Andlig och världslig glädje

Den världsliga först! Idag har jag åkt SMC Norrbottens första majrunda. Enligt en uppgift jag hörde så var vi minst ca 800 motorcyklister som körde från samlingsplatsen i Luleå. Inte lika många som i det vackra vädret för 2-3 år sedan således men betydligt fler än fjolårets bottennapp (drygt 100) i ihållande regn.

Givetvis mötte min gamle kamrat upp på Storgatan i Älvsbyn efter att ha släppt allt vad annars han hade för händer (vilket inte borde ha varit så mycket eftersom det var vilodag :). Vi fick en pratstund över en kopp kaffe på stående fot vilket betyder att kamratskapen består ytterligare ett år även om vår mest frekventa gemenskap består i att ge varandra små gliringar på våra respektive bloggar.

Efter den obligatoriska palten på Nolia i Piteå var det dags för hemfärd. Då verkade det en stund som om hojen inte ville vara med längre. Den var nämligen något som den aldrig brukar vara: trögstartad. Men efter en stund gick den igång och sedan gick hemfärden som en dans.

Jag hann precis byta om och slänga mig i bilen för färd till grannkyrkan på Björkskatan där kollegan Bosse hade mässa. Tur för mig som annars skulle varit totalt på "hednasidan". Jag insåg när jag läste i min dagbok för en tid sedan att jag en gång tidigare missat högmässan pga första majrundan även om detta är första året (under mitt MC-liv) som första maj är en söndag. Det var för några år sedan när första maj var på Kristi Himmelsfärds dag. Glädje att få avsluta dagen med mässa. Så fort man fått ta emot det heliga sakramentet så inser man vilken andlig hunger man bär för plötsligt infinner sig en total märklig känsla av andlig mättnad. Som alltid värdefullt höra Bosse predika.

Snabb färd till flygplatsen för att möta annan vän och kollega som under några dagars utlandsvistelse haft sin bil på min gård. En kopp kaffe och en stunds givande samtal hann vi med innan han drog norrut.

Nu är som sagt våren här. Alltid roligt med majrundan. Kul att se så många motorcyklister. Många som man börjar känna igen efter flera år. Då jag också är en av dem som brukar gå runt och sälja våra märken (ett nytt för varje år) så får jag prata med många trevliga motorcyklister. Men jag måste erkänna att själva motorcykelkörningen fyller mig numera inte med riktigt samma euforiska känsla som för några år sedan. Men det är klart: nyhetens behag kan inte vara för evigt. men lite kul är det att se ett klipp på YouTube.

Nu ska jag några dagar ägna mig åt ytterligare annan slags glädje så det kan bli lite si och så med bloggandet.

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Nu vill läsarna veta om Benedikt sa något



2011-05-07 @ 10:17:05
Postat av: Hannu Ruokola

Hej, Torbjörn! Trevligt att läsa din blogg och se, att det finns motorcyklister även långt upp i landet. Här i söder finns naturligtvis större möjligheter till att köra motorcykel, jag tänker på vinterns längd, men å andra sidan har ni möjlighet att dubba era hojar med riktiga endurodubbar.



Lite kort om mej, jag heter Hannu Ruokola, född i Tavastland i Finland som man kan ana utav namnet. Jag är kristen och troende på Jesus Kristus och gift med min fru Ingegerd, som har sina rötter i Borås-trakten. Vi bor i Burseryd i Mellanvästra Småland nära Halland och Västergötland. Och jag tycker om att ANVÄNDA mina motorcyklar, jag har en mil till mitt jobb, och dit och hem kör jag antingen Yamaha XJ 900 Diversion eller Yamaha TT 600 RE, bägge maskiner härstammar från 2003.



Jag är medlem i den finska kristna riksklubben Gospel Riders, som har några enstaka medlemmar i Sverige, bl.a. Juhani Pehkonen i Haparanda. Gospel Riders är allkristen klubb, medlemmar från olika kyrkor, men ändå med god kristen profil för ALLA slags motorcyklar, dvs. motocross - enduro - custom och annat tänkbart. GR är alltså inte någon kristen kopia av HA bara med H-D och liknande.



Vi har lärt känna många goda vänner inom ELM-BV, som kör hoj i Skåne och igår var vi på Bjärerundan på Bjärehalvön. Vi startade med gudstjänst i Ängelholms Missionshus och avslutade på Gullan och Sven Ekhems gård i Förslöv med nypotatis och sill. I år blev vi endast 7 ekipage, men på tidigare år har vi varit över 20 cyklar.



Jag blev glad, när jag läste, att du ska vara med på Sommarmötet i Hässleholm och förkunna där!



Broderliga hälsningar

Hannu Ruokola

2011-06-06 @ 11:39:14
Postat av: Hannu Ruokola

Torbjörn! Vi ses väl i Hässleholm? Jag hoppas på att vi kan komma då dit och träffas!

Hannu

2011-06-06 @ 12:23:05
Postat av: Tobbe

Givetvis kommer jag till Hässleholm som planerat. Du får ge dig tillkänna så vi får hälsa på varandra.

2011-06-06 @ 18:28:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0