Mitt liv i ett nötskal

Inspirerad av div bloggläsande insåg jag att eftersom jag fyller 60 år i år och börjar bli en mogen man och varit präst i snart 34 år, så är det dags att jag lämnar ifrån mig mitt andliga testamente. Håll till godo.
 
1. Jag befinner mig inom exakt samma gränser som förut. Född åtta mil från norska gränsen.
2. Jag har inte ändrat mig.
3. Livets alla "kartor" är helt oförändrade.
4. Jag är lika säker på att jag har rätt som jag alltid varit.
5. Jag är ännu mer säker på att jag har rätt än jag någonsin varit.
6. Jag har inte gjort någon som helst andlig "resa". Och om jag har det så har jag rest åt fel håll.
7. Principerna gäller lika mycket som tidigare.
8. Alla som har andra åsikter har lika fel som förr.
9. Om folk inte håller med mig så beror det bara på att dom inte (ännu) fattar hur det förhåller sig.
10. Jag har inte lust att lära mig något som inte bekräftar det jag redan vet.
11. Finns det något som jag ännu inte vet så är det förmodligen inte värt att veta.  
12. Jag står fortfarande och stampar på samma ställe där jag alltid stått.
13. Om någon påpekar det så skriker jag - högt!

Kommentarer
Postat av: Brorsdottern

Skönt att se att du även är lika klädsamt ödmjuk som du alltid har varit. :-)

Svar: Ödmjukhet är en dygd!
Torbjörn Lindahl

2013-04-04 @ 10:58:49
Postat av: den gamle kamraten

Konstigt...
Inlägget låter som kapitlet "Jag har också tänkt en gång så jag har tänkt klart" ur "En betong-sosses bekännelse".
Men du är väl inte sosse...?

Svar: Kanske inte (betong-)sosse men jag har träffat på boken "Cement-Bibeln" :)
Torbjörn Lindahl

2013-04-04 @ 15:34:27
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Gunvor Vennberg

Anar en viss ironi här ;-) men vill ändå kommentera något:

"rest åt fel håll" - i vems ögon då? Är vi inte idag närmare Jesu återkomst än den dag då vi kom till tro? Det kan väl bara anses vara "rätt håll"? "Vi går mot döden var vi går" är också en resa, men för den som tror på Jesus är döden besegrad och vi går genom död till liv. Det kan väl inte heller vara en resa annat än åt "rätt håll"? Till syvende och sist är det väl bara Gud som rätt kan definiera vilket håll som är rätt och fel? Även den som står still och fast rör sig. I rummet snurrar jorden och tiden går. Andligt säger Jesus att "när jag blivit upphöjd skall jag dra alla till mig". Utifrån det perspektivet är det inte fy skam att stå kvar där man står och inte springa bort från den Helige när han möter oss ur framtiden.

Svar: Ironi var ordet sa Bull, men svärmor brukade alltid säga att man ska titta på vad folk skrattar åt för när dom skrattar talar dom allvar...
Torbjörn Lindahl

2013-04-04 @ 15:42:24
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se
Postat av: Father Brown

Bra sammanfattning av din karaktär tycker jag. När någon ställer frågan "Vem i hela världen kan man lita på?" så är väl svaret helt enkelt Torbjörn Lindahl...:)

2013-04-11 @ 19:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0