Karleby

i Österbotten har jag varit till denna helg. Precis som några gånger tidigare. Det har alltså varit Kyrkhelg anordnad av div väckelserörelser inom Finska kyrkan. Som jag tidigare sagt så har jag upplevt dem som ett slags Linköpingsmöten (det vi hade i Sverige tre gånger åren kring millenieskiftet, på inbjudan av Biskop Bertil Gärtner).

1. Denna gång medverkade jag också. Med ett seminarium om helande och förbön för sjuka under rubriken Jag är Herren din läkare.

2. Den andra (eller korrektare: den första) seminarietiden lyssnade jag på ett seminarium rubricerat Fräls mig från farorna som handlade om alternativa vårdmetoder, dvs allt som möter inom den new age-präglade må bra-branschen. Mycket informativt även om jag väl får erkänna att jag hört det mesta förut. I samband med måltider och andra ledigheter kom jag i samtal med flera människor som vittnade om att behovet av vägledning i dessa frågor är mycket stort.

3. Föredrag, predikningar och seminarier var som vanligt gedigna och innehållsrika.

4. Roligt träffa vänner från olika sammanhang. En del har jag under några år lärt känna just vid dessa kyrkhelger, andra har jag känt från tidigare, fr a från OAS-rörelsen och från laestadianska sammanhang.

5. Särskilt roligt var att få lyssna till den ungdomskör som startats av ungdomar komna ur just laestadianska väckelsen. Laudate Eum heter kören. Givetvis köpte jag deras CD.

6. På hemvägen i minibussen lyssnade vi till CD:n - och jag fick utlopp för mina ärvda läraregenskaper genom att få lära gammal vän hur man öppnar ett CD-fodral:)

7. Bodde gjorde vi på en lägergård som kyrkan i Karleby äger. Fint på alla sätt och praktiskt givetvis att bo tillsammans på samma ställe, men visst hade jag haft det mer ombonat om jag accepterat inbjudan att bo hos kristet par jag tidigare fått logera hos. Nästa år får jag göra det - för givetvis far jag dit igen. Om Kyrkhelgen ordnas igen vill säga.

8. Det enda som kanske gör oss svenskar lite besvikna är mässorna. Dels att använda särkalkar. Total stämningsförstörare. Eller kanske ska vi säga andakts- och vördnadsförstörare? Nej, detta förstår jag mig inte på, det är bara att erkänna. Även på många andra sätt upplever man det som att den högkyrkliga liturgiska förnuyelsen gått vår östra systerkyrka förbi. Den liturgiska upplevelsen är till stor del en 1960-talschock. Sedan förkommer nymodigheter (allmänna i finlandssvenska sammanhang eller Karlebyspecialiteter?) såsom att lekman leder tackbön efter avlösningen och kollektbönen. Och varför sitter man under Sursum Corda (upplyft era hjärtan) och prefationen?

Hmmm...?

9. Nå detta känns till slut som randanmärkningar. Glädjen över den gedigna andlighet man erfar överväger. Vi som är obekanta för de flesta deltagarna ser ju inte heller det som många av de finlandssvenska ser: att dessa Kyrkhelger innebär möten över många väckelserörelsegränser. Givetvis till stor glädje för trossyskonen i öster.

Gud välsigne Er. Tack att vi fick vara med!

Kommentarer
Postat av: Daniel G

Roligt att höra om dina färder i Österled.

En randanmärkning till din liturgiska randanmärkning: Jag tycker det låter som ett ganska logiskt och naturligt skede i liturgin att lekman leder tackbön efter avlösningen. Gudstjänsten är ju hela församlingens gudstjänst, och jag har svårt att se att den bönen skulle vara vikt för vigd.

(Snygg allitteration, eller hur!)

2011-09-12 @ 11:35:12
Postat av: den gamle kamraten

Allt som prästerna gör i en gudstjänst förutom Nattvardsbönen och helst också Avlösningen och Välsignelsen är väl egentligen Gudsfolkets - alltså församlingens - egendom som ämbetskåren i någon mening tjuvat till sig - eller?

2011-09-12 @ 12:03:01
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Jokke

Jag blev väldigt undrande hur både blogginnehavaren och "den gamle kamraten" som båda är välutbildade och trovärdiga ser på de olika rollerna - präst - diakon och församling i Nattvardsfrågan?

2011-09-12 @ 13:56:30
Postat av: Tobbe

Jokke!

Klart att min gamle kamrat och jag kan ha olika perspektiv - vi är kamrater, inte masstillverkade robotar:)



Daniel G och gammal kamrat!



Givetvis har ni rätt - men ändå fel. Om man ser den bibliska modellen så sade folket sitt Amen till den av någon ledda bönen eller förkunnelsen. Så har traditioneltt skett med kollektbönen.



Vad gäller tackbönen efter nattvarden så ska den givetvis höras som mullrande åska nerifrån bänkarna (precis som Fader vår, Trosbekännelsen och syndabekännelsen).

2011-09-12 @ 20:06:04
Postat av: Tobbe

Jag menade givetvis tackbönen efter avlösningen. Vad gäller tackbönen efter nattvarden så brukar den ju varieras efter kyrkoåret vilket gör det svårare att få folket kunna den så väl att det mullrar som åska från bänkraderna.

2011-09-12 @ 22:01:34
Postat av: Mats

Biskopen i Borgå stift (det svenska stiftet) tycker inte så värst mycket om kyrkhelgen. http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=225288

2011-09-13 @ 19:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0