Begravning

Var på begravning i Boden idag. Den var för kollegan, sjukhusprästen Gunnar Olsson, som avlidit efter en tids sjukdom.

Jag lärde känna Gunnar i mitten av åttiotalet då han med sin familj kom till Gammelstad. Vi blev kollegor och han och familjen flyttade in i ett hus på samma gata där vi bodde. Eftersom våra tre barn var i ungefär samma ålder så hade vi en del med varandra att göra även privat.

I några år arbetade Gunnar i församlingen (Nederluleå) men när sjukhusprästtjänsten vid lasarettet i Boden blev ledig så sökte han den. Jag kom att sakna Gunnar som nära kollega men han anförtrodde mig att det var sjukhusprästtjänsten han redan tidigare haft siktet inställt på. Han hade ju även tidigare haft sådant arbete söderut.

Gunnar med familj flyttade till Boden och därmed fick vi mindre med varandra att göra.

När sjukhusen i Luleå och Boden stängdes så flyttade sjukhuskyrkan till det nya gemensamma lasarettet i Sunderbyn och Gunnar flyttade givetvis med och blev återigen präst i Nederluleå. Men då hade jag redan slutat i församlingen så vi har inte varit nära kollegor på senare år, men vi har setts i olika sammanhang.

För ett drygt år sedan då jag låg en vecka på sjukhuset fick jag besök av Gunnar två gånger. Han var då redan märkt av sin sjukdom men jobbade fortfarande. Därefter har jag mött Gunnar två gånger, den ena vid en gudstjänst i Rörvikskyrkan den andra gången när jag hälsade på hemma hos honom och Lena. Vi fick då be tillsammans.

Många är det som bett för Gunnar under hans sjukdomstid, många med bön om ett helande. Nu blev det inte så. Varför? hör kanske till de frågor som en gång blir besvarade. Tröst får vi söka i det faktum att det största helandet ligger i att gå döden till mötes i tron på sin Frälsare.

Vila i frid till uppståndelsens morgon!

Kommentarer
Postat av: Hanna Johnselius

Vilket fint inlägg, Torbjörn!

2012-05-12 @ 16:32:51
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Lena O Sandling

Först nu läser jag om Gunnars begravning. Har av någon fått höra att du bloggar.

Det var trevligt att höra om din o Gunnars kontakt och att ni bodde på samma gata i Gammelstad.

Trösterika ord om himmelen och helande, ibland glömmer man det mitt i sorg.

2012-06-10 @ 15:38:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0