Cambridge och Stockholm

Jag var i Cambridge några dagar i början av veckan. Dag Sandahl berättar på sin blogg att han var där med begåvat folk. Man tackar! Eller kanske gällde det omdömet alla i gruppen utom mig? Vi funderade tillsammans över svenska kyrkans framtid och kristendomens framtid i svenska kyrkan.*

Något hinner man se också. Tex Ely cathedral och i Kings College gick vi på Evensong och hörde den duktiga gosskören i the Chapel vilket är något helt annat än ett svenskt folkhögskoleandaktsrum!

Natten före och efter Englandsresan sov jag över hos pensionerad kollega i Stockholm(s utkanter). Då fick jag anledning känna mig som kusinen från landet- inte vid besöket utan vid tunnelbaneåkandet. Ska inte dra den ytterst komplicerade historien om hur jag till slut lyckades komma på tunnelbanan och åka t o r T-centralen- Hässelby gård två gånger på tre dygn, men nu har jag lärt mig:

1. man kan inte köpa tur- och returbiljetter annat än i en pressbyråkiosk som inte finns i närheten
2. man kan inte (i vart fall inte tidigt på morgonen) köpa en enkelbiljett i spärren på tunnelbanestation ute på landet
3. om man ska köpa biljett via SMS så ska man inte ha tjänstemobil som är spärrad för betalsamtal
4. om man överhuvudtaget vill åka tunnelbana så ska man ha ett kort (liknande det man kan ha på bussarna i Luleå) och ladda det eller köpa kuponger som räcker till minst dubbelt så många tunnelbanefärder som man tänkt göra de närmaste två åren.
5. om man verkar tillräckligt bortkommen och desperat så kan vakten i spärren släppa igenom en utan att man betalar

Nästa gång promenerar jag! Eller också far jag till London och åker tunnelbana. Den tunnelbanan går i alla fall mestadels under jord!

* Resan var ordnad av Kyrklig Samling på vars hemsida man under fliken nyheter kan läsa brev från flera lutherska kyrkor i världen vilkas reaktion på svenska kyrkans beslut om enkönade äktenskap visar att kyrkoledningen ger en alltför skönmålad bild av de konsekvenser för ekumeniken som beslutet fått.

- - - - - - - - - - - - - -
PS. Igår (jag menar torsdag) besegrade Luleå Brynäs med 7-4 och leder nu elitserietabellen med fyra poäng. Hur jag än letade så lyckades jag inte hitta Rögle i tabellen.

Kommentarer
Postat av: "Syster"/Annette Öberg

Svenska kyrkan kan inte längre kallas Evangelisk Luthersk - Luther själv skulle gråta över dess förvandling. Varför är kyrkan mer noga, att inte stöta sig med "kyrkans ledning" än att göra mot Guds vilja? Bra! att Lutherska kyrkor världen över reagerar!!

2010-10-15 @ 23:48:05
Postat av: den gamle kamraten

Intressant! Nyfiken på att veta mer om innehållet i de "begåvades" samtal.



Tycker dock att bloggaren tenderar att avslöja en lätt nedlåtande attityd till "svenskt folkhögskoleandaktsrum" - eller? ;-)

2010-10-16 @ 11:12:10
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Ann O Nym

"lätt nedlåtande attityd" - snacka om underdrift



men det kanske den galne, f'låt gamle kamraten låter passera då han har en betydligt finare kyrka att gå till om man nu inte räknar stiftshelgedomen

2010-10-16 @ 22:27:30
Postat av: den gamle kamraten

Jag förstår att Ann O Nym syftar på Älvsby kyrka - den vackraste i kristenheten!

2010-10-16 @ 23:51:13
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Jan-Anders Ekelund

Jag bjuder på det!!! Ni behöver det som uppmuntran när snön, isen och kylan snart kommer över er.



För övrigt inte konstigt att det går bra för Luleå, nästan en hel femma är hämtad ifrån Rögle.



Jag uppskattar tabellutseendets nedre del,inget Rögle utan Fr-da!

2010-10-17 @ 13:11:29
URL: http://www.frimodigkyrka.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0