vår bild av buddhismen till största delen formas av "fredsaposteln" Dalai Lama (i det skick han numera uppträder i västerlandet ska man kanske tillägga).
Torbjörn Lindahl

2013-12-04 @ 13:11:30
Postat av: Ann-Katrin Roth

Jag förstår. Visst har jag som många tagit intryck av buddismens talesman Dalai Lama. Och ja, jag har trott att det varit en i huvudsak fredlig religion, något som förts fram av många konvertitet till buddismen. Om deras historia är så kantad av våld som andra de senasyte två tusen åren vet jag inte. Go' Jul!

Svar: Om buddhismens historia är "så kantad av våld" är inget jag kan bekräfta. Men det är en världsreligion med två stora huvudriktningar, varav Dalai Lama, enligt min sagesman, lär tillhöra den fredligare, i vart fall när det gäller förhållandet till kristna. Även kristendom och islam innehåller ju sinsemellan ganska skilda riktningar.
Torbjörn Lindahl

2013-12-04 @ 20:54:41
Postat av: den gamle kamraten

Min blogg utsattes för samma läsarbojkott 1/12. Noll tittningar! Aldrig hänt förr. Jag tror inte det beror på en allmänt gudstjänstupptagen läsekrets utan skyller bottennappet på macklemang på blogg.se.

Svar: Aha!
Torbjörn Lindahl

2013-12-05 @ 21:26:14
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Maria, Skonummer 39

Jag klandrar honom inte, han har kanske inte samma gedigna bakgrund som jag.
Låter kanske som ironi, men det är inte det. Det är tacksamhet för att jag fått HÖRA, ända sedan barndomen.

2013-12-05 @ 21:36:59
Postat av: Per-Eric Simma

KG Hammar Buddist?
Möjligt, men vad sägs om Kväkare?
Tanken föll in när jag såg att Helle Klein o hennes kollaga i dagarna har en Gudstjänst med en inbjuden talare från Kväkarna.
Var då tvungen att kolla vilka de är, och mycket verkar stämma med det som Helle och Hammar står för!
Bedöm själva- utdrag ur Vikipedia om Kväkarnas troslära:
*****
Kväkarnas teologi är enkel och avskalad. De tänker sig att det finns något av Gud inom varje människa som likt ett inre ljus kan vägleda en. De erkänner att man kan finna Gud i andra religioner och är därför kritiska till evangeliserande mission. Rörelsen betonar att var och en själv måste finna sin väg till Gud, att Gud finns inom varje människa, och att den personliga upplevelsen av Gud är den enda vägledning en människa kan ha. Kväkarna betraktar inte Bibeln som Guds ofelbara ord (bokstavstro) utan uppmanar medlemmarna att söka sanningen själva. De fattar beslut i enighet och kvinnor och män har alltid haft en jämställd position.
På senare tid har toleransen utökats till att även gälla homo- och bisexuella samt transpersoner. Många församlingar, framför allt i USA, Storbritannien och Australien tillåter samkönade vigslar, så även Vännernas samfund i Sverige.
Man behöver inte vara kristen för att vara kväkare (åtminstone inte i Sverige och i vissa andra kväkarsamfund i världen), även om kväkarsamfundet definitivt har vuxit fram ur kristendomen.
*******

2013-12-08 @ 15:40:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0