Allt jag inte skriver om

Jag ska för en gångs skull - och som läsarna förstår pga total brist på inspiration - imitera min gamle kamrat som i senaste inlägg på sin blogg skriver om allt han inte skriver om.
 
1. Jag skriver inte om att jag i lördags gjorde som utlovat: stannade hemma och firade advent vid helgsmålstid, enligt tradition ända sedan min barndom.*
 
2. Jag skriver inte om att jag gick på hockey i tisdags och att jag nu börjat sitta på G-läktaren (man ser bra) där priset fr o m denna säsong bara är hälften av de övriga platserna. Alltså kan man gå dubbelt så ofta. Men Luleå förlorade. Ingen toppenmatch. Glädje ändå att Luleå tog ledningen i tabellen. (Noterar särskilt - dock helt utan skadeglädje - att Rögle ligger i andra änden av tabellen.)**
 
3. Jag skriver inte om nya handboksförslaget, vilket jag bl a läste om i senaste numret av vårt fackförbunds tidning. Där talades om en handbok för "vår tid". I min ungdom (slutet av 60-talet) utkom bönboken "Böner i vår tid". Den betydde mycket för mig under några år. Nu känns den ohjälpligt gammal och förlegad. Vår tid har en tendens att gå över fort, alltför fort. Och vad är det för högmod som gör att man tror att vår tids "vår tid" är så annorlunda än andra generationers "vår tid" att det motiverar att byta ut stabil hållbar liturgi mot tidsbundet modetjafs.***
 
4. Inte heller skriver jag om utvecklingen i mellanöstern, men jag kan nog känna med den artikel som min gamle kamrat i översatt skick publicerade på sin blogg.****
 
5. Inte heller skriver jag om det som också nämndes i senaste fack-tidningen: att hotbilden mot präster i storstäderna ökat. Ifrågasätter inte att hoten ökat (i antal och/eller allvar) men att hotbilden ökat. Hotbild är ju det som framträder när man beskriver hoten. Hur kan hotbilden öka? Har man lagt den i kopiatorn och tryckt på 200% ? Modernt språkslarv.*****
 
6. Inte heller skriver jag om det som engagerat mig starkt senaste dagarna: arbetsgivarens nya rutiner för kontanthantering, vilka jag tycker är en aning onödigt krångliga för oss på "golvet".  Jag fick nämligen av arbetskamrat informationen att de nya rutinerna måste uppehållas pga krav från bankerna. Ett milt ord i rättan tid. Annars hade jag snart fått sjukskriva mig pga magont pga administrativa onödigheter :)******
 
7. Inte heller skriver jag mer.

* och ** och *** och **** och ***** och ****** tänk så långt det blivit om jag verkligen skrivit något om detta ämne :)

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Börjar ana vissa oroande tendenser ang punkt 2...

2012-12-06 @ 11:41:34
Postat av: maria, Skonummer 39

Håller helt med om punkt 3.

2012-12-06 @ 16:55:06
Postat av: Jan-Anders Ekelund

Så skola de sista bliva de första, och de första bliva de sista.

För övrigt åkte jag buss med din syster igår, vi jobbar i samma hus! Hon verkade också glad fastän era glädjeämnen delvis är något olika!

2012-12-06 @ 23:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0