Missionsprovinsen (och skvaller om Stiftskansliet)
* beror den andliga kraften kanske på att Anders är en "riktig" präst på ett sätt som jag inte är? Han står ju genom sin vigningsbiskop via kenyanske biskopen Obare och ett antal afrikanska biskopar i en vigningskedja som går tillbaka till biskop Bo Giertz. Och det var ju en kristen biskop.
http://missionsprovinsen.se/blog/2012/09/20/korpilombolo/
Lite tillägg:
Du glömde(?) nämna ockupationsstyrkornas moderata förband plus en del andra mer eller mindre kyrkfolkliga miliser. Och att ockupationsmakterna flyttar in sitt folk och bosätter sig på det intagna området. Samt bygger murar för att begränsa rörelsefriheten för de ockuperade som man fastän dessa saknar makt säger är en säkerhetsrisk man måste vara mycket rädd för.
En bra idé av dig. Samma tanke har vi haft, men ej
förmedlad till hösta ledningen i stiftet.
Modigt gjort Torbjörn - tack för det!
Bertil
Nu börjar man snart bli så gammal att man kan skita i vad folk tycker. Det är skönt.
Ska vi vara ärliga så nämns de ringa namnen på folk från stiftskansliet också ibland vid våra fikabord i Domkyrkoförsamlingen och understundom även i negativa ordalag. Kanske det här illustrerar att stiftskansli och församling på något sätt finns alltför långt ifrån varandra och därmed har horisonter som i hög grad skiljer sig åt, vilket är en god grogrund för baktal. Våra relationer är på det stora hela goda och vänskapliga tycker jag, men dessvärre är de heller inte speciellt djupgående utan ganska "pratiga". Har en känsla av att vi i församlingarna ofta undrar vad vi egentligen har stiftskansliet till och att man på stiftskansliet lite von oben undrar vad man egentligen håller på med i församlingarna.
Tobbe!
Nu har du varit i Erkheikki och Korpilombolo. Det närmar sig, snart kommer du väl till Sattajärvi?
Jag funderar lite över passussen om avsaknaden av liturgiskt överdåd. Det är väl så att Gud förväntar sig av oss det vi klarar av, varken mer eller mindre, utan precis detta. Då är det kanske så att Han förväntar sig pompa och ståt då den jämförelsevis rika domkyrkoförsamlingen samlas för tillbedjan i sin katedral, medans kraven på den ideella församlingen som samlas i en hyrd lokal är på en helt annan nivå. Olikheterna i ekonomiska möjligheter betyder ju inte att liturgin i sig behöver skilja sig åt.