Rosendalska pärlor III (den vackraste!)

Jag fortsätter att citera ur boken Den ockuperade kyrkoprovinsen. f Gunnar anser alltså att det pågår en allvarlig kamp inom kyrkan. I praktiken en strid. Det innebär att vi inte bara har motståndare utan fiender. Dock bör man ju, enligt Jesu ord, älska sina fiender. Alltså formulerar han en  mycket fin bön, och inbjuder till bönegemenskap:

"Författaren vill uppmana alla som vilja deltaga i kampen för svenska kyrkans frihet att dagligen bedja:

Att Gud helig och treenig måtte bevara oss för allt hat, all elakhet, all osanning om våra motståndare,

att vi måtte älska dem, som vi i vår kamp nödgas kalla våra fiender, och att vi, väl medvetna om denna världens mäktiges stora makt, dock måtte vara utan fruktan,

att vi i all kamp må bli bevarade i Guds Ord och i hans Kyrkas uppenbarade eviga och oföränderliga sanningar,

att vi alltid måtte hysa aktning, kärlek och vördnad för våra motståndare men icke för deras läror,

att vi alltid måtte föra ett värdigt och höviskt språk,
ehuru vi icke lova att avstå från humorns och satirens vapen,

att vi oavlåtligt må se till, att vårt svärd och vår sköld beständigt äro blänkande blanka.

I Kristi rättfärdighets KÄRLEK och SANNING."

Kommentarer
Postat av: Lennart Axelsson

Just nu har jag suttit vid lokalradion, 1½ mil norr om Hässleholm och lyssnat till den predikan. Tack! Bli inte högfärdig när jag säger att det var den bästa predikan vid årets möte. Jag har själv en viss erfarenhet - som lekman - har predikat inom ELM-bv i snart 45 år - med Guds nåd och hjälp. Är annars pensionerad komvuxlärare i Hässleholm.

Roligt med vidare kontakt, men jag hittade inte din mailadress. [email protected]. God bless you!

2011-07-17 @ 11:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0