Nu har jag gjort det - eller kanske inte ?

1. Köpt en till bokhylla. Kunde inte motstå frestelsen när jag idag snabbt besökte återvinningsmarknaden strax före stängning. För några år sedan bestämde jag mig visserligen att nu fick det vara nog med bokutrymme i huset. Skulle jag köpa fler böcker så skulle jag slänga gamla i samma takt så att bokbeståndets storlek blev konstant. Tro't den som vill.Travarna av böcker här och där i huset blir allt högre. Kanske ska jag ge upp x 2 och besöka återvinningsmarknaden ytterligare en gång och köpa en hylla till? Dom hade två av samma sort. En boksamling känns som en välsignelse. Att slänga böcker är det svåraste jag vet.

2. Suttit stor del av kvällen och sett på TV. Försoning hette filmen som gick i ettan. Den har jag sett på bio för några år sedan så jag kunde zappa lite till program i Kunskapskanalen som handlade om klimatförändringarna. Vad gör man om havsytan stiger? Jag har ju mitt lilla radhus här nere vid fjärden bara 2-3 m över havsnivån. Kanske kan jag snart ha roddbåten fastsurrad vid altanen.

3. Nej, inte än men om kylan, som nu pågått i ett dygn, fortsätter ett tag till (utan nederbörd) så kan jag snart skriva att jag har åkt skridskor på fjärdens is. På söndag em kanske. Fjärden är ju så grund att det fryser på nolltid.

4. Ej heller har jag gått med på Facebook trots att vänner och bekanta längtar efter att få läsa att nu har jag gjort det. I söndags träffade jag bekant som försökte övertyga mig vid kyrkkaffet. Hon berättade att hon själv varit en av dem som aaaldrig skulle gå med, men hon fick ge sig. Nu såg hon som sin stora kallelse att dra med mig i fallet. Dagen efter kom en inbjudan från Facebook kom igen nu, du kommer ändå inte att kunna stå emot. Jag mailade tillbaka (till hennes arbetsepost - hon jobbar i kyrkan - inte till Facebook) att hon låter som en som försöker få en att ta sin första sup. Då svarade hon att det var precis meningen: första supen är gratis, sen är du fast.

Jag fortsätter kämpa mot frestelsen. Vi tar istället den enkla vägen: alla kära läsare av bloggen inbjuds att vara min vänner. Jag är vän med er alla. Så enkelt var det med det. Varför gå omvägen via Facebook?

5. Alltså har jag gjort det igen - bloggat! Bloggar gör också vännen Dag Sandahl. Hans outtröttlighet är beundransvärd och imponerande. Ett sannskyldigt kyrkligt renhållningasarbete som bedrivs på hans blogg. Nu senast handlade det om de tre präster i Linköpings stift som upplevs inte tillräckligt tydligt rätta in sig i ledet vad ämbetsfrågan beträffar. Enligt vad som förljudes så planeras visst nu att dom ska tvingas (finare uttryckt: i vittnens närvaro erbjudas) kommunicera vid kvinnlig prästs nattvardsgång för att deras lojalitet ska fastslås. Jag ser fram emot den dag då hela svenska folket tvingas gå i nattvard förrättad av kvinnlig präst så vi med egna ögon kan se att inga illojala finns i landet. Hur ska de illojala bestraffas? Förlorad rösträtt?.

Kommentarer
Postat av: Steina Quickroot

Att vara i världen men inte av den...

kanske också kan gälla kyrkan - att vara i kyrkan men inte av den, åtminstone så länge kyrkan är en organisation.

Om man ständigt fäster blicken på organisationens alla ofullkomligheter kan det nog lätt bli så, att man glömmer bort centrum. Kristus är alltid närvarande - men ser vi det?

Känns alltid lika viktigt att aktualisera.

2010-10-23 @ 09:16:45
URL: http://http:quickroot.wordpress.com
Postat av: Anonym

Kristus är viktigast och ska alltid vara i centrum både i kyrkan och för vår personliga uppmärksamhet. Men däremot är det knappast riktigt att uttrycka sig så att Kristus "är alltid närvarande". Var är han alltid?

Enligt vår kyrkas bekännelse så ska ordet rent och klart förkunnas och sakramenten rätt förvaltas för att vi ska våga lite på att Han är där. Det betyder att frågor som kan upplevas ha med det "yttre" i kyrkan att göra inte är oviktiga.

2010-10-23 @ 12:20:10
Postat av: den gamle kamraten

Men Tobbe...

I och för sig är det väl generöst av dig att inbjuda alla dina bloggläsare att vara dina vänner men hur vet du vilka som nappat? Och måste man läsa din blogg för att vara din vän? Blir inte det lite tobbocentriskt - typ?

På Facebook kan du ju se vad dina vänner gör och tänker. Korteligen. Och långt ifrån meningsfullt eller intressant alla gånger. Gamla polare som inte hittat din blogg, släktingar, konfirmander och allsköns människor finns där - och längtar efter dig, rentav trånar. ;-)

2010-10-23 @ 16:24:58
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se/
Postat av: Ann O Nym

kan skapandet av en grupp med namnet ”vi som vill att torbjörn lindahl ska gå med i facebook” övertyga tobbe att gå med. Vad tror bloggläsiusarna?

2010-10-23 @ 19:01:51
Postat av: Gunvor Vennberg

Inte vet jag om det hjälper, när han inte har facebook. Jag tycker vi ska lämna Tobbe ifred. Tids nog blir han K-märkt och beskådad på cirkus. Fram tills dess får vi väl ringa eller maila honom. FB har sina för och nackdelar. Det var liksom lättare att inte ha tid med sina vänner förut - nu är de bara ett knapptryck bort, nästan lika irriterande som syskon kan vara ibland...Men jag vidhåller att FB är en viktig kanal även för församlingens uppgifter (utom att fira Gudstjänst). Folk har tid tydligen att vara på FB och läsa om sina vänner och deras liv - påminner kanske lite om helgonlegendernas funktion - åtminstone om Tobbe går med ;-)

2010-10-24 @ 00:02:03
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/
Postat av: Ann O Nym

K-märkt? det ska väl vara Q-märkt...

2010-10-24 @ 00:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0