Mer argument hit och dit

I mitt förrförra inlägg Argument mot katolicismen har JanneL i en kommentar lagt in en länk till en katolikkritisk film (54 min) som han tyckte jag borde se. Jag såg den och skrev sedan en kommentar som blev en kommentar till som blev en till - eftersom man alltid glömmer något som man sedan vill lägga till.

Funderade om jag skulle skriva ett helt nytt inlägg då det blev långa kommentarer, men hänvisar tillbaka till föreg föreg inlägg istället.

En kort sammanfattning av vad jag vill säga i mina tre kommentarer kan vara detta:

man bör som lutheran passa sig lite för reformert katolikkritik. Risken om man låter sig påverkas för mycket av den är att man

a) sågar av den gren man själv sitter på
b) går ur askan i elden

Kommentarer
Postat av: JanneL

Det spelar ingen roll vilken grupp du tillhör Torbjörn, vi är alla hedningar. Men den katolska läran och inte så långt efter den SV kyrkan, lär ut en helt felaktig lära om hur människor skall komma till TRO!



I den Svenska kyrkan tror man att man är frälst för att man är döpt o går regelbundet till nattvarden typ! Det är såna argument man själv för höra och läsa om.



Jag förstår inte att du kan på nått vis försvara en fel lära med att man ändå gör "bra saker". Det finns otroligt mycket människor som gör bra saker, som inte är religiösa ett smack. Det hjälper inte, om det vi gör inte kommer av TRO, det blir bara krav bakom, gör jag det här så får jag nog tillbaka osv... I trosgärningar, så blir det inga krav. Vi vet att det vi fått av nåd/gratis det skall vi också dela vidare. Märkväl dela vidare, det är inget vi ger åt någon. Vi har inte den makten att ge TRO till någon, utan vi kan bara berätta om Jesus och vad han gjort för oss, men kraften finns hos GUD.

2011-05-17 @ 13:13:09
Postat av: Tobbe

Det börjar kännas som om denna debatt nått vägs ände.

2011-05-17 @ 16:01:39
Postat av: JanneL

Nå jag tycker inte det är ens början till debatt. Men som du vill, jag märker att du har din "bild" klar.

2011-05-17 @ 18:14:13
Postat av: Annette Öberg

Jag stöder din kommentar JanneL. Vi "hedningar" dock med Tro som vi fått av Nåd, vi kan vara redskap i Guds hand, så - dela med oss - berätta - men Gud ger växten, Tron.

Ser även jag en fara i, att den katolska läran lyfts fram som något "gott" - Luther må ha haft samma känslor på sin tid.

Fil.3:12-16 "...men jag jagar efter att gripa det, eftersom jag själv har blivit gripen av Kristus Jesus. ..jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför...Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus....Tänker ni fel i något avseende, skall Gud uppenbara också det för er. Dock, låt oss hålla fast vid det som vi har nått fram till."

"Alla ska vi en gång stå inför Guds domstol..avlägga räkenskap inför Gud"

2011-05-17 @ 21:52:55
Postat av: Jokke

Om du nu JanneL dömer ut min och miljoner med andra människors tro, så måste jag verkligen uppmana dig till självrannsakan! Jag fick en underbar Gudsupplevelse i vuxna år och lät döpa mig. Idag är min tro lika stark 25 år efteråt - men nu vet jag att mitt barndop var tillräckligt redan från början. Dessutom är jag övertygad om att jag fortfarande kan be min saliga moder be för mig som jag gjorde när hon levde, och även be Maria be för mig. Detta ersätter inte på något sätt mina böner till Herren utan uppfyller hans uppmaning att vi skall be för varandra.

2011-05-18 @ 20:37:47
Postat av: JanneL

Jag dömer inte någon människa, det är Bibeln ord som dömer. Det finns inget stöd i bibeln för den relik/traditions lära som katolismen frambär.



Här ännu en artikel som behandlar reliker!



http://www.varldenidag.se/opinion/debatt/2011/05/16/Saligfoklaring-saknar-bibelstod/



Citat:

>> Under saligförklaringsceremonien i Rom fanns ett provrör med Johannes Paulus II:s blod. Provröret satt i en vacker spira och hölls upp inför påven och världens tv-kameror. Det var under Johannes Paulus II:s sista dagar som fyra provrör fylldes med blod. Kardinal Stanislaw Dziwisz, som var påvens privata sekreterare och numera är ärkebiskop i Polen, sa till nyhetsbyrån AFP att "De är reliker av högsta rang". << slut citat



Man häpnar och tar sig för pannan!!

Postat av: JanneL

@Jokke



Jag vet inget om din tro och vad du har i ditt hjärta, endast Gud ser in i människor hjärtan.



Jag dömer inte en enda människa, det jag be(dömer) är att den katolska lära med den lutherska i släptåg, är ute på djupa vatten och fördunklar vägen till Jesus för många miljoner människor, kristna som otrogna.



Jag har nog självrannsakan kan jag lova, jag kan inget annat än tacka Gud att han utgav SIN ende SON för mig. Jag arma syndare, som intet har att komma med inför Gud. Men genom hans son Jesus får jag komma precis som jag är, han skall försvara mig inför fadern, precis som Job också fick utbrist i all sin plåga.



Job 16:19:

Se, redan nu har jag i himlen mitt vittne,

i höjden min försvarare.



Men om du läser länken jag gav, så ser du att inte ens Jesus blod räcker nå mera! Det är ohyggligt, vet du det. Den största synd som bibeln pratar om, det är otron på Jesu verk där på golgata mellersta kors.

2011-05-18 @ 21:39:10
Postat av: Jokke

Jag häpnar också inför sådana uttryck för tron, men måste acceptera andras kultur, och måste

samtidigt försöka förändra det vi vet är fel.

Jag tror att vi alla har någon sorts "relik", efter våra förfäder som gör att de känns "närvarande" när vi håller i det föremålet. Förlåt att jag la mig i, men jag kunde inte hålla mig. Guds frid med er mina bröder.

2011-05-18 @ 21:59:14
Postat av: JanneL

TRO är ingen kultur Jokke!



Den har vi fått av nåd och endast genom nåd!Det behövdes att någon skulle dö i mitt ställe, det är väldigt svårt för människan att inse detta. Vi försöker med alla olika saker, att förtjäna en plats i himlen, men sådana försök funkar inte!



Jag vet jag brukar nog prova den vägen också. Ibland kan man tycka att man har lyckats så bra, hela dagen (veckan om det går riktigt bra) har varit riktigt perfekt i att vara from. Nå det är ju totalhaveri redan där, jag kommer aldrig hur from jag än tror mig vara, ta mig till Fadern. Ingen kommer till fadern utom genom mig säger Jesus. Nog kommer det trosgärningar i en levande kristen människa liv, men det är inget som kommer av oss själva, utan det är på grund av TRON som finns i våra hjärtan.



Jag har som alla andra närstående som gått bort, men jag kan lova dig att jag inte har en enda relik av dessa som jag ber till eller bugar inför. Däremot finns en saknad, men icke en önskan om att dom skulle behöva komma tillbaka till detta jordeliv, inte ens för en närvarokänsla. Dom som dött i tron får vila i abrahams-sköte, jag lever i förhoppningen att vi får mötas i HIMMELEN med Jesus och änglaskarorna, sjungandes den nya sången.

2011-05-18 @ 22:39:57
Postat av: JanneL

@Tobbe



Nu blir det lite mycket kommentarer i din blogg, men jag vill bara bemöta dina två punkter som du lade fram.



a - såga av den gren man själv sitter på

b - går ur askan i elden



Vet du det går inte att kompromissa med TRON, den vilar som du vet och alla andra, på Bibelns första testamente, som profeterar om den som skall komma, Frälsaren Jesus kristus. Den vilar också på Nya testamentet som talar om den som kom - Jesus kristus som uppfyllde lagen, så jag och alla andra som TROR på honnom ska ha evigt liv.



Kan jag tro det av hela mitt förstånd, hela mitt hjärta, då behöver jag inte vara rädd att såga av nånting. Jag har ingen skillnad om det är katoliker eller lutheraner eller laestadianer eller vad du vill. Håller vi oss inte till den läran, då sitter vi inte ens på grenen till vinstocken.



Sen b punkten förstod jag inte riktigt, vilken aska, vilken eld? Vi är antingen troende eller inte, vilket gäller för alla människor som tro på Jesus som sin frälsare. Däremot relikbugande och avgudadyrkan kan jag skippa utan problem, spelar ingen roll om det är i katolska kyrkan eller lutherska kyrkan eller den traditionsbundna leastadianska rörelsen. Nog finns där i alla dessa skaror troende människor, men (lärarn)a haltar betänkligt.



2011-05-19 @ 00:07:39
Postat av: Tobbe

Hej JanneL!



Så mycket som du har att skriva: du har aldrig funderat på att starta en egen blogg?

2011-05-19 @ 01:24:31
Postat av: JanneL

@Tobbe



Du är ganska fräck och hånfull!!



Vilket man inte kanske borde vänta sig av dig, som ändå skall vara en själavårdare, en röst på sions murar osv... Du väljer att förlöjliga mig på dina inlägg, sen hånfullt deklarera att nu slutar vi diskussionen. Men du gör ju som sagt hur du vill på din blogg, men din åsikt kan du inte gömma och du är en "offentlig" person, dessutom en "Herrens tjänare".



Jag förstår inte vad som är så jobbigt för dig att någon skriver/besvarar inlägg i din blogg. Det är rent löjligt och ohederligt att inte kunna besvara och stå för sina offentliga påståenden Tobbe!

2011-05-19 @ 11:42:01
Postat av: Tobbe

1. Absolut inte fräck och hånfull. Men det visar sig återigen att kommunikation på nätet är svårt eftersom stämningar, känslor mm, vilket i samtal förmedlas genom ansiktsuttryck och kroppspråk, inte kommer med. Det gör att man via nätet ofta tolkar in mer i varandras ord än sändaren avsett.



2. Absolut inte är det jobbigt för mig att folk kommenterar. Däremot har jag många gånger deklarerat att jag själv bestämmer i vilken utsträckning jag vill gå i diskussion med dem som kommenterar.

2011-05-19 @ 16:41:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0