Ljus i mörkret

Kan man vara med i kyrkan längre, kan man gå i gudstjänsterna? Finns det präster som är värda de kristnas förtroende? Frågor som diskuteras av dem som är kritiska - ofta med rätta - mot den generella utvecklingen i vår kyrka.

Midsommardagen är en dag då det i många församlingar firas friluftsgudstjänster och andra "lättare" gudstjänstvarianter. Eftersom jag är ledig idag så sökte jag någonstans att gå. Jag fann Domkyrkan där kollegan Bo Nordin firade mässa. Visserligen en söndagsmässa - jag undar ju som alltid varför man inte har en ordentlig högmässa! - men med tre textläsningar så blir ju skillnaden mot en hel högmässa nästan försumbar.

En mycket god och tänkvärd predikan från Bosse. Härligt att man kan få ett ordentligt budskap även på den helgdag som lätt kan fresta till att bli flumhelgdagen nr 1. Enda smolket i glädjebägaren var att det fortfarande används alkoholfritt vin i Domkyrkan. Att jag deltog i kommunionen ändå får ses som en tillfällig eftergift eftersom domprosten tydligt signalerat i prästkollegiet att han vill återinföra riktigt vin i huvudkatedralen precis som i alla andra församlingens kyrkor.

Jag tror mig kunna säga att det i kyrkan fanns ett antal personer som kommit just för att det var en "riktig" gudstjänst och inte bara någon slags frilufts- musik- sång- tillvändhets- el dyl-gudstjänst. Så blir min "fördom" bekräftad: firar man ordentliga gudstjänster så kommer det folk.

Kyrkkaffe hos mor o far. Så blev det här både en välsignad och en trevlig dag.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Här är ett, förhoppningsvis, annat ljus i mörkret...



http://www.artos.se/inre-livet-och-mystiken/sorgens-anglar



Trevlig midsommar från oss i Kalix, hoppas att du har vägarna förbi i sommar på den brummande cykeln :-)

2011-06-25 @ 17:36:52
Postat av: Tobbe

Hanna!



Gratulerar till din bok. Önskar att den ska bli till välsignelse för många.



Givetvis vill jag ta mig tid att komma förbi Kalix. På vilket slags fordon får jag dock se.

2011-06-25 @ 21:05:13
Postat av: maria

Man hittar på friluftsgudstjänster för att det ska komma mer folk, men själv skulle man aldrig frivilligt gå på en sådan, utan istället välja en ordentlig gudstjänst, helst med nattvard, inne i kyrkan. I år var vi inomhus, och det var alls icke få som dök upp, och jag tänkte samma som du: att många av dem kom för att det var en vanlig gudstjänst utan några onödigheter.

2011-06-27 @ 18:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0