Juldagen
Håller helt med dej om dina tre "utmaningar", så länge punkten tre ("semper virgo") inte drivs som samvetsbindande lära (i stil med hur Rom även driver Marie himmelsfärd). Det är ju nämligen OCKSÅ fullt möjligt och etiskt fullvärdigt att Josef och Maria levde samman som vanliga äkta makar efter att de slutligen ingått äktenskap, även om det är sant att formuleringen "han kände henne inte, förrän..." inte är språkligt bindande. Deras äktenskap borde ju annars anses som ofullbordat och vad vore vitsen med det? Frälsarens unicitet och jungfrufödelsens mysterium drabbas f.ö. i ingen mån ifall han också i rent biologiskt hänseende blev "den förstfödde bland många bröder". (Även om jag själv delar uppfattningen att så inte blev fallet, främst p.g.a. indiciet att det blev lärjungen - och den kanske nära släktingen? - Johannes som fick ta Maria till sej efter Golgata).
Vi ska inte i förkunnelse och dogmbildning gå utöver vad Skriften lär vare sej i ena eller andra hänseendet - och är utmaningen för oss att (liksom Luther gjorde) kunna acceptera tanken på "semper virgo" är väl motsvarande utmaning för många av våra trossyskon i den världsvida kyrkan att ens kunna överväga möjligheten att Josef och Maria levde samman sexuellt som vanliga makar (vare sej de nu fick barn tillsammans eller inte). Det vore i alla fall vare sej under Josefs eller Marias värdighet.