MC, kyrka och bio

Startade dagen genom att med hjälp av tvåhjuligt motordrivet fordon ta mig till kyrka i grannkommun. Skälet till det var att få träffa god vän som jag för länge sedan lärt känna i annat sammanhang men som nu ofta huserar i kyrkan ifråga. Det mötet var roligt. Värdefullt var också mötet eller ska vi säga gudstjänsten trots att det inte var mässa. Det var i alla fall söndagsgudstjänst.

Intressant samtal - men alltför kort - fick jag när jag hälsade på prästen i kyrkan. Han berättade att han läst mina skriverier om nattvarden här på bloggen och även om han medgav att han inte delade alla mina praktiska synpunkter så var vi överens om att det numera behövs tydlig undervisning om nattvarden. Hans erfarenhet var att en reformert syn smyger sig in också i det som ska vara lutherska sammanhang.

MC tillbaka till Luleå, men södra sidan av älven denna gång. I sta'n mötte jag en av döttrarna som hjälpte mig hitta lämplig present till andra dottern som snart fyller jämnt. Ni inser ju att en nästan 60-årig fader inte kan ha en aning om vad en 30-årig dotter kan tänkas önska sig.

Solig dag inspirerar givetvis till hojkörning så efter det att ärendena å staden var avklarade blev det MC-tur norrut. Dock bara till Persön och sedan över Örarna hem. I sista sekund beslöt jag svänga av E4 istället för att, som först tänkt, köra till Börjelslandet och sedan till Råneå på kurviga vägen över Sundom. Man ska inte överdriva det hela, tänkte jag. Men så fick jag i alla fall en privat septemberrunda trots att jag alltså inte deltog i den officiella som gick idag.*

På kvällen blev det hoj igen till kyrkan, men vanlig trampcykel denna gång till mer närbelägen kyrka där det var mässa. Efteråt blev det filmvisning hemma hos goda vänner som har DVD och stor platt-TV (vilket jag saknar) tillsammans med flera andra vänner och filmen vi såg var en som vi fick i Österbotten förra helgen: "Post till pastor Jakob". Inte helt ny film. Har den gått på bio i Sverige? I Finland, där den är gjord blev den visst mycket uppskattad. Klart sevärd. Stillsam och gripande.

Så har det blivit två filmer på två dagar.** Igår när jag var på sta'n fick jag nämligen för mig att gå på bio och se Jägarna 2. Kanske inte riktigt lika bra som ettan, men har man haft regissören Kjell Sundvall som klasskompis så har man...

- - - - -

PS. Dag Sandahl har slutat blogga på tidningen Östran, men fortsätter blogga på annan bloggportal. Givetvis lägger jag in en länk till hans nya blogg.
* septemberrundan går samma sträcka som första maj-rundan, dvs, fyrkanten runt, men man kör åt andra hållet. I år startade man i Boden sedan Luleå, Piteå, Älvsbyn och åter till Boden

** men två kyrkbesök på en dag - till tröst för alla som börjar oroa sig för min fromhet

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Är det inte dags snart att börja reklamera, som den galn, f'låt, gamle kamraten har uttryckt sig vid något tillfälle, för den del verksamheten som tar sin början i veckan

2011-09-19 @ 15:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0