Påsk!

Kristus är uppstånden!
-Ja, han är sannerligen uppstånden!

I år har jag förmånen fira samtlige helgens gudstjänster i Hertsökyrkan. I torsdags mässa, med avdukning av altaret och därefter läsning av hela berättelsen om Kristi lidande enligt Johannesevangeliet. På långfredagen enkel gudstjänst utan klockringning och orgelmusik.

Om några timmar blir det högmässa då vi planerat att också gå ut på torget och ropa påskropet och sjunga några psalmverser. På Annandagen mässa kl 18.

På Skärtorsdagen tog jag Jesu fråga i evangeliet "Förstår ni vad jag gjort" som utgångspunkt för att tala om tjänandet. På långfredagen lät jag personerna runt Jesus träda fram så att deras handlingar och ord (oavsiktligt) gav tydligare relief åt Kristi person och verk. (På eftermiddagen fick jag upprepa den predikan då jag även blivit ombedd predika i bönhuset).

Dagens predikan kommer - som jag ser det just nu, men osvuret är bäst, det är ju flera timmar kvar - att få tre delar:

Kristi uppståndelse betyder
1. För världen: att seger är vunnen
2. För kyrkan: att grunden är lagd
3. För den enskilde: att nytt liv är möjligt

Hur morgondagens gudstjänst blir får vi se. Kanske kommer något fler deltagare än vanligt; Fridsförbundet har nämligen uppmanat sina medlemmar att komma till Hertsökyrkans kvällshögmässa eftersom deras ursprungliga plan, mässa i Örnäskyrkan kl 16, inte kunde förverkligas.

Nu är det glädjens dag:

Kristus är uppstånden
-Ja, han är sannerligen uppstånden


Kommentarer
Postat av: Irene

Ja han är sannerligen uppstånden! Glad Påsk!

2011-04-24 @ 08:23:37
Postat av: Sofia

Glad påsk från Sveriges nordligaste församling!

2011-04-24 @ 19:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0